• Посилання скопійовано

Отримання авто у лізинг та його повернення лізингодавцю: облік та оподаткування

Підприємство придбало автомобіль у лізинг. Протягом чотирьох місяців авто використовувалось за призначенням, проте згодом згоріло внаслідок форс-мажорних обставин. Лізингодавець викупив авто за залишковою вартістю. Який облік та оподаткування цих операцій?

ПДВ

У листі ДФС від 18.07.2016 р. №15383/6/99-99-15-03-02-15 розглянуто ситуацію передачі об’єкта у фінансовий лізинг та повернення такого об’єкта у разі дострокового припинення договору фінансового лізингу.

Відповідно до пп. «а» пп. 14.1.191 постачанням товарів, зокрема, вважається фактична передача матеріальних активів іншій особі на підставі договору про фінансовий лізинг та повернення матеріальних активів згідно з договором про фінансовий лізинг.

Згідно з пп. «а» п. 185.1 ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких, відповідно до ст. 186 ПКУ, розташоване на митній території України.

Таким чином, передання автомобіля у фінлізинг спричиняє податкові зобов'язання з ПДВ у лізингодавця та податковий кредит з ПДВ у лізингоотримувача на вартість автомобіля згідно з  договором лізингу.

Далі, операції з нарахування та сплати процентів або комісій у складі орендного (лізингового) платежу у межах договору фінансового лізингу не є об’єктом оподаткування ПДВ (пп. 196.1.2 ПКУ), тож на суму відсотків та комісій ПДВ не нараховується.

При поверненні лізингоотримувачем - платником ПДВ об'єкта фінансового лізингу лізингодавцю – платнику ПДВ, лізингоотримувач  зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання з ПДВ за ставкою 20% на вартість такого об'єкта та скласти податкову накладну та зареєструвати її в ЄРПН на лізингодавця – платника ПДВ. Лізингодавець при отриманні такого об'єкта фінасового лізингу включає суми ПДВ, визначені за такою операцією, до складу податкового кредиту на підставі податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН.

У даному випадку ПН буде складатися на залишкову вартість автомобіля, за якою він був повернутий лізинговій компанії.

Також щодо оподаткування лізингових операцій дивіться лист ДФСУ від 22.07.2016 р. № 15900/6/99-99-15-03-02-15.

Якщо протягом строку дії договору лізингу підприємство використовувало автомобіль у госпдіяльності, підстав для нарахування податкових зобов'язань згідно з п. 198.5 ПКУ та сторнування сум нарахованої амортизації немає. Платежі за відсотками та комісіями згідно з договором лізингу за період використання автомобіля також залишаються у складі витрат підприємства.

 

Податок на прибуток

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Якщо протягом строку дії договору лізингу підприємство використовувало автомобіль у госпдіяльності, сума накопиченої амортизації, лізингові платежі (відсотки та комісії)залишаються у складі витрат підприємства та фінрезультат не коригується.

Податкові різниці, на які коригується фінрезультат для цілей оподаткування податком на прибуток, виникають лише у випадку, якщо автомобіль не використовувався у госпдіяльності лізингоотримувача. Тоді виникає різниця на суму його амортизації за період використання відповідно до норм ст. 138 ПКУ. При цьому підстав для збільшення фінрезультату на суми відсотків та комісій немає.

Бухоблік операцій з отримання автомобіля в лізинг та його повернення показаний у таблиці. 

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Д-т

К-т

Отримано автомобіль у фінансову оренду

152

531

Нараховано ПК з ПДВ

641/ПДВ

531

Витрати на реєстрацію автомобіля

3771

311

Віднесено витрати до вартості  автомобіля

152

3771

Введено автомобіль в експлуатацію

105

152

Списано заборгованість за автомобіль – щомісячний платіж в частині компенсації вартості автомобіля

531

685

Нараховано лізинговий платіж без урахування частини компенсації вартості автомобіля (відсотки та комісія)

952

685

Сплачено лізинговий платіж (частину компенсації вартості автомобіля, відсотки та комісію)

685

311

Переведено автомобіль до групи вибуття

286

105

Списано суму накопиченої амортизації (за 4 місяці використання)

131

105

Повернення автомобіля лізингодавцю

531

712

Відображено ПЗ з ПДВ

712

641/ПДВ

Списано собівартість автомобіля

943

286

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024121
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.202449
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202423
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202439
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.202412