Проведення інвентаризації
Так, для списання з обліку заборгованостей потрібно спочатку провести їх інвентаризацію. Процедура інвентаризації дебіторської та кредиторської заборгованостей регламентована у п. 7 розд. III Положення №879.
Інвентаризація дебіторської та кредиторської заборгованостей полягає у звірці документів і записів у реєстрах обліку і перевірці обґрунтованості сум, відображених на відповідних рахунках, та оформлюється актом інвентаризації.
При інвентаризації усім дебіторам підприємства-кредитори мають передати виписки з аналітичних рахунків про їх заборгованість, які пред’являються інвентаризаційній комісії (робочій інвентаризаційній комісії) для підтвердження реальності заборгованості. Підприємства-дебітори мають підтвердити заборгованість або заявити свої заперечення.
Підтверджується заборгованість між контрагентами актами звірки розрахунків.
Бухгалтерський облік
Кредиторська заборгованість за договорами купівлі-продажу товарів (надання послуг) є зобов’язанням. Адже вона може бути достовірно визначена та існує ймовірність зменшення економічних вигід у майбутньому внаслідок її погашення. Якщо на дату балансу раніше визнане зобов’язання не підлягає погашенню, його сума включається до складу доходу звітного періоду (пп. 5 П(С)БО 11). Це стосується безнадійної заборгованості.
Дохід слід визнати в тому звітному періоді, коли заборгованість стала відповідати критеріям пп. 5 П(С)БО 11 (тобто з моменту, коли вона стала безнадійною).
Зверніть увагу! На доходи списується вся сума безнадійної кредиторської заборгованості разом із ПДВ.
Доходи від списання кредиторської заборгованості відображаються в бухобліку проведенням: Дт 63 ( 681) – Кт 717 «Дохід від списання кредиторської заборгованості».
Коригування податкового кредиту за такою заборгованістю (про це детально далі) відображається проведенням: Дт 949 – Кт 641.
Податок на прибуток
Спеціальних коригувань (тобто податкових різниць) у зв’язку зі списанням безнадійної кредиторської заборгованості ПКУ не передбачено. Отже, такі операції відображаються у податковому обліку за правилами бухобліку і, відповідно, заповнювати додаток РІ не потрібно.
ПДВ
У наведеній ситуації йдеться про заборгованість за отриманими і неоплаченими товарами (послугами). При отриманні таких товарів (послуг) підприємство сформувало податковий кредит на підставі зареєстрованої в ЄРПН ПН (пп. 198.1–198.3 ПКУ). При списанні заборгованості отримані товари (послуги) набувають статусу безоплатно отриманих. А якщо так, то податковий кредит потрібно зменшити.
Таку позицію виклали податківці у своїх листах від 27.01.2020 р. №313/6/99-00-07-03-02-06/ІПК та від 30.07.2019 р. №3563/6/99-99-15-03-02-15/ІПК.
Зробити це пропонується шляхом нарахування «компенсуючих» податкових зобов’язань з ПДВ у порядку, передбаченому пп. 198.5 ПКУ. Тобто потрібно оформити зведену ПН з типом «13».
Висновки:
- Перед списанням безнадійних заборгованостей необхідно провести їх інвентаризацію;
- Податкових різниць щодо списання кредиторської заборгованості нормами ПКУ не передбачено, тож відображати цюоперацію в додатку РІ не потрібно;
- При списання заборгованості слід нарахувати «компенсуючі» податкові зобов’язання з ПДВ у порядку, передбаченому пп. 198.5 ПКУ, тобто оформити зведену ПН з типом «13».
Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!
Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс
Передплатити