Наказом Мінінфраструктури №413 були внесені зміни до Правил №363.
Відповідно до нової редакції абз. 27 гл. 1 Правил №363 товарно-транспортна накладна визначена як єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов'язкові реквізити, передбачені цими Правилами.
Якщо раніше ТТН визначалася як юридичний документ, призначений для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, то тепер ТТН є одним із документів, що може використовуватися для зазначених операцій.
Крім того, ТТН може бути складена у паперовій та/або електронній формі, із зазначенням в ній усіх обов'язкових реквізитів, передбачених Правилами №363.
Про те, що з 12 липня можна складати ТТН в електронному вигляді, ми писали тут.
Також у новій редакції викладені Правила оформлення документів на перевезення, наведені в гл. 11 Правил №363.
За новими вимогами ТТН можна оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 Правил №363, за умови наявності в ній інформації, перелік якої залишився не змінним. Учасникам транспортного процесу (сторонам) дозволяється вносити до ТТН будь-яку іншу інформацію, яку вони вважають необхідною.
Залежно від виду вантажу та його специфічних властивостей до основних документів додаються інші (сертифікати, свідоцтва тощо), що визначається правилами перевезень зазначених вантажів у паперовому та/або електронному вигляді.
Якщо раніше вантажовідправник повинен був складати ТТН в кількості не менше 4-х примірників, то тепер – у трьох (п. 11.3 Правил №363).
У разі використання ТТН у паперовій формі її перший примірник залишається у замовника (вантажовідправника), другий – водій (експедитор) передає вантажоодержувачу, третій примірник, засвідчений підписом вантажоодержувача, передається перевізнику (п. 11.5 Правил №363).
У разі використання е-ТТН замовник (вантажовідправник) друкує, підписує і надає водію (експедитору перевізника) в одному примірнику паперову копію е-ТТН, відповідно до вимог Закону «Про електронні документи та електронний документообіг», для пред'явлення особам, уповноваженим здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху.
Водій (експедитор перевізника) ставить свій підпис на паперовій копії е-ТТН про прийняття ним вантажу для перевезення.
Перевезення вантажів оформлюється ТТН незалежно від умов оплати за роботу автомобіля (п. 11.2 Правил №363).
У п. 14.4 Правил №363 передбачено, що остаточний розрахунок за перевезення вантажів провадиться замовником на підставі рахунку перевізника, який має бути виписаний не пізніше трьох днів після викнання перевезень з доданням ТТН.
Виходячи з того, що рахунок за виконані перевезення виписується на підставі належним чином оформлених ТТН, то разі, коли учасником транспортних перевезень є транспортний експедитор і він за договором про перевезення вантажів виступає як перевізник, то в ТТН його найменування зазначається в реквізиті «Автомобільний перевізник», а реквізиті «Водій» вказується ПІБ та номер посвідчення водія найманої особи суб’єкта підприємництва – перевізника.
Зазначимо, що транспортно-експедиторські послуги в абз. 61 ст. 1 Закону №2344 визначені як послуги, пов'язані з підготовкою та відправленням вантажів, організацією та забезпеченням перевезень, контролем за проходженням і одержанням вантажів, проведенням взаєморозрахунків.
При цьому нормами ст. 9 Закону №1955 передбачено, що підтвердженням витрат експедитора є документи (рахунки, накладні тощо), видані суб'єктами господарювання, що залучалися до виконання договору транспортного експедирування, або органами влади.
Факт надання послуги експедитора при перевезенні підтверджується єдиним транспортним документом або комплектом документів (залізничних, автомобільних, авіаційних накладних, коносаментів тощо), які відображають шлях прямування вантажу від пункту його відправлення до пункту його призначення.
При перевезенні вантажів по території України таким єдиним транспортним документом для всіх учасників транспортного процесу є ТТН.
У разі, якщо до транспортного процесу залучено більше ніж одного експедитора, то в договорі про перевезення вантажів або в договорі транспортного експедирування слід вказати кількість примірників ТТН, які має надати вантажовідправник, для проведення розрахунків між учасниками транспортного процесу, незважаючи на те, що зазначення їхніх найменувань в ТТН непередбачено.
У даному випадку радимо заповнити ТТН так:
- Автомобільний перевізник – ФОП Іванов;
- Замовник – ТОВ «Сонечко»;
- Вантажовідправник - ТОВ «Сонечко»;
- Вантажоодержувач - ТОВ «Сонечко»;
- Пункт навантаження і пункт розвантаження заповнюються за фактичними даними.
***
Читайте також:
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити