• Посилання скопійовано

Амортизація поліпшення орендованого приміщення

Підприємство за рахунок власних коштів в орендованих приміщеннях здійснило капремонт. Витрати на капремонт в бухобліку віднесено на капітальні інвестиції в створення об'єкта інших НМА. Чи можна в податковому обліку орендаря застосувати прискорену амортизацію (термін - 5 років замість 12) до поліпшення орендованого приміщення?

Затрати орендаря на поліпшення об'єкта операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що приводять до збільшення майбутніх економічних вигод, які первісно очікувалися від його використання, відображаються орендарем як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів.

Такі затрати зараховуються до складу основних засобів як первісна вартість нового об'єкта підгрупи 2.7 класифікації основних засобів, наведеної в п. 7 Методрекомендацій №561 (абз. 2 п. 8 П(С)БО 14 та п. 21 Методрекомендацій №561).

В бухгалтерському та податковому обліку на вартість проведених поліпшень орендованого об’єкта підприємство створює новий об’єкт основних засобів, який вводиться в експлуатацію та амортизується протягом терміну корисного використання.

Нарахування амортизації у бухгалтерському обліку здійснюється протягом терміну дії договору оренди, а податкова амортизація нараховується відповідно до пп. 138.3 ПКУ

Згідно з пп. 138.3.1 ПКУ, розрахунок амортизації основних засобів або нематеріальних активів здійснюється відповідно до НП(С)БО або МСФЗ з урахуванням обмежень, встановлених пп. 14.1.138 ПКУ, пп. 138.3.2-138.3.4 ПКУ. При такому розрахунку застосовуються методи нарахування амортизації, передбачені НП(С)БО.

В цьому випадку доцільно застосувати прямолінійний метод нарахування амортизації.

У пп. 138.3.3 ПКУ визначені групи основних засобів (інших необоротних активів) та мінімально допустимі строки їх амортизації у податковому обліку.

Отже, у податковому обліку для розрахунку амортизації витрати на поліпшення (ремонт) орендованих основних засобів зараховується як окремий об'єкт групи 9 "Інші основні засоби" з мінімально допустимим строком корисного використання 12 років.

Так звана «прискорена амортизація», передбачена п. 43-1 підрозділу 4 розділу XX ПКУ: при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств на період з 1 січня 2020 року до 31 грудня 2030 року платники податку на прибуток мають право під час розрахунку амортизації щодо основних засобів:

  • четвертої групи (машини та обладнання) та п’ятої групи використовувати мінімально допустимий строк амортизації, який дорівнює два роки;
  • третьої групи (передавальні пристрої) та дев’ятої групи використовувати мінімально допустимий строк амортизації, який дорівнює п’ять років.

 Основні засоби мають одночасно відповідати таким вимогам:

  • введені в експлуатацію платником податків в межах одного з податкових (звітних) періодів, з 1 січня 2020 року до 31 грудня 2030 року;
  • не були у використанні.

При цьому такі основні засоби повинні використовуватися у власній господарській діяльності та не можуть продаватися або надаватися в оренду іншим особам (крім платників податків, основним видом діяльності яких є послуги з надання в оренду майна).

Чи відповідає поліпшення орендованого майна цим вимогам? На це питання відповідали податківці в ІПК від 01.06.2021 р. №2190/ІПК/99-00-21-02-02-06: враховуючи, що затрати орендаря на поліпшення об’єкта операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо) у бухгалтерському обліку відображаються орендарем як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів, об’єкт основних засобів, створений для розрахунку амортизації витрат на поліпшення (ремонт) орендованих основних засобів, не може розглядатися як окремий об’єкт основних засобів для продажу або надання в оренду.

Враховуючи вище наведене, витрати на поліпшення (ремонт) орендованих основних засобів, що збільшують майбутні економічні вигоди, які спочатку очікувалися від їх використання, у податковому обліку відображаються як окремий об’єкт групи 9 "інші основні засоби" з мінімально допустимим строком корисного використання 12 років.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Втрата товару при транспортуванні: облікові та податкові наслідки
    Підприємство купує олію наливом і перевозить її своїм транспортом. Під час зважування олії на складі отримувача виявилась нестача (порівняно з документами) в 30 кг. Як її відобразити в обліку? Чи потрібно нараховувати компенсуючий ПДВ? Чи можна це вважати втратами в межах норм?
    05.09.202535
  • Компенсація за працевлаштування ВПО: облік та оподаткування
    Підприємство отримує від центру зайнятості компенсацію за працевлаштування ВПО. Як її відображати в бухобліку? Які особливості її оподаткування?
    05.09.202539
  • Заміна шин на орендованому автомобілі ТОВ: як облікувати?
    ТОВ орендувало авто та здійснило заміну шин у зв'язку із закінченням строку старих шин. Як відображати в бухгалтерському обліку ТОВ заміну шин на орендованому автомобілі?
    05.09.2025409
  • Особливості обліку гарантійного забезпечення
    ТОВ, яка звітується поквартально, серед 2025 року прийняло рішення створювати гарантійне забезпечення при здійсненні операцій продажу двигунів, коробок, запчастин і і використання забезпечення при виконанні ремонтів двигунів, коробок. Нарахування забезпечення виконати наприкінці 2025 р. як відсоток від продажу товарів та виконаних ремонтів за 2025 р. Чи можна нарахувати забезпечення у розрізі кожного договору і кожен квартал коригувати ці забезпечення?
    03.09.202529
  • Відшкодування транспортних витрат: як відобразити в бухобліку?
    Підприємство-продавець організувало доставку товару покупцеві, який згідно з умовами договору має відшкодувати ці витрати. Як правильно відобразити в первинних документах (рахунок, акт) компенсацію цих послуг — як послуги з перевезення чи як відшкодування понесених витрат?
    02.09.202555