• Посилання скопійовано

Дата оформлення акту надання орендних послуг, якщо останній день місяця вихідний

Якою датою оформлювати акт надання орендних послуг за квітень 2017 року, якщо останній день місяця вихідний? Акт про відшкодування спожитих комунальних послуг у квітні буде датований травнем. Чи не буде його відображення (нарахування) в квітні порушенням правил ведення бухобліку?

Слід зазначити, що з 03.01.2017 р. до Закону про бухоблік були внесені зміни щодо визначення терміну «первинний документ», які змінили його статус та функціональні призначення. Це призвело до того, що попередні роз’яснення Мінфіну (як єдиного  державного органу, який має право надавати роз’яснення з правил ведення бухобліку) щодо складання первинних документів вже не відповідають дійсності. А нових роз’яснень щодо дати складання первинних документів Мінфін ще не надавав. 

До цього первинний документ мав містити  відомості  про господарську операцію та підтверджувати її здійснення. Зараз він лише містить  відомості  про господарську  операцію. Хоча, наприклад, вимогу  фіксування  фактів здійснення  всіх  господарських операцій у первинних документах зі ст. 8 Закону про бухоблік не прибрали. 

Тому, наприклад, раніше питання щодо акту, складеного у травні, про послуги, надані у квітні, було спірним. Адже, з одного боку, існували чіткі правила визнання витрат, встановлені П(С)БО 16, які залежали від того, чи пов’язані понесені витрати із отриманням конкретного виду доходу, чи ні. Те саме стосується і визнання доходів за П(С)БО 15, за яким доходи щодо наданих послуг визнаються за принципом нарахування, але із урахуванням періоду, за який ці послуги надані. З іншого боку, підставою   для   бухобліку господарських операцій  є  первинні  документи.

Тобто тільки після отримання первинного документу бухгалтер мав право робити певні проведення, а підприємство – визнавати витрати. Невідповідність періоду складання документу та періоду здійснення господарських операцій мала бути проблемою. Адже саме первинний документ мав підтверджувати надання таких послуг, отже, у квітні, коли послуги були надані, підстав для їх відображення (акту) ще не було. 

На нашу думку, зараз це вирішується простіше. Цілком можна відобразити такі господарські операції в квітні на підставі документу, датованого травнем (адже первинний документ нині не фіксує господарську операцію, а лише містить відомості про її здійснення). Більш того, якщо такий документ не було вчасно отримано (складено разом із контрагентом), зміни до Положення №88 пропонують вихід із цієї ситуації. 

Якщо правилами документообігу підприємства передбачена можливість відображення господарської операції, щодо якої на момент закінчення складання облікових регістрів бухобліку за звітний період від контрагента у терміни, встановлені законодавством, не отримано первинного документа, підставою для перенесення інформації про таку господарську операцію до облікових регістрів бухобліку є належним чином оформлений внутрішній первинний документ (акт), складений посадовою особою, відповідальною за приймання-відпуск товарно-матеріальних цінностей, робіт і послуг.

Господарські операції, наведені у внутрішньому первинному документі (акті), оцінюються в порядку, визначеному НП(С)БО або МСФЗ.

У місяці надходження від контрагента первинного документа щодо господарської операції, інформація про яку в минулих звітних періодах була перенесена до облікових регістрів бухобліку згідно з внутрішнім первинним документом (актом), до облікових регістрів бухобліку за звітний період переноситься інформація про таку господарську операцію. При цьому її обсяг зазначається шляхом коригування на суму різниці між оцінкою такої господарської операції за внутрішнім первинним документом (актом) та первинним документом, отриманим від контрагента.

Про це ми писали тут>>> 

Щодо складання первинних документів у вихідні, святкові та неробочі дні, то ані Закон про бухоблік, ані Положення №88 цього не забороняють. Більш того, навіть КЗпП дозволяє у виключних випадках застосовувати працю працівників у такі дні (див. ст. 71, 73 КЗпП). Але  зловживати таким дозволом не слід – випадок має бути дійсно винятковим, коли вихід працівника на роботу є вимушеним та/або виконання ним трудових обов’язків іншим чином організувати неможна.  А складання таких актів та їх підписання означає виконання відповідальними за це особами трудових обов’язків. І праця у вихідні, святкові та неробочі дні має певним чином компенсуватися. 

На нашу думку, виводити працівників на роботу тільки для складання актів про надані протягом місяця послуги не варто. Цілком можливо скласти такий акт, якщо останній день місяця припадає на вихідний або святковий, неробочий день, напередодні, в останній робочий день такого місяця.   

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Оформлення послуг спецтехніки та списання палива у 2025 році
    Якими первинними документами у 2025 році необхідно оформлювати надання послуг спецтехніки (екскаватор, гідромолот)? Який документ є підставою для списання палива, використаного такою технікою, і які особливості його заповнення?
    23.06.2025855
  • Оформлення ТТН при доставці товару постачальником та через «Нову пошту»
    Чи необхідно вимагати товарно-транспортну накладну від постачальника у двох випадках: 1) коли постачальник доставляє товар на склад власним транспортом за свій рахунок; 2) коли товар доставляється кур'єрською службою «Нова пошта», з якою є договір і ми отримуємо щомісячні акти з переліком наданих послуг?
    19.06.20251682
  • Нюанси підтвердження поставки через «Нову пошту»
    Чи є видаткова накладна, підписана лише продавцем, та експрес-накладна "Нової пошти" достатнім підтвердженням продажу товару, зокрема, отримання його покупцем, для цілей податкового обліку? Які податкові наслідки відсутності накладної, підписаної покупцем?
    17.06.2025547
  • Заповнення ваги в ТТН для вантажу з великою номенклатурою: правила та наслідки
    Чи обов'язково у товарно-транспортній накладній заповнювати вагу брутто для кожної номенклатурної позиції, якщо їхня кількість значна (50-100 позицій запчастин)? Чи достатньо вказати лише загальну вагу? Які можуть бути наслідки за порушення?
    12.06.2025136
  • Порядок підписання ТТН: вантажовідправник та фактичне місце відвантаження
    Товар відвантажується зі складу іншої компанії (відповідальне зберігання). У ТТН вантажовідправником зазначено компанію-зберігача, але підпис ставить представник власника товару, який фактично здійснює відвантаження. Наскільки коректним є таке оформлення товаросупровідного документа і які податкові ризики це може створювати для сторін?
    11.06.20258752