• Посилання скопійовано

Визначаємо дату акта орендних послуг, якщо останній день місяця вихідний

На яку дату потрібно скласти акт наданих послуг з оренди нерухомості, а також податкову накладну, якщо орендодавець працював 29.12.2017 р., а 30 та 31 грудня 2017 р. – вихідні (в орендаря 30 грудня робочий день)? Акт, що складений 31.12.2017 р., буде правильним? Як його підписати у неробочий день?

На даний момент законодавчо така ситуація не врегульована й роз’яснень від Мінфіну немає. Тож розглянемо можливі варіанти складання акту виконаних робіт.

 

Складання акта у січні 2018 р.

На даний момент у Законі про бухоблік відсутня вимога щодо складання первинних документів безпосередньо при здійсненні госпоперації або одразу після її завершення. Зникло й визначення з Положення №88 про те, що первинні документи фіксують та підтверджують госпоперації, тепер первинні документи лише містять відомості про таку госпоперацію.

Отже, акт наданих послуг з оренди нерухомого майна цілком можливо скласти першим робочим днем січня 2018 р. (із зазначенням в тексті акта, що орендні послуги надані за грудень 2017 р.). У бухобліку (як орендаря, так й орендодавця), згідно з п. 5 ст. 9 Закону про бухоблік, така госпоперація в обліку повинна бути відображена  облікових регістрах у тому звітному періоді, у якому вона була здійснена, не залежно від дати складання акта виконаних робіт. Для цього застосовується такий документ як бухгалтерська довідка (докладніше про це читайте тут).

Однак у даному методі є один суттєвий недолік – нарахування зобов’язань з ПДВ. Так,  відповідно до п. 187.1 ПКУ, з метою оподаткування ПДВ, датою надання послуг є дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку і саме на цю дату (якщо не було передоплати) виникають податкові зобов’язанні  та складається податкова накладна.  Відповідно, якщо акт буде складено в січні 2018 р., то податкова накладна повинна бути також складена в січні 2018 р.  На нашу думку, податківці будуть проти того, щоб зобов’язання з ПДВ за грудень 2017 р. були  перенесені на січень 2018 р. (враховуючи, що для ПДВ встановлено місячний та квартальний порядок обліку).

 

Складання акта у вихідний день

Щодо складання первинних документів у вихідні, святкові та неробочі дні, то ані Закон про бухоблік, ані Положення №88 цього не забороняють. Більше того, навіть КЗпП дозволяє у виключних випадках застосовувати працю працівників у такі дні (див. ст. 71, 73 КЗпП). Але зловживати таким дозволом не слід – випадок має бути дійсно винятковим, коли вихід працівника на роботу є вимушеним та/або виконання ним трудових обов’язків іншим чином організувати неможна.  А складання таких актів та їх підписання означає виконання відповідальними за це особами трудових обов’язків. І праця у вихідні, святкові та неробочі дні має компенсуватися

Отже, складання акта у останній день місяця (навіть якщо він вихідний) порушенням не буде й технічно орендар має можливості для цього.

 

Складання акта останнім робочим днем орендодавця

Зважаючи на вищезазначені вимоги щодо оформлення первинних документів та відображення госпоперацій, акт надання орендних послуг може бути складено й підписано в останній робочий день орендодавця та орендаря, наприклад, 29.12.2017 р., із зазначенням, що послуги оренди були надані повністю за весь грудень 2017 р. (для уникнення перенесення вартості оренди за 30 та 31 грудня 2017 р. в наступний період – січень 2018 р.). Податкова накладна у такому випадку складається на дату складання та підписання акту – 29.12.2017 р. 

Такий метод відображення операції з оренди має суттєві переваги над зазначеними вище методами:

  • відсутність необхідності виводити працівників на роботу у вихідний день, оскільки підписання одного документу не є винятковим випадком, передбаченим ст. 71 КЗпП. Цим  досягається уникнення ризику штрафів від Держпраці;
  • дохід, витрати, податкові зобов’язання з ПДВ та податковий кредит з ПДВ відображаються у місяці здійснення госпоперації – у грудні 2017 р.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Визначення виду перевезення в ТТН
    Який вид перевезення необхідно вказувати у верхній частині товарно-транспортної накладної, якщо вантаж доставляється з одного міста в інше в межах України автомобільним транспортом? Які особливості заповнення цього реквізиту?
    12.09.202545
  • Первинні документи для обліку експлуатації легкового автомобіля
    Підприємство придбаває легковий автомобіль. Які первинні документи потрібні для бухобліку експлуатації автомобіля підприємством?
    11.09.2025198
  • Зміна назви вулиці в договорах
    Яку назву вулиці (стару чи нову) слід зазначати в договорах та інших первинних документах, якщо відбулася зміна назви вулиці, але дані в Єдиному державному реєстрі (ЄДР) ще не оновлені?
    11.09.202544
  • Підписання первинних документів минулого періоду в електронній формі
    Підприємство, що веде паперовий документообіг, виявило відсутність оригіналів актів та видаткових накладних за минулий звітний період. Договором передбачено е-документообіг. Чи є порушенням законодавства підписання цих документів в електронній формі в поточному періоді з датою документа, що відповідає даті госпоперації, та як це впливає на податковий облік?
    03.09.20253 346
  • Чи потрібно оновлювати документи ФОПу для укладення договору?
    Які документи має надати ФОП-перевізник у випадку перевезення вантажів при укладанні договору із замовником? Якого терміну вони мають бути? Наприклад, договір укладається 22.08.2025 року, а він надає виписку (свідоцтво) 2023 року, чи має він надати "свіжий" витяг з ЄДР (наприклад, станом на 01.01.2025 р.) та Витяг про сплату ЄП, інші документи? Тобто чи важливо оновлювати документи хоча б на початок звітного року?
    02.09.202540