ШІ-консультант

Поставте запитання ШІ-консультанту

і отримайте відповідь за 60 секунд

  • Податки
  • Військовий облік
  • Звітність
  • Трудове право
  • Бухоблік

Консультую з податкового та бухобліку

Поставте ваше запитання

  • Посилання скопійовано

Податковий та бухгалтерський облік реконструкції цеху

ТОВ на загальній системі оподаткування, платник ПДВ, провів у виробничих цехах роботи: фарбування стін, залиття підлоги, перепроведення електромережі тощо. Крім того в середині цехів збудовані капітальні двоповерхові комплекси для кількох виробничих ділянок. Як відобразити в обліку ці роботи?

Цій консультації більше 3-х років. Українське законодавство складне і мінливе, тож на даний момент редакція не гарантує її 100% актуальність. У разі сумнівів скористайтесь пошуком, щоб читати свіжіші статті і консультації, або зверніться за допомогою до нашого ШІ-консультанта.

Запитання: ТОВ на загальній системі оподаткування, платник ПДВ, провів у виробничих цехах наступні роботи: фарбування стін, залиття підлоги, перепроведення електромережі, перепланування розміщення виробничих ділянок та їх перенесення разом з верстатами, облаштування місць для даних виробничих ділянок, проведення освітлення. Крім того в середині цехів збудовані капітальні двоповерхові комплекси для декількох виробничих ділянок. Як відобразити в обліку зазначені роботи?

Відповідь:

Як правило, виробничі цехи в обліку складаються з цілої купи активів. Це і будівля цеху, і обладнання, яке в ньому розташоване, інструменти, інвентар, матеріали і МШП. Але бухгалтеру слід рознести витрати з проведених робіт саме між тими активами - складовими виробничих цехів, щодо яких вони проводилися.

Зокрема, такі роботи, як фарбування стін, залиття підлоги, перепроведення електромережі, проведення освітлення, перепланування розміщення виробничих ділянок та їх перенесення, побудова капітальних двоповерхових комплексів для декількох виробничих ділянок в середині будівлі, стосуються саме будівлі, в якій розміщуються ці цехи.

А ось переміщення обладнання, яке вже існувало в цих цехах, або придбання нового обладнання для таких цехів, на вартість будівлі жодним чином не вплине.

 

Бухгалтерський облік

Зрозуміло, що будівлі цехів належать до основних засобів (якщо тільки вони не утримуються з метою подальшого продажу).

Згідно із п. 15 П(С)БО 7, витрати, що здійснюються для підтримання об'єкта в робочому стані (проведення технічного огляду, нагляду, обслуговування, ремонту тощо) та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигод від його використання, включаються до складу витрат. 

Але за п. 14 П(С)БО 7, первісна вартість основних засобів збільшується на суму витрат, пов'язаних з поліпшенням об'єкта (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що призводить до збільшення майбутніх економічних вигод, первісно очікуваних від використання об'єкта. 

Таким чином, слід поділити будівельні роботи, проведені в будівлях цехів, на ті, які здійснені для їх підтримання в робочому стані і ті, які є поліпшенням цих будівель. Рішення про характер і ознаки здійснюваних підприємством робіт, тобто, чи спрямовані вони на підвищення техніко-економічних можливостей (модернізація, модифікація, добудова, реконструкція) об’єкта, що приведе у майбутньому до збільшення економічних вигід, чи здійснюються вони для підтримання об’єкта в придатному для використання стані та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигід від його використання, приймається керівником підприємства з урахуванням результатів аналізу існуючої ситуації та суттєвості таких витрат (п. 29 Методрекомендацій №561).

Далі ті роботи, які визнаватимуться ремонтом, списуються до витрат періоду, в якому вони здійснені. При цьому можуть бути зроблені проведення: Дт 23, 91 Кт 20, 65, 66, 63, 68. 

А ті роботи, які будуть визнані поліпшенням, капіталізуються. Тобто, на їх суму робляться проведення: Дт 15 Кт 20, 65, 66, 63, 68. А після введення цехів в експлуатацію, ці витрати збільшують первісну вартість цехів як об’єктів основних засобів: Дт 10 Кт 15. 

Якщо під час цих робіт для таких цехів придбавається нове додаткове обладнання, його вартість або формує первісну вартість окремих об’єктів ОЗ або інших необоротних активів, або теж списується як витрати або поліпшення будівель цехів. Наприклад, якщо після збудування нових виробничих ділянок до них придбаваються нові верстати, інструменти, меблі тощо, це нові окремі об’єкти ОЗ. А ось коли придбавається обладнання для освітлення приміщень будівель цехів або обладнання для перепроведення електромережі, в середині таких будівель, підприємство самостійно вирішує, чи ставити таке обладнання на облік як окремі об’єкти активів, чи включити його вартість на збільшення первісної вартості цих будівель. 

