• Посилання скопійовано

Списання поліпшень орендованого майна при закінченні договору оренди

ТОВ, платник податку на прибуток (з різницями) - ПДВ, власними силами поліпшив приміщення орендованого складу, відобразивши на субрахунку 117. Купували матеріали з ПДВ і власними силами робили ремонт. Договір оренди закінчився, орендодавець не відшкодовує вартість ремонту. Як нарахувати ПДВ, виписати ПН на вартість ремонту при закінченні оренди?

Це питання детально ми розглядали тут.

Якщо орендодавець не відшкодовує вартість ремонту, то відчуження поліпшень орендованого майна розглядається як безоплатна передача. 

В такому разі складається дві ПН:

1. перша на договірну вартість передачі (0 грн);

2. друга згідно з абз. 2 пп. 188.1 ПКУ на різницю між залишковою вартістю за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції, та договірною вартістю (0 грн). Наприклад, якщо продаж у серпні 2023 р., то залишкову вартістю рахують на початок серпня (кінець липня), без урахування амортизації серпня.

Постає кілька питань, як заповнювати окремі реквізити ПН.

 

З яким кодом причини складати ПН - 05?

Тип причини "05" — це складання ПН у зв’язку з ліквідацією основних засобів за самостійним рішенням платника податку. 

Але в розглядуваній ситуації відбувається безоплатна передача орендодавцю, а не ліквідація ОЗ. Тому цей тип причини не підходить.

Перша ПН, на суму 0 грн складається на орендодавця, тому у графі "Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини" помітка "Х" не робиться і тим причини не зазначається. Але якщо орендодавець є неплатником ПДВ, то цю графу помічають "Х" і зазначають тип причини "02" (Складена на постачання неплатнику податку). 

В другій ПН зазначають код причини — "15" (Складена на суму перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до статей 188 і 189 ПКУ над фактичною ціною постачання).

 

Яку номенклатуру зазначати в ПН?

Чинними нормативними документами це питання не врегульовано. Але є консультації податкової служби, де вона розглядає це питання. Наприклад, в ІПК ДПСУ від 31.12.2021 р. №4881/ІПК/99-00-21-03-02-06 читаємо таке:

Перша ПН складається на суму, розраховану виходячи з фактичної ціни постачання (0 грн). При цьому якщо здійснюється безпосередньо передача об’єкта поліпшення орендованого майна, то у графі 2 "опис (номенклатура) товарів/послуг постачальника (продавця)" ПН необхідно зазначити: "об’єкт поліпшення орендованого майна".

Графи 4 та 5 "одиниця виміру товарів/послуг" ПН заповнюються відповідно до КСПОВО. У графі 4 зазначається умовне позначення відповідної назви одиниці вимірювання/обліку (українське), зазначеної у КСПОВО. У графі 5 – код відповідної одиниці вимірювання/обліку, зазначений у КСПОВО. У разі, якщо в графі 4 зазначено умовне позначення одиниці виміру, яка відсутня в КСПОВО, графа 5 не заповнюється.

Друга ПН складається на суму, розраховану виходячи з перевищення балансової (залишкової) вартості над фактичною ціною. У графі 2 "опис (номенклатура) товарів/послуг постачальника (продавця)» такої ПН необхідно зазначити: "перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до ст. 188 і 189 ПКУ, над фактичною ціною постачання", а графи 4 та 5 "одиниця виміру товарів/послуг" не заповнюються. 

Тут уточнимо, що згідно з п. 16 Порядку №1307, у другій ПