• Посилання скопійовано

Капітальний ремонт орендованого об’єкта, що використовується менше року: відображення в обліку орендаря

Юрособа орендує приміщення на строк менше 1 року. Чи може підприємство провести капітальний ремонт? Як обліковувати витрати на такий ремонт?

Хто і за яких умов проводить капітальний ремонт?

Відповідно до ст. 776 ЦКУ, капітальний ремонт проводить орендодавець, якщо інше не передбачено договором.

Своєю чергою капітальний ремонт потребує згоди орендодавця (ч. 1 ст. 778 ЦКУ). Якщо орендар не може використовувати об’єкт і він потребує капітального ремонту, то орендар може його провести в рахунок орендної плати (ч. 3 ст. 776 ЦКУ). Проте згода орендодавця все одно потрібна, адже якщо поліпшення неможливо відділити без шкоди для об’єкта оренди, то права на відшкодування у орендаря не буде (ч. 5 ст. 778 ЦКУ).

Тобто орендар за згодою орендодавця може проводити капітальний ремонт. Витрати на капітальний ремонт можуть бути відшкодовані в повному обсязі або частково, все залежить від умов договору.

 

Відображення в обліку орендаря

Спершу визначимо основні ознаки капітального ремонту.

Капітальний ремонт проводиться:

  • без зміни габаритів та функціонального призначення об’єкта нерухомості;
  • із втручанням в несучі та огороджувальні системи під час заміни, відновлення конструкції чи поліпшенні експлуатаційних показників, а також благоустрою територій;
  • із зупиненням експлуатації об’єкта в цілому або його частини (ДБН №163, А.2.2-3:2014).

Ідентифікуємо проведені роботи, як витрати чи капітальні інвестиції.

Методичними рекомендаціями №561 визначено, що якщо витрати можуть бути ідентифіковані з окремою замортизованою частиною (компонентом) основних засобів або якщо ціна придбання активу вже відображає зобов'язання (необхідність) підприємства здійснити в майбутньому витрати для приведення активу до стану, в якому він придатний для використання, то це капітальні інвестиції, а в іншому випадку - витрати періоду (пп. 30 Методичних рекомендацій №561).

І в першому, і в другому випадку це оцінка стану об’єкта. І ця оцінка проводиться на основі технічних характеристик об’єкта в певний момент часу.

Якщо за результатами оцінки визначено, що ремонт передбачає заміну або відновлення конструкцій чи інженерних систем та обладнання у зв'язку з їх фізичною зношеністю та руйнуванням з втручанням у несучі та огороджувальні системи, то це капітальні інвестиції. В іншому випадку витрати періоду.

Зауважимо, що понесені витрати можуть також призвести до збільшення майбутніх економічних вигід, первісно очікуваних від використання об'єкта, що вже є поліпшенням об’єкта і також є капітальними інвестиціями. Більше детально це питання ми розглядали тут.

Отже, підприємство-орендар самостійно на основі даних щодо стану об’єкта оренди визначає витрати на капітальний ремонт є витратами періоду чи капітальними інвестиціями.

Капітальні інвестиції зараховуються до складу основних засобів як первісна вартість нового об'єкта. Термін амортизації такого активу обмежується терміном використання орендованого об’єкта (пп. 23-24 НП(С)БО 7).

Проте в наведеній ситуації строк оренди менше року. Тому ми не можемо виділити капітальні інвестиції та ідентифікувати об’єкт як основний засіб. Такі витрати не формують окремий актив і є витратами на виконання ремонтних робіт. Порядок відображення залежить від того, чи будуть витрати відшкодовані орендодавцем, чи ні.

Якщо витрати орендодавцем відшкодовуються, то ця операція розглядається як реалізація:

  • Дт 361 Кт 719 – на суму проведених ремонтних робіт, з урахуванням ПДВ;
  • Дт 719 Кт 641 – нараховано ПЗ з ПДВ;
  • Дт 719 Кт 791 – дохід віднесено на фінрезультати;
  • Дт 949 Кт 63, 20, 65, 66 – списано витрати на ремонт;
  • Дт 791 Кт 949 –віднесено на фінрезультати;
  • Дт 311 Кт 361 – отримано компенсацію.

Якщо витрати не відшкодовують, то ця операція є безоплатною передачею:

  • Дт 949 Кт 63, 20, 22 – списано витрати на капітальний ремонт;
  • Дт 949 Кт 641 – нараховано ПДВ.

Таким чином:

1. Підприємство-орендар може провести капітальний ремонт, але йому необхідно попередньо отримати згоду орендодавця;

2. Керівник підприємства самостійно визначає доцільність проведення ремонту та його вид;

3. Витрати на капітальний ремонт приміщення, що використовується орендарем менше року, не відповідають визначенню основного засобу і по суті є витратами на виконання ремонтних робіт. Порядок відображення таких витрат залежить від того, чи будуть вони відшкодовані орендодавцем, чи ні.

***

Додатково читайте:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Порядок обліку надмірно утриманих аліментів після закриття виконавчого провадження
    Як правильно відобразити в бухобліку ситуацію, коли у лютому 2022 року з заробітної плати працівника були надмірно утримані та перераховані аліменти виконавцю на 400 грн, а виконавче провадження наразі закрито? Який рахунок слід використовувати для списання заборгованості: Дт 946 Кт 663 чи Дт 441 Кт 663?
    Сьогодні 13:1229
  • Відшкодування бюджетними коштами допомоги ЗСУ: що в обліку?
    Підприємство протягом 1 півріччя 2025 року надавало благодійну допомогу ЗСУ виготовленою продукцією. Таку допомогу оподатковувало ПДВ у зв'язку з можливістю її відшкодування за рахунок грантів місцевого бюджету. У ІІІ кварталі підприємству було відшкодовано за рахунок бюджетних коштів суму витрат на благодійну допомогу без частини витрат на ПДВ. Як відобразити таку операцію в бухобліку?
    Сьогодні 08:0515
  • Списання заборгованості перед засновником після зменшення статутного капіталу
    ТОВ на загальній системі, зменшуючи у 2016 році статутний капітал, відобразило заборгованість перед єдиним засновником проведенням: Дт 401 Кт 672 на суму 281 000 грн. Заборгованість не виплачена, а згодом (у 2017 році) статутний капітал було збільшено. Чи є законний та обліковий механізм списання (закриття) субрахунку 672 без фактичної виплати засновнику?
    Сьогодні 07:0314
  • Застосування мінімальних строків амортизації ОЗ «малодохідником»
    Чому малодохідні підприємства (з річним доходом до 40 млн грн), які мають право не застосовувати податкові різниці, при нарахуванні амортизації основних засобів та нематеріальних активів можуть ігнорувати мінімально допустимі строки, встановлені ПКУ, і керуватися виключно строками, визначеними в бухобліку (НП(С)БО/МСФЗ)?
    15.10.202525
  • Гарантійний ремонт продукції виробником: як відобразити в обліку?
    Як підприємству-виробнику, що реалізує продукцію юрособам, бухгалтерськи та податково коректно обліковувати витрати на виконання гарантійних ремонтів (створення забезпечення/резерву, списання запчастин, роботи) відповідно до НП(С)БО та ПКУ?
    15.10.202522