Те саме стосується і побудованих в середині будівель цехів капітальних двоповерхових комплексів. На нашу думку, це поліпшення цих будівель, а не створення окремих об’єктів ОЗ. Хоча приймати рішення, як їх обліковувати, слід, все ж таки, самому підприємству. 

При цьому долучати експертів для визначення вартості таких поліпшень (або об’єктів ОЗ) не потрібно. Спочатку підприємство визначає таку вартість на підставі первинних документів про понесені витрати. А вже на дату балансу має право зробити переоцінку за справедливою (оціночною) вартістю (у порядку, встановленому п. 16-20 П(С)БО 7). 

 

Податковий облік

Податок на прибуток. Окремих норм щодо податкового обліку витрат на ремонт або покращення виробничих основних засобів розділ ІІІ ПКУ наразі не містить. А згідно із пп. 138.3.1 ПКУ, розрахунок амортизації основних засобів здійснюється відповідно до П(С)БО або МСФЗ. Тож, на нашу думку, корегувати фінансовий результат на витрати, визнані у зв’язку із ремонтом ОЗ, не потрібно. А вартість ОЗ, яка має амортизуватися в податковому обліку, повинна враховувати і ті витрати, які капіталізувалися внаслідок поліпшень. 

ПДВ. В разі, якщо під час проведених ремонтів/поліпшень ОЗ підприємство-платник ПДВ сплатило за матеріали або послуги ПДВ у їх ціні, таке підприємство має право на податковий кредит. Це прямо передбачено п. 198.1-198.2 ПКУ. При цьому датою виникнення такого податкового кредиту буде одна з подій, яка відбулася раніше: або оплата таких товарів/послуг, або їх отримання. 

Оскільки йдеться про будівельні роботи у виробничих цехах, то, за умови, якщо далі підприємство не виготовлятиме в них неоподатковану продукцію, визнавати податкове зобов’язання за п. 198.5 ПКУ на такі товари/послуги не потрібно.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Електронні сертифікати у 2026 році: бухгалтерський облік та ПДВ (аудіоверсія)
    Підприємство продає електронні сертифікати. Юрособа придбаває сертифікати, наприклад номіналом 1 000 грн, для подальшого продажу кінцевим споживачам, які використовують їх для оплати товарів у підприємства-емітента. Якими бухгалтерськими проведеннями відображати продаж сертифіката юрособі та його подальше погашення кінцевим споживачем? Чи допускається часткове використання номіналу сертифіката?
    06.10.2026318
  • Економічна пов'язаність у контрольованих операціях у 2026 році: наказ №312 змінив лише форму звіту (аудіоверсія)
    Чи вважається імпорт товару з Німеччини (понад 10 млн грн при загальному доході понад 150 млн грн) контрольованою операцією через критерій економічної пов'язаності (наказ Мінфіну №312), якщо контрагент відсутній у низькоподаткових переліках КМУ №1045 та №480, і які обліково-податкові наслідки це має?
    05.10.202633
  • Повернення 1200 грн лікарняних ПФУ у 2026 році: проводки та алгоритм коригування податків (аудіоверсія)
    Підприємство завищило лікарняні за рахунок ПФУ. Працівник повернув 1200 грн на рахунок підприємства, кошти перераховано до ПФУ, подано коригуючу заяву-розрахунок. Чи правильні запропоновані проведення Дт 313 - Кт 663 сторно 1200 грн і Дт 378 - Кт 313 на 1200 грн? Якими проводками відобразити повернення коштів, їх перерахування до ПФУ та коригування ПДФО, військового збору і ЄСВ?
    02.10.2026475
  • Облік комплектації товарів у 2026 році через рахунок 231 (аудіоверсія)
    Підприємство-замовник передає підряднику комплектуючі за актом приймання-передачі для комплектації готових товарів (наборів). Після виконання робіт підрядник повертає готові набори за актом приймання-передачі готових виробів. Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити передачу комплектуючих, послуги підрядника та оприбуткування готових наборів? Чи доцільно використовувати субрахунок 231?
    01.10.202646
  • Заміна шин автонавантажувача у 2026 році: облік нових і демонтованих шин та ПДВ (аудіоверсія)
    ТОВ на загальній системі оподаткування, платник ПДВ, придбало автонавантажувач. Його шини зносилися: підприємство придбало нові, а старі демонтувало. Чи вважається заміна шин ремонтом? Як облікувати нові та демонтовані шини і чи виникають податкові зобов’язання з ПДВ?
    30.09.202664