Головна Усі консультації Праця та соціальний захист Трудові відносини

Як правильно оформити на роботу інваліда?

Як правильно оформити на роботу інваліда ІІІ групи, які документи потрібно взяти у працівника? Як нараховувати зарплату та які подавати звіти?

Відповідно до ст. 17 Закону №875 з метою реалізації творчих і виробничих здібностей інвалідів та з урахуванням індивідуальних програм реабілітації їм забезпечується право працювати на підприємствах, в установах, організаціях, а також займатися підприємницькою та іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом.

Також на роботодавця згідно до ст. 172 КЗпП покладається обов’язок організувати працевлаштування інвалідів відповідно до медичних рекомендацій, встановити на їх прохання неповний робочий день або неповний робочий тиждень (для цього потрібно встановити відповідний графік його робочого часу) та створити пільгові умови праці. Крім того залучати інвалідів до наднормових робіт та робіт у нічний час без їх згоди не допускається (ст. 55, 63 КЗпП).

Крім того, роботодавець повинен облаштувати робітнику інваліду спеціальне робоче місце відповідно до пред’явленої ним програми реабілітації встановленої ст. 39 Закону №875. При її невиконанні на роботодавця чекатиме штраф при перевірках Держпраці.

Документи на прийом на роботу, які повинен надати працівник:

  • заяву про прийняття на роботу;
  • паспорт (інший документ, що посвідчує особу);
  • трудову книжку;
  • документ про освіту (за необхідності);
  • копію довідки про присвоєння ідентифікаційного номера;
  • копію пенсійного посвідчення;
  • довідку МСЕК (про присвоєння йому відповідної групи інвалідності). Наразі МСЕК оформлює виписку з акту огляду за формою № 157-1/о;
  • індивідуальну програму реабілітації, що видається МСЕК. Коли інваліда направлено на роботу за рекомендаціями МСЕК, то випробувальний строк при прийнятті на роботу йому не встановлюється (ч. 3 ст. 26 КЗпП). А якщо такий працівник самостійно працевлаштується, то роботодавець може встановити йому випробувальний строк.

 

Заробітна плата

Підприємствам, на яких працюють інваліди, ЄСВ встановлюється у розмірі 8,41% від суми нарахованої кожній застрахованій особі зарплати за видами виплат, які включають основну та додаткову зарплату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати.

Крім того, роботодавець матиме право на пільгу з ЄСВ. Пільгою називається механізм компенсації витрат на сплату ЄСВ працедавцям, що виконали основну умову для її отримання – створення робочих місць (ч. 3 ст. 24 Закону №5067 від 05.07.2012 р.). Роботодавцю, який протягом року забезпечив створення нових робочих місць і впродовж цього періоду здійснював їм виплату зарплати в розмірі не менше ніж 3 мінімальні зарплати за кожну особу, то протягом наступного року за умови збереження рівня зарплати не менше ніж 3 мінімальні зарплати за кожну особу щомісячно за кошти Держбюджету, компенсуються фактичні витрати у розмірі 50% суми нарахованого ЄСВ за відповідну особу за місяць, за який він сплачений. У разі зменшення чисельності працівників та зарплати роботодавець втрачає право на таку компенсацію.

З нарахованої заробітної плати утримується військовий збір у розмірі 1,5% та ПДФО за ставкою 18%.  Оподаткуванню підлягають, незалежно від нарахованої суми, всі складові заробітної плати, за винятком допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами. Крім того, працівники — інваліди III групи не мають права на ПСП у підвищеному 150% розмірі, але вони не втрачають права на звичайну ПСП за умови дотримання граничного нарахованого доходу (ст. 169 ПКУ). Щоб бухгалтер мав змогу застосувати ПСП до розрахунку ПДФО такому працівнику слід написати заяву про застосування ПСП, за формою затверджено наказом ДПАУ №1023 від 24.12.2010 р. (цей наказ хоч і втратив чинність, але формою скористатися можна).

Також, інвалід III групи має право на відпустку 26 календарних днів  відповідно до ст. 6 Закону від 15.11.96 р. №504/96-ВР.

 

Звітність 

Бухгалтеру потрібно буде подати наступну звітність:

1. Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вони зареєстровані, за формою №10-ПІ (річна) докладніше тут.

2. Таблицю 1, а саме рядки 3.2.1, 3.3.1 та 3.4.1 звіту з ЄСВ заповнюються у випадку застосування роботодавцями ставок ЄСВ для працюючих осіб з інвалідністю за ставками 8,41%, 5,3%, 5,5%  при нарахуванні суми зарплати, суми винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за ЦПД, виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності та допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами. У вказаних рядках суми є довідковими, з метою визначення недоотриманих ПФУ сум ЄСВ, які були б сплачені роботодавцями при застосуванні ЄСВ у розмірі 22%. Така інформація не вплине на показники підсумкових рядків у таблиці 1 звіту з ЄСВ і на загальну суму ЄСВ до сплати.

Доступ до повного тексту цієї консультації можливий лише для передплатників електронного або паперового «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, перейшовши за посиланням;  вартість мінімального пакету «Мій асистент» становить лише 36 грн на місяць.

Дякуємо за розуміння.

Автор:
Щербина Світлана
Джерело
«Дебет-Кредит»
Рубрика:
Праця та соціальний захист / Трудові відносини
Теги:
Заробітна плата , Інваліди , Трудові відносини

Коментарі: 2

Новини по темі

Консультації по темі