• Посилання скопійовано

Капітальний ремонт орендованого об’єкта, що використовується менше року: відображення в обліку орендаря

Юрособа орендує приміщення на строк менше 1 року. Чи може підприємство провести капітальний ремонт? Як обліковувати витрати на такий ремонт?

Хто і за яких умов проводить капітальний ремонт?

Відповідно до ст. 776 ЦКУ, капітальний ремонт проводить орендодавець, якщо інше не передбачено договором.

Своєю чергою капітальний ремонт потребує згоди орендодавця (ч. 1 ст. 778 ЦКУ). Якщо орендар не може використовувати об’єкт і він потребує капітального ремонту, то орендар може його провести в рахунок орендної плати (ч. 3 ст. 776 ЦКУ). Проте згода орендодавця все одно потрібна, адже якщо поліпшення неможливо відділити без шкоди для об’єкта оренди, то права на відшкодування у орендаря не буде (ч. 5 ст. 778 ЦКУ).

Тобто орендар за згодою орендодавця може проводити капітальний ремонт. Витрати на капітальний ремонт можуть бути відшкодовані в повному обсязі або частково, все залежить від умов договору.

 

Відображення в обліку орендаря

Спершу визначимо основні ознаки капітального ремонту.

Капітальний ремонт проводиться:

  • без зміни габаритів та функціонального призначення об’єкта нерухомості;
  • із втручанням в несучі та огороджувальні системи під час заміни, відновлення конструкції чи поліпшенні експлуатаційних показників, а також благоустрою територій;
  • із зупиненням експлуатації об’єкта в цілому або його частини (ДБН №163, А.2.2-3:2014).

Ідентифікуємо проведені роботи, як витрати чи капітальні інвестиції.

Методичними рекомендаціями №561 визначено, що якщо витрати можуть бути ідентифіковані з окремою замортизованою частиною (компонентом) основних засобів або якщо ціна придбання активу вже відображає зобов'язання (необхідність) підприємства здійснити в майбутньому витрати для приведення активу до стану, в якому він придатний для використання, то це капітальні інвестиції, а в іншому випадку - витрати періоду (пп. 30 Методичних рекомендацій №561).

І в першому, і в другому випадку це оцінка стану об’єкта. І ця оцінка проводиться на основі технічних характеристик об’єкта в певний момент часу.

Якщо за результатами оцінки визначено, що ремонт передбачає заміну або відновлення конструкцій чи інженерних систем та обладнання у зв'язку з їх фізичною зношеністю та руйнуванням з втручанням у несучі та огороджувальні системи, то це капітальні інвестиції. В іншому випадку витрати періоду.

Зауважимо, що понесені витрати можуть також призвести до збільшення майбутніх економічних вигід, первісно очікуваних від використання об'єкта, що вже є поліпшенням об’єкта і також є капітальними інвестиціями. Більше детально це питання ми розглядали тут.

Отже, підприємство-орендар самостійно на основі даних щодо стану об’єкта оренди визначає витрати на капітальний ремонт є витратами періоду чи капітальними інвестиціями.

Капітальні інвестиції зараховуються до складу основних засобів як первісна вартість нового об'єкта. Термін амортизації такого активу обмежується терміном використання орендованого об’єкта (пп. 23-24 НП(С)БО 7).

Проте в наведеній ситуації строк оренди менше року. Тому ми не можемо виділити капітальні інвестиції та ідентифікувати об’єкт як основний засіб. Такі витрати не формують окремий актив і є витратами на виконання ремонтних робіт. Порядок відображення залежить від того, чи будуть витрати відшкодовані орендодавцем, чи ні.

Якщо витрати орендодавцем відшкодовуються, то ця операція розглядається як реалізація:

  • Дт 361 Кт 719 – на суму проведених ремонтних робіт, з урахуванням ПДВ;
  • Дт 719 Кт 641 – нараховано ПЗ з ПДВ;
  • Дт 719 Кт 791 – дохід віднесено на фінрезультати;
  • Дт 949 Кт 63, 20, 65, 66 – списано витрати на ремонт;
  • Дт 791 Кт 949 –віднесено на фінрезультати;
  • Дт 311 Кт 361 – отримано компенсацію.

Якщо витрати не відшкодовують, то ця операція є безоплатною передачею:

  • Дт 949 Кт 63, 20, 22 – списано витрати на капітальний ремонт;
  • Дт 949 Кт 641 – нараховано ПДВ.

Таким чином:

1. Підприємство-орендар може провести капітальний ремонт, але йому необхідно попередньо отримати згоду орендодавця;

2. Керівник підприємства самостійно визначає доцільність проведення ремонту та його вид;

3. Витрати на капітальний ремонт приміщення, що використовується орендарем менше року, не відповідають визначенню основного засобу і по суті є витратами на виконання ремонтних робіт. Порядок відображення таких витрат залежить від того, чи будуть вони відшкодовані орендодавцем, чи ні.

***

Додатково читайте:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік безоплатно отриманого акційного товару
    Підприємство в рамках акції отримало від постачальника товар з нульовою вартістю для подальшого продажу. Як коректно оприбуткувати такий безоплатно отриманий товар у бухгалтерському обліку? Як відобразити в бухобліку його подальшу реалізацію?
    03.07.202512
  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    01.07.202529
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.2025219
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.2025657
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202541