Подальші дії залежать від головного питання: Чи плануєте ви надалі використовувати це програмне забезпечення (ліцензії) у господарській діяльності?.
Ось два основні варіанти розвитку подій:
Варіант 1. Програмне забезпечення продовжує використовуватися
Якщо ліцензії ще дійсні (або безстрокові) і ПЗ реально використовується в роботі (приносить економічні вигоди), то списувати його з балансу не можна.
Що робити:
- Актив залишається на балансі. За ним обліковується первісна вартість (Дт 127) та накопичена амортизація (Кт 133) у тій самій сумі. Зберігається аналітика;
- Оскільки вартість повністю замортизована, нарахування амортизації припиняється. Витрат у подальшому не буде;
- Переоцінка (не обов'язково, але можливо). Згідно з НП(С)БО 8, ви маєте право здійснити переоцінку НМА до справедливої вартості.
Важливо! Переоцінку рідко проводять. Адже, щоб її провести потрібен активний ринок саме таких ліцензій (що для вживаного ПЗ майже нереально) та залучення професійного оцінювача. Це складна і витратна процедура, яка в даному випадку зазвичай недоцільна.
Варіант 2. Програмне забезпечення більше не використовується
Якщо термін дії ліцензій закінчився, або ПЗ застаріло і ви перейшли на нове (тобто актив більше не приносить економічних вигід), його слід списати з балансу.
Покроковий алгоритм списання:
- Інвентаризація/Комісія: Постійно діюча інвентаризаційна комісія (або комісія зі списання) складає протокол/акт, у якому фіксує, що дані НМА морально застаріли або закінчився строк дії прав, і вони не можуть більше використовуватися для отримання доходу;
- Наказ керівника: На підставі висновку комісії керівник видає наказ про списання НМА;
- Оформлення Акта: Складається «Акт вибуття (ліквідації) об'єкта права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів» (типова форма №НА-3 або довільна форма з обов'язковими реквізитами). У ньому зазначається первісна вартість і сума зносу.
Відображення в обліку:
- Дт 133 Кт 127 - списання накопиченої амортизації в рахунок списання первісної вартості НМА. Оскільки залишкова вартість нульова, списання не вплине на фінансовий результат (витрати не виникнуть).
Податкові наслідки:
Податок на прибуток: Оскільки залишкова вартість 0 грн, ніяких податкових різниць або додаткових витрат не виникає.
ПДВ: У разі якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації (п. 189.9 ПКУ).
Отже, при здійсненні операцій зі списання нематеріального активу у зв’язку з неможливістю отримання надалі економічних вигід від його використання платник податку повинен врахувати норми п. 198.5 ПКУ та нарахувати податкові зобов’язання (див. роз’яснення ДПС).
Висновок: Якщо програмне забезпечення продовжує використовуватись, воно залишається на балансі без подальшої амортизації. Якщо ж не використовується — оформлюється списання без впливу на фінрезультат, але з можливим ПДВ.
Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!
Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс
Передплатити