• Посилання скопійовано

Визначаємо дату акта орендних послуг, якщо останній день місяця вихідний

На яку дату потрібно скласти акт наданих послуг з оренди нерухомості, а також податкову накладну, якщо орендодавець працював 29.12.2017 р., а 30 та 31 грудня 2017 р. – вихідні (в орендаря 30 грудня робочий день)? Акт, що складений 31.12.2017 р., буде правильним? Як його підписати у неробочий день?

На даний момент законодавчо така ситуація не врегульована й роз’яснень від Мінфіну немає. Тож розглянемо можливі варіанти складання акту виконаних робіт.

 

Складання акта у січні 2018 р.

На даний момент у Законі про бухоблік відсутня вимога щодо складання первинних документів безпосередньо при здійсненні госпоперації або одразу після її завершення. Зникло й визначення з Положення №88 про те, що первинні документи фіксують та підтверджують госпоперації, тепер первинні документи лише містять відомості про таку госпоперацію.

Отже, акт наданих послуг з оренди нерухомого майна цілком можливо скласти першим робочим днем січня 2018 р. (із зазначенням в тексті акта, що орендні послуги надані за грудень 2017 р.). У бухобліку (як орендаря, так й орендодавця), згідно з п. 5 ст. 9 Закону про бухоблік, така госпоперація в обліку повинна бути відображена  облікових регістрах у тому звітному періоді, у якому вона була здійснена, не залежно від дати складання акта виконаних робіт. Для цього застосовується такий документ як бухгалтерська довідка (докладніше про це читайте тут).

Однак у даному методі є один суттєвий недолік – нарахування зобов’язань з ПДВ. Так,  відповідно до п. 187.1 ПКУ, з метою оподаткування ПДВ, датою надання послуг є дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку і саме на цю дату (якщо не було передоплати) виникають податкові зобов’язанні  та складається податкова накладна.  Відповідно, якщо акт буде складено в січні 2018 р., то податкова накладна повинна бути також складена в січні 2018 р.  На нашу думку, податківці будуть проти того, щоб зобов’язання з ПДВ за грудень 2017 р. були  перенесені на січень 2018 р. (враховуючи, що для ПДВ встановлено місячний та квартальний порядок обліку).

 

Складання акта у вихідний день

Щодо складання первинних документів у вихідні, святкові та неробочі дні, то ані Закон про бухоблік, ані Положення №88 цього не забороняють. Більше того, навіть КЗпП дозволяє у виключних випадках застосовувати працю працівників у такі дні (див. ст. 71, 73 КЗпП). Але зловживати таким дозволом не слід – випадок має бути дійсно винятковим, коли вихід працівника на роботу є вимушеним та/або виконання ним трудових обов’язків іншим чином організувати неможна.  А складання таких актів та їх підписання означає виконання відповідальними за це особами трудових обов’язків. І праця у вихідні, святкові та неробочі дні має компенсуватися

Отже, складання акта у останній день місяця (навіть якщо він вихідний) порушенням не буде й технічно орендар має можливості для цього.

 

Складання акта останнім робочим днем орендодавця

Зважаючи на вищезазначені вимоги щодо оформлення первинних документів та відображення госпоперацій, акт надання орендних послуг може бути складено й підписано в останній робочий день орендодавця та орендаря, наприклад, 29.12.2017 р., із зазначенням, що послуги оренди були надані повністю за весь грудень 2017 р. (для уникнення перенесення вартості оренди за 30 та 31 грудня 2017 р. в наступний період – січень 2018 р.). Податкова накладна у такому випадку складається на дату складання та підписання акту – 29.12.2017 р. 

Такий метод відображення операції з оренди має суттєві переваги над зазначеними вище методами:

  • відсутність необхідності виводити працівників на роботу у вихідний день, оскільки підписання одного документу не є винятковим випадком, передбаченим ст. 71 КЗпП. Цим  досягається уникнення ризику штрафів від Держпраці;
  • дохід, витрати, податкові зобов’язання з ПДВ та податковий кредит з ПДВ відображаються у місяці здійснення госпоперації – у грудні 2017 р.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Чи оплачувати рахунок-фактуру від постачальника, у якому не зазначені реквізити покупця?
    Постачальник надає рахунок на оплату без зазначених реквізитів покупця, чи повинно підприємство брати в розгляд до оплати такий рахунок, у якому немає його реквізитів?
    05.06.2025311
  • Як заповнити реквізит «Кількість місць» в ТТН?
    Форма ТТН містить реквізит «Кількість місць» на першій сторінці та зворотній – в розділі «Відомості про вантаж». Підприємство відвантажує товар на 2-х палетах. На першій сторінці ТТН у графі «Кількість місць» вказується «два» (тобто дві палети), а на зворотній у розділі «Відомості про вантаж» - 40 рядків найменувань товарів. Як заповнити графи «Одиниці виміру» та «Кількість місць» цього розділу щодо кожного товару?
    04.06.2025757
  • Оформлення ТТН при поставці товару постачальником продавця безпосередньо покупцю
    Підприємство уклалл договір поставки з покупцем, де вказано адресу доставки "Точка А". Також уклало договір з постачальником цього товару з умовою поставки товару в "Точку А". В місці поставки підприємство одразу передає товар покупцеві. Постачальник виписав та передав ТТН та видаткову накладну, де підприємство є отримувачем товару і місце поставки "Точка А". Підприємство теж виписує видаткову накладну цією ж датою та передає покупцю. Чи потрібно виписувати на покупця ТТН?
    23.05.20251 276
  • Оренда вантажних автомобілів з екіпажем: документи, медогляди та графік роботи водіїв ФОП
    ФОП ІІІ групи (неплатник ПДВ), який орендує вантажні автомобілі та має найманих водіїв, укладає договори оренди транспортного засобу з екіпажем. Які первинні документи він зобов'язаний оформлювати? Хто та як проводить медичні огляди водіїв? Як встановлюється графік роботи водіїв, зокрема, при відрядженнях та відмінностях у графіках із замовником?
    21.05.2025355
  • Який код за КАТОТТГ зазначається у рядку 8 основної частини загальної декларації платника ЄП IV групи?
    При поданні загальної, нової загальної або уточнюючої загальної Декларації у рядку 8 її основної частини заповнюється код адміністративно-територіальної одиниці за місцезнаходженням платника за КАТОТТГ (основним місцем обліку)
    19.05.202518