• Посилання скопійовано

Товар, що мав бути експортований, знищено рф: наслідки для продавця

ТОВ є експортером і 07.10.2025 р. було оформлено ВМД і за нею зареєстровано ПН за ставкою 0%. 09.10.2025 р. внаслідок ракетної атаки на порт товар було пошкоджено. 18.11.2025 р. анульовано ВМД аркушом коригування. Згідно з контрактом право власності переходить до покупця (нерезидента) на складі у продавця. Які ПДВ–наслідки для продавця? Як відобразити операцію в бухобліку?

В наведеній ситуації на момент анулювання експортної ВМД товар перебував у власності покупця (нерезидента), адже, як вказано у запитанні, право власності перейшло на складі у продавця. Тобто продавець фактично здійснив поставку (продаж) товару нерезиденту. Але оскільки цей товар не був фактично вивезений за кордон, то таку операцію (з точки зору продавця) можна кваліфікувати як експорт без вивезення.

 

Щодо ПДВ

Нагадаємо, що коли відбувається звичайна експортна операція (тобто з вивезення товару за кордон), то:

  • податкові зобов’язання за такою операцією нараховуються за ставкою 0% (пп. 195.1.1 ПКУ);
  • нарахування ПДВ відбувається на дату оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства (пп. «б» пп. 187.1 ПКУ).

А ось при експорті без вивезення ці правила нарахування ПДВ не діють. Адже ставка ПДВ 0% за пп. 195.1.1 ПКУ застосовується тільки до операцій з вивезення товарів за межі митної території України. А у даному випадку товар постачається на митній території України. А отже, в цьому випадку буде діяти не нульова, а звичайна ставка ПДВ (20% або 14% залежно від виду товару).  

Датою нарахування ПДВ є дата першої події (адже ВМД анульована): 

  • або зарахування коштів від покупця на банківський рахунок платника податку як оплата товарів, що підлягають постачанню;
  • або відвантаження товару.

Нараховувати податкові зобов’язання слід за курсом НБУ на дату першої події (якщо розрахунки здійснюються в іноземній валюті). 

Отже, підприємству доведеться анулювати ПН, оформлену на експортну операцію (шляхом оформлення до неї «обнуляючого» РК) та оформити нову ПН.

Щодо оформлення нової ПН, то оскільки покупцем товару є нерезидент України, тобто неплатник ПДВ, ПН на операцію з поставки йому товарів на території України слід складати за правилами, визначеними для складання податкової накладної на звичайного неплатника ПДВ. А саме: 

  • у верхній лівій частині такої ПН у графі «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини» робиться помітка «X» та зазначається тип причини «02» – складена на постачання неплатнику податку; 
  • у графі «Отримувач (покупець)» зазначається «Неплатник»;
  • у рядку «Індивідуальний податковий номер покупця» відображається умовний індивідуальний податковий номер «100000000000», рядок «Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта» не заповнюється.

Всі інші графи заповнюються у загальному порядку.

 

Бухоблік

На рахунках бухгалтерського обліку операції з експорту товарів без їх вивезення відображаються за тими ж правилами, що й звичайні операції експорту. Тобто підприємство-експортер в момент передачі товару нерезиденту на території України (при передачі йому всіх ризиків й вигід, пов’язаних з правом власності на товар, що експортується) повинне:

  • відобразити доходи від реалізації продукції (Дт 362 – Кт 702);
  • нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ (Дт 702 – Кт 641);
  • віднести собівартість реалізованої продукції до витрат (Дт 902 – Кт 27).

Висновки: Оскільки підприємство – експортер передало право власності на товар нерезиденту на території України, але вивезення цього товару за межі України не відбулося, то йдеться про експорт без вивезення. ПДВ за такою операцією нараховується за ставками, що діють на території України. В бухобліку операція відображається так само як звичайна експортна операція, але з нарахуванням ПДВ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Іваненко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Різниця амортизації після дооцінки та зміни терміну використання ОЗ
    Проведено дооцінку основних засобів та збільшено термін корисного використання в бухгалтерському обліку. У податковому обліку терміни використання залишилися попередніми, тому податкова амортизація перевищує бухгалтерську. Чи є це помилкою та як виправити ситуацію?​
    Сьогодні 17:506
  • Проведення з обліку з утримання за виконавчим провадженням
    Якими бухгалтерськими проведеннями слід відобразити утримання із заробітної плати працівника 20% від чистого доходу за постановою виконавця у межах виконавчого провадження? Які рахунки використовувати для відображення операцій утримання та перерахування коштів?
    Сьогодні 17:107
  • Товар, що мав бути експортований, знищено рф: наслідки для продавця
    ТОВ є експортером і 07.10.2025 р. було оформлено ВМД і за нею зареєстровано ПН за ставкою 0%. 09.10.2025 р. внаслідок ракетної атаки на порт товар було пошкоджено. 18.11.2025 р. анульовано ВМД аркушом коригування. Згідно з контрактом право власності переходить до покупця (нерезидента) на складі у продавця. Які ПДВ–наслідки для продавця? Як відобразити операцію в бухобліку?
    Сьогодні 16:5521
  • Придбання вантажного автомобіля у фізособи: бухоблік, проведення та оподаткування ПДФО та ВЗ
    Підприємство придбаває вантажний автомобіль у фізособи за договором на суму 600 000 грн. Фізособа здійснює перший продаж транспортного засобу протягом поточного року. Необхідно визначити бухгалтерські проведення для підприємства-покупця та порядок обчислення бази оподаткування ПДФО і військового збору
    Сьогодні 15:5416
  • Облік консультаційних послуг із суборенди нерухомості
    ТОВ-великодохідник, платник ПДВ, що займається суборендою нерухомості, отримує консультаційні послуги (КВЕД 68.31) щодо організації орендних відносин за фіксованою вартістю 60 000 грн/міс. Чи правомірне віднесення таких витрат за наявності власних менеджерів і бухгалтерів? Чи є ризик претензій податкової через відсутність деталізації послуг та однакову щомісячну суму? До якої категорії витрат відносити: адміністративні чи собівартість?
    Сьогодні 10:1333