• Посилання скопійовано

Податковий та бухгалтерський облік реконструкції цеху

ТОВ на загальній системі оподаткування, платник ПДВ, провів у виробничих цехах роботи: фарбування стін, залиття підлоги, перепроведення електромережі тощо. Крім того в середині цехів збудовані капітальні двоповерхові комплекси для кількох виробничих ділянок. Як відобразити в обліку ці роботи?

Запитання: ТОВ на загальній системі оподаткування, платник ПДВ, провів у виробничих цехах наступні роботи: фарбування стін, залиття підлоги, перепроведення електромережі, перепланування розміщення виробничих ділянок та їх перенесення разом з верстатами, облаштування місць для даних виробничих ділянок, проведення освітлення. Крім того в середині цехів збудовані капітальні двоповерхові комплекси для декількох виробничих ділянок. Як відобразити в обліку зазначені роботи?

Відповідь:

Як правило, виробничі цехи в обліку складаються з цілої купи активів. Це і будівля цеху, і обладнання, яке в ньому розташоване, інструменти, інвентар, матеріали і МШП. Але бухгалтеру слід рознести витрати з проведених робіт саме між тими активами - складовими виробничих цехів, щодо яких вони проводилися.

Зокрема, такі роботи, як фарбування стін, залиття підлоги, перепроведення електромережі, проведення освітлення, перепланування розміщення виробничих ділянок та їх перенесення, побудова капітальних двоповерхових комплексів для декількох виробничих ділянок в середині будівлі, стосуються саме будівлі, в якій розміщуються ці цехи.

А ось переміщення обладнання, яке вже існувало в цих цехах, або придбання нового обладнання для таких цехів, на вартість будівлі жодним чином не вплине.

 

Бухгалтерський облік

Зрозуміло, що будівлі цехів належать до основних засобів (якщо тільки вони не утримуються з метою подальшого продажу).

Згідно із п. 15 П(С)БО 7, витрати, що здійснюються для підтримання об'єкта в робочому стані (проведення технічного огляду, нагляду, обслуговування, ремонту тощо) та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигод від його використання, включаються до складу витрат. 

Але за п. 14 П(С)БО 7, первісна вартість основних засобів збільшується на суму витрат, пов'язаних з поліпшенням об'єкта (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що призводить до збільшення майбутніх економічних вигод, первісно очікуваних від використання об'єкта. 

Таким чином, слід поділити будівельні роботи, проведені в будівлях цехів, на ті, які здійснені для їх підтримання в робочому стані і ті, які є поліпшенням цих будівель. Рішення про характер і ознаки здійснюваних підприємством робіт, тобто, чи спрямовані вони на підвищення техніко-економічних можливостей (модернізація, модифікація, добудова, реконструкція) об’єкта, що приведе у майбутньому до збільшення економічних вигід, чи здійснюються вони для підтримання об’єкта в придатному для використання стані та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигід від його використання, приймається керівником підприємства з урахуванням результатів аналізу існуючої ситуації та суттєвості таких витрат (п. 29 Методрекомендацій №561).

Далі ті роботи, які визнаватимуться ремонтом, списуються до витрат періоду, в якому вони здійснені. При цьому можуть бути зроблені проведення: Дт 23, 91 Кт 20, 65, 66, 63, 68. 

А ті роботи, які будуть визнані поліпшенням, капіталізуються. Тобто, на їх суму робляться проведення: Дт 15 Кт 20, 65, 66, 63, 68. А після введення цехів в експлуатацію, ці витрати збільшують первісну вартість цехів як об’єктів основних засобів: Дт 10 Кт 15. 

Якщо під час цих робіт для таких цехів придбавається нове додаткове обладнання, його вартість або формує первісну вартість окремих об’єктів ОЗ або інших необоротних активів, або теж списується як витрати або поліпшення будівель цехів. Наприклад, якщо після збудування нових виробничих ділянок до них придбаваються нові верстати, інструменти, меблі тощо, це нові окремі об’єкти ОЗ. А ось коли придбавається обладнання для освітлення приміщень будівель цехів або обладнання для перепроведення електромережі, в середині таких будівель, підприємство самостійно вирішує, чи ставити таке обладнання на облік як окремі об’єкти активів, чи включити його вартість на збільшення первісної вартості цих будівель. 

Те саме стосується і побудованих в середині будівель цехів капітальних двоповерхових комплексів. На нашу думку, це поліпшення цих будівель, а не створення окремих об’єктів ОЗ. Хоча приймати рішення, як їх обліковувати, слід, все ж таки, самому підприємству. 

При цьому долучати експертів для визначення вартості таких поліпшень (або об’єктів ОЗ) не потрібно. Спочатку підприємство визначає таку вартість на підставі первинних документів про понесені витрати. А вже на дату балансу має право зробити переоцінку за справедливою (оціночною) вартістю (у порядку, встановленому п. 16-20 П(С)БО 7). 

 

Податковий облік

Податок на прибуток. Окремих норм щодо податкового обліку витрат на ремонт або покращення виробничих основних засобів розділ ІІІ ПКУ наразі не містить. А згідно із пп. 138.3.1 ПКУ, розрахунок амортизації основних засобів здійснюється відповідно до П(С)БО або МСФЗ. Тож, на нашу думку, корегувати фінансовий результат на витрати, визнані у зв’язку із ремонтом ОЗ, не потрібно. А вартість ОЗ, яка має амортизуватися в податковому обліку, повинна враховувати і ті витрати, які капіталізувалися внаслідок поліпшень. 

ПДВ. В разі, якщо під час проведених ремонтів/поліпшень ОЗ підприємство-платник ПДВ сплатило за матеріали або послуги ПДВ у їх ціні, таке підприємство має право на податковий кредит. Це прямо передбачено п. 198.1-198.2 ПКУ. При цьому датою виникнення такого податкового кредиту буде одна з подій, яка відбулася раніше: або оплата таких товарів/послуг, або їх отримання. 

Оскільки йдеться про будівельні роботи у виробничих цехах, то, за умови, якщо далі підприємство не виготовлятиме в них неоподатковану продукцію, визнавати податкове зобов’язання за п. 198.5 ПКУ на такі товари/послуги не потрібно.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Неповернуті аванси за ліцензійними договорами: як облікувати?
    Консультація розглядає порядок відображення в бухгалтерському та податковому обліках підприємства невикористаних та неповернутих авансів, сплачених іноземним правовласникам за ліцензійними договорами на видання книжок. Пояснюється неможливість використання резерву сумнівних боргів для таких авансів, порядок списання їх на витрати (рахунок 949) та відсутність специфічних податкових різниць для даної операції
    17.04.202517
  • Надання приватною школою платного харчування учням: що в бухобліку?
    Приватна школа організовує харчування для учнів за принципом «шведського столу». Учні оплачують вартість харчування окремо. Як відобразити такі операції в бухгалтерському обліку?
    16.04.202524
  • На якому рахунку обліковувати кошти від продажу сертифікату на брокерському рахунку в депозитарію?
    ТОВ має на балансі інвестиційні сертифікати, кошти від продажу яких, спочатку зайшли на брокерський (транзитний) рахунок в депозитарії, а потім за розпорядженям ТОВ на основний р/р. На якому бухгалтерському рахунку потрібно обліковувати рух коштів за брокерським рахунком?
    16.04.202526
  • Інклюзивне авто для перевезення людей з інвалідністю: як облікувати?
    Благодійний фонд планує придбати інклюзивне авто для перевезення людей з інвалідністю. Чи може кошти на купівлю за запитом на цільове фінансування дати юрсоба? Як в бухобліку фонду відобразити отримання коштів, придбання авто і його використання? Якими документами підтверджувати, що витрати на використання авто – це не адміністративні витрати, які повинні бути в межах 20%?
    14.04.202516
  • Чи можна залишок рахунку 23 врахувати у складі собівартості продукції?
    Дохід сільгосппідприємства за минулий рік перевищив 40 млн грн, тому воно з цього року перейшло на квартальний податковий період. Станом на 31.03.2025 р. на рахунку 23 зібралися витрати, що стосуються урожаю поточного року, при отриманні якого планується реалізація готової продукції. Разом з цим, у I кварталі 2025 року отримано дохід від реалізації продукції, виробленої у минулому році. Чи можна залишок рахунку 23 відобразити у складі собівартості реалізованої продукції у I кварталі 2025 року?
    10.04.2025809