• Посилання скопійовано

Порядок оплати простою не з вини працівника

Як здійснюється розрахунок оплати простою не з вини працівника?

 Документальне оформлення

Законодавством не визначено, які документи треба укладати в момент введення простою. Водночас, для врегулювання трудових відносин з працівниками та правомірності нарахування зменшеного розміру заробітної плати під час простою, його запровадження варто оформлювати актом простою та наказом керівника підприємства, незалежно від причини простою.

Встановленої форми акту простою немає, тому він складається у довільній формі. У ньому мають фіксуватися причини, що зумовили призупинення роботи, пропозиції щодо подолання наслідків простою та шляхи виходу з нього, а також дати початку та ймовірного закінчення простою. Акт може бути підписано начальником відповідного структурного підрозділу, керівником служби організації праці та заробітної плати, керівником служби охорони праці, керівником відділу кадрів, керівником юридичної служби, страховим експертом з питань охорони праці та іншими особами. Цей документ має затвердити керівник підприємства. Після цього видається наказ про введення простою, в якому зазначаються:

  • причини простою;
  • перелік підрозділів, що простоюють;
  • період простою;
  • потреба у присутності чи відсутності працівників під час простою на робочому місці;
  • порядок оплати часу простою.

У табелі обліку використання робочого часу час простою працівників відображається з кодом «П» («23»). Про це ми зазначали тут.

Також Мінсоцполітики роз’яснювало, що у разі простою працівники можуть бути переведені за їх згодою на іншу роботу на тому ж підприємстві на весь час простою або на інше підприємство, але в тій же місцевості на строк до одного місяця. Відмова працівника від такого переведення не може бути підставою для притягнення працівника до дисциплінарної відповідальності або для позбавлення премії.

У разі простою потрібно своєчасно попередити працівника про його початок. Якщо простій не буде належним чином оформлений, то такий період буде оплачуватися на загальних підставах (роз’яснення Держпраці - тут).

 

Оплата простою

Згідно з ст. 113 КЗпП  час простою не з вини працівника оплачується з розрахунку не нижче від двох третин тарифної ставки, встановленого працівникові розряду (окладу).

Таким чином, законодавством встановлено мінімум, який повинен оплачуватись працівнику у разы простою не з його вини. Тобто наказом (або колективним договором) може бути визначено і інший розмір оплати часу простою, який повинен бути більшим за встановлений законодавством мінімум.

Наприклад, якщо оклад працівника складає 7 000 грн. У липні було 5 днів простою не з вини працівника. Мінімальна оплата за час простою (5 днів) в такому випадку складе: 7000/23 (робочі дні у липні) * 5 * (2/3) =  1014,5 грн.

При цьому варто звернути увагу, якщо простій пов’язаний з виникненням виробничої ситуація, яка небезпечна для життя чи здоров'я працівника або для людей, які його оточують, і навколишнього природного середовища не з його вини, за працівником зберігається середній заробіток. Такий середній заробіток розраховується за правилами абз. 3 п. 2 Розділу ІІ Порядку №100.

Окрім цього зазначимо, що законодавством не передбачено проведення будь-яких доплат до названих вище гарантій працівникам за час простою (про це ми писали тут). Таким чином, якщо за наслідками зменшення оплати за простій нарахована ЗП менша за мінімальну, то проводити доплату до розміру МЗП не потрібно, оскільки час простою не є відпрацьованим часом.

Однак, ЄСВ (за умови, що це є основне місце роботи для працівника) все ж таки повинно сплачуватись не менше за розмір мінімального страхового внеску (добуток МЗП та ставки ЄСВ (22% або 8,41%)).

Про відповідальність за непроведення оплати часу простою ми писали тут.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Оформлення працівника - сумісника на час декретної відпустки бухгалтера
    Бухгалтер (єдиний) з 18.11.2024 р. йде у відпустку по вагітності та пологах на 126 днів. Далі вона планує вийти на роботу після закінчення лікарняного. На цей період (126 днів) підприємство планує прийняти сумісника на виконання обов'язків бухгалтера. Як оформити такого сумісника? Які потрібні накази, повідомлення до ДПС тощо?
    22.11.2024109
  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202453
  • Виправлення скороченої назви підприємства у трудовій книжці
    При заповненні трудової книжки вказано скорочену назву роботодавця: ТОВ "Квіточка" замість "Товариство з обмеженою відповідальністю "Квіточка". Чи стане це перешкодою при передаванні відомостей про трудову діяльність працівника в електронному вигляді до ПФУ? Якщо так, то як це виправити, якщо деякі підприємства вже ліквідовані?
    21.11.202437
  • Витрати у відрядженні на оплату користування платними дорогами
    Працівник повернувся з закордонного відрядження та надав нефіскальні чеки з платіжного терміналу за проїзд платними дорогами. Оплата проведена банківською картою та відображена у виписці, яку надав працівник. Чи підлягають такі витрати оподаткуванню ПДФО та ВЗ?
    20.11.2024436
  • Які наслідки, якщо оплатили ДМС для працівника в сумі більше 30% його зарплати?
    У працівника зарплата 39 тис. грн. В липні 2024 оплатили медичне страхування на рік 21000,00 грн. Чи є це додатковим благом та чи треба сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5%? Оскільки минув час, які штрафи має сплатити підприємство, якщо зараз оплатимо податки за рахунок працівника? Та чи дійсна зараз пільга 30% по договорам страхування?
    19.11.202427