• Посилання скопійовано

Обліковували окремо, а продаємо як один об’єкт: що в обліку?

ТОВ – платник податку на прибуток та ПДВ продає будівлю з обладнанням (система охорони та відеоспостереження, система кондиціонування, тепловий насос та інше вартісне обладнання), що обліковуються на субрахунку 103 та 104 відповідно. В договорі купівлі-продажу зазначена одна позиція «будівля». Як відобразити цю операцію в обліку?

Відповідно до п. 4 НП(С)БО 7 та п. 4 Методрекомендацій №561 об'єкт основних засобів – це: 

  • закінчений пристрій з усіма пристосуваннями і приладдям до нього;
  • конструктивно відокремлений предмет, призначений для виконання  певних самостійних функцій;
  • відокремлений комплекс конструктивно з'єднаних предметів однакового або різного призначення, що мають для їх обслуговування загальні пристосування, приладдя, керування та єдиний фундамент, унаслідок чого кожен предмет може виконувати свої функції, а комплекс певну роботу тільки в складі комплексу, а не самостійно;
  • інший актив, що відповідає визначенню основних засобів, або частина такого активу, що контролюється підприємством.

Якщо один об'єкт основних засобів складається з частин, які мають різний строк корисного використання (експлуатації), то кожна з цих частин може визнаватися в бухгалтерському обліку як окремий об'єкт основних засобів.

Отже, у підприємства є вибір: обліковувати будівлю та обладнання разом як один об’єкт обліку чи як декілька об’єктів. Все залежить від інформаційних потреб користувачів та професійного судження бухгалтера. Відповідно до наведеної умови, підприємство прийняло рішення обліковувати ці об’єкти окремо. В загальному порядку при продажу будівлі та обладнання в договорі мало було виділено дві позиції: будівля та обладнання з його деталізацією в акті приймання-передачі. Це суттєво спростило б облік.

Зауважимо, що розглядаємо можливість об’єднання компонентів ОЗ, що мають ознаки ОЗ і забезпечують його функціонування як однієї одиниці. Наприклад, система кондиціонування безпосередньо є компонентом будівлі, що забезпечує вентиляцію та кондиціонування повітря в приміщенні та може обліковуватися як окремий компонент так і у складі будівлі, на відміну від кондиціонера, що є додатковим обладнанням і може бути демонтований без додаткових витрат і обліковується саме у складі обладнання.

Перед продажем підприємству необхідно об’єднати декілька об’єктів основних засобів в один. Документально оформляємо це наступним чином: 

- складаємо наказ, яким визначаємо, які компоненти будуть включені до єдиного об’єкта, параметри для розрахунку амортизації нового об’єкта (строк корисного використання, первісна та залишкова вартість);

- на підставі бухгалтерської довідки та акту приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основного засобу, відображаємо це в обліку;

- інвентарні картки за старими об’єктами закриваємо і відкриваємо нову на новий об’єкт.

В обліку ця операція буде відображена так:

  • Дт 103/но Кт 103/б – вартість будівлі (б) включено у вартість нового об’єкта (но) обліку;
  • Дт 131/б Кт 131/но – суму накопиченого зносу будівлі включено в суму зносу нового об’єкта ОЗ;
  • Дт 103/но Кт 104 – вартість обладнання включено у вартість нового об’єкта обліку;
  • Дт 131/об Кт131/но - суму накопиченого зносу обладнання (об) включено в суму зносу нового об’єкта ОЗ.

Продаж нового об’єкта ОЗ буде проведено в загальному порядку:

  • Дт 286 Кт 103 — за залишковою вартістю на підставі наказу керівника переведено ОЗ до складу необоротних активів, утримуваних для продажу;
  • Дт 13 Кт 103 - списується накопичений знос ОЗ; 
  • Дт 680 Кт 712 - дохід від реалізації (передання) покупцю необоротного активу, утримуваного для продажу;
  • Дт 943 Кт 286 – списано вартість активу утримуваного для продажу;
  • Дт 311 Кт 680 – отримано оплату за продаж активу.

Про це більш детально ми писали тут, тут і тут. 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Військовий облік та повідомлення в ТЦК про особу за ЦПД
    Планується укласти договір надання послуг з фізособою, чоловіком призовного віку. Чи потрібно подавати інформацію про таку фізособу в ТЦК та СП? Чи потрібно вести військовий облік за цією особою? При укладенні договору, які документи потрібно надати цій особі?
    04.09.202445
  • Облік бібліотечних фондів в кав’ярні
    Підприємство придбало книги для розміщення у кав’ярні для безоплатного користування клієнтами. Останні можуть взяти почитати і повернути на місце. Але наявність книг не відслідковують. Тож клієнти можуть і не повернути книги. Як обліковувати такі книги?
    02.09.202421
  • Які є варіанти облікової політики щодо валютних операцій?
    Наказ про облікову політику виданий ще 2016 року, на той час не було на підприємстві валютних операцій. Зараз є орендарі, які сплачують за оренду приміщень у валюті на валютний рахунок у банку. Орендні платежі нараховуються на останню дату поточного місяця за курсом НБУ, на рахунку валюта зберігається деякий час, є продаж валюти за комерційним курсом банку. Чи потрібно робити додаток до наказу про облікову політику?
    30.08.2024386
  • Податковий облік ОЗ при перегляді строку використання ОЗ
    У разі перегляду термінів корисного використання ОЗ (ноутбуків) з 3 до 2 років та відповідного перерахунку амортизації, як такий перерахунок відобразиться в податковому обліку для компанії-"малодохідника" та у разі, якщо компанія перевищить ліміт 40 млн грн? Чи враховується сума коригування амортизації в розрахунку податку на прибуток? В разі списання ОЗ яка база для нарахування ПДВ – нова чи скоригована залишкова вартість?
    26.08.202459
  • ТОВ отримало сертифікат на монтаж техніки: як відобразити в обліку?
    В одному із гіпермаркетів (ТОВ 1) покупець (ТОВ 2 - платник ПДВ), придбав кондиціонер та сертифікат на його монтаж іншою особою - ФОП. Вартість сертифікату значна і відповідає 1/3 вартості товару. Дані позиції зазначено окремо у видатковій накладній. Як відобразити дану операцію в обліку? Хто складає документи на виконання монтажних робіт?
    21.08.202432