Облік витрат на розробку документів для отримання дозволу на викиди
Витрати на розробку документів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин, понесені до моменту фактичного отримання цього дозволу, на наш погляд (див. тут), слід обліковувати як капітальні інвестиції у створення нематеріального активу.
Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами є офіційним документом, який надає право експлуатувати об'єкти, що здійснюють викиди, за умови дотримання встановлених нормативів. Такий дозвіл відповідає ознакам нематеріального активу (НМА) згідно з НП(С)БО 8, оскільки він є ідентифікованим немонетарним активом без фізичної субстанції, утримуваним підприємством з метою використання у своїй діяльності та від якого очікується отримання економічних вигод.
Витрати, безпосередньо пов'язані з придбанням або створенням НМА, включаючи витрати на підготовку необхідної документації, накопичуються на субрахунку 154 "Придбання (створення) нематеріальних активів". Це відповідає загальному порядку обліку капітальних інвестицій.
Після фактичного отримання дозволу на викиди та його готовності до використання за призначенням (тобто коли підприємство має юридичне право здійснювати викиди на підставі цього дозволу), накопичені на субрахунку 154 витрати списуються на відповідний субрахунок рахунку 12 "Нематеріальні активи" (наприклад, субрахунок 127 "Інші нематеріальні активи").
Процедура отримання дозволу передбачає, що суб'єкт господарювання готує документи, в яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин. Ці витрати є необхідними для отримання самого дозволу.
Правомірність створення НМА "Дозвіл на викиди забруднюючих речовин"
Створення нематеріального активу "Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення", на наш погляд, є правомірним після фактичного отримання такого дозволу.
До моменту отримання самого дозволу, витрати на його підготовку (включаючи розробку документів) обліковуються як незавершені капітальні інвестиції у створення НМА на субрахунку 154 (або 1541, якщо такий субрахунок використовується підприємством для деталізації).
Нематеріальний актив як такий (тобто сам дозвіл, що дає право на викиди) визнається в балансі тоді, коли підприємство отримує цей дозвіл і може його використовувати. До цього моменту витрати є капітальними інвестиціями.
Той факт, що документи підготовлені, але ще не подані до відповідної інстанції у зв'язку з воєнним станом, не змінює підходу до обліку понесених витрат. Вони продовжують обліковуватися на субрахунку 154. Якщо в майбутньому буде прийнято рішення не подавати документи або буде отримано відмову у видачі дозволу, і не буде впевненості в отриманні економічних вигод від цих витрат, то накопичені суми підлягатимуть списанню на витрати того періоду, в якому таке рішення було прийнято або стало відомо про неможливість отримання дозволу.
Отже:
- Витрати на підготовку документів для дозволу на викиди обліковуються як капітальні інвестиції на субрахунку 154 (1541) до отримання дозволу;
- НМА "Дозвіл на викиди" визнається в обліку лише після фактичного отримання дозволу, коли він готовий до використання; до цього витрати є незавершеними інвестиціями;
- Воєнний стан не впливає на облік витрат; вони залишаються на субрахунку 154 до отримання дозволу або списуються на витрати при відмові чи рішенні не подавати документи.
Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!
Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс
Передплатити