• Посилання скопійовано

Дата оформлення акту надання орендних послуг, якщо останній день місяця вихідний

Якою датою оформлювати акт надання орендних послуг за квітень 2017 року, якщо останній день місяця вихідний? Акт про відшкодування спожитих комунальних послуг у квітні буде датований травнем. Чи не буде його відображення (нарахування) в квітні порушенням правил ведення бухобліку?

Слід зазначити, що з 03.01.2017 р. до Закону про бухоблік були внесені зміни щодо визначення терміну «первинний документ», які змінили його статус та функціональні призначення. Це призвело до того, що попередні роз’яснення Мінфіну (як єдиного  державного органу, який має право надавати роз’яснення з правил ведення бухобліку) щодо складання первинних документів вже не відповідають дійсності. А нових роз’яснень щодо дати складання первинних документів Мінфін ще не надавав. 

До цього первинний документ мав містити  відомості  про господарську операцію та підтверджувати її здійснення. Зараз він лише містить  відомості  про господарську  операцію. Хоча, наприклад, вимогу  фіксування  фактів здійснення  всіх  господарських операцій у первинних документах зі ст. 8 Закону про бухоблік не прибрали. 

Тому, наприклад, раніше питання щодо акту, складеного у травні, про послуги, надані у квітні, було спірним. Адже, з одного боку, існували чіткі правила визнання витрат, встановлені П(С)БО 16, які залежали від того, чи пов’язані понесені витрати із отриманням конкретного виду доходу, чи ні. Те саме стосується і визнання доходів за П(С)БО 15, за яким доходи щодо наданих послуг визнаються за принципом нарахування, але із урахуванням періоду, за який ці послуги надані. З іншого боку, підставою   для   бухобліку господарських операцій  є  первинні  документи.

Тобто тільки після отримання первинного документу бухгалтер мав право робити певні проведення, а підприємство – визнавати витрати. Невідповідність періоду складання документу та періоду здійснення господарських операцій мала бути проблемою. Адже саме первинний документ мав підтверджувати надання таких послуг, отже, у квітні, коли послуги були надані, підстав для їх відображення (акту) ще не було. 

На нашу думку, зараз це вирішується простіше. Цілком можна відобразити такі господарські операції в квітні на підставі документу, датованого травнем (адже первинний документ нині не фіксує господарську операцію, а лише містить відомості про її здійснення). Більш того, якщо такий документ не було вчасно отримано (складено разом із контрагентом), зміни до Положення №88 пропонують вихід із цієї ситуації. 

Якщо правилами документообігу підприємства передбачена можливість відображення господарської операції, щодо якої на момент закінчення складання облікових регістрів бухобліку за звітний період від контрагента у терміни, встановлені законодавством, не отримано первинного документа, підставою для перенесення інформації про таку господарську операцію до облікових регістрів бухобліку є належним чином оформлений внутрішній первинний документ (акт), складений посадовою особою, відповідальною за приймання-відпуск товарно-матеріальних цінностей, робіт і послуг.

Господарські операції, наведені у внутрішньому первинному документі (акті), оцінюються в порядку, визначеному НП(С)БО або МСФЗ.

У місяці надходження від контрагента первинного документа щодо господарської операції, інформація про яку в минулих звітних періодах була перенесена до облікових регістрів бухобліку згідно з внутрішнім первинним документом (актом), до облікових регістрів бухобліку за звітний період переноситься інформація про таку господарську операцію. При цьому її обсяг зазначається шляхом коригування на суму різниці між оцінкою такої господарської операції за внутрішнім первинним документом (актом) та первинним документом, отриманим від контрагента.

Про це ми писали тут>>> 

Щодо складання первинних документів у вихідні, святкові та неробочі дні, то ані Закон про бухоблік, ані Положення №88 цього не забороняють. Більш того, навіть КЗпП дозволяє у виключних випадках застосовувати працю працівників у такі дні (див. ст. 71, 73 КЗпП). Але  зловживати таким дозволом не слід – випадок має бути дійсно винятковим, коли вихід працівника на роботу є вимушеним та/або виконання ним трудових обов’язків іншим чином організувати неможна.  А складання таких актів та їх підписання означає виконання відповідальними за це особами трудових обов’язків. І праця у вихідні, святкові та неробочі дні має певним чином компенсуватися. 

На нашу думку, виводити працівників на роботу тільки для складання актів про надані протягом місяця послуги не варто. Цілком можливо скласти такий акт, якщо останній день місяця припадає на вихідний або святковий, неробочий день, напередодні, в останній робочий день такого місяця.   

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Первинні документи (ТТН) для витрат на транспортування в Порту (на території підприємства)
    Компанія-експедитор залучає перевізників для транспортування вантажу між складами на території Порту. Замовник надає лише довідку з переліком авто, кількістю ходок і масою вантажу, відмовляючись оформляти ТТН, оскільки перевезення відбувається без виїзду з охоронюваної портової території. Чи є така довідка достатнім первинним документом для підтвердження витрат на залучений транспорт у податковому обліку?​
    15.12.202522
  • Е-ΤТН при доставці товару власним транспортом постачальника
    Постачальник доставляє товар покупцю власним автотранспортом, без залучення стороннього перевізника. Чи є в такому випадку обов’язковим оформлення електронної товарно-транспортної накладної (е-ТТН)?
    12.12.202567
  • Оприбуткування імпортних запчастин: мова назви та переклад інвойсу
    Підприємство імпортує запчастини. До митниці надано лист з перекладом назв запчастин за артикулами згідно з інвойсом, проте в митній декларації назви вказано англійською мовою. Як коректно оприбуткувати запчастини (назва в бухобліку)? Чи необхідно вносити зміни до митної декларації? Чи обов'язковий переклад інвойсу українською мовою і чи достатньо перекладу менеджера підприємства? Чи потрібен переклад бюро перекладів?
    08.12.202544
  • Дата підписання видаткової накладної при отриманні товару
    Постачальник складає видаткову накладну на дату оплати товару, але фактичне отримання відбувається раз на тиждень. Чи може покупець при підписанні видаткової накладної зазначати фактичну дату отримання товару, якщо вона відрізняється від дати складання накладної постачальником?
    05.12.20258324
  • Закриття дебіторської заборгованості за відновленими актами: що в обліку?
    У 2017 році підприємство перерахувало передоплату за послуги, первинні документи на отримання послуг були втрачені, у бухобліку залишилась дебіторська заборгованість за виданими авансами. У листопаді 2025 року отримано від контрагента скан-копії підписаних з обох сторін актів наданих послуг. Як коректно закрити дану заборгованість у бухобліку?
    05.12.202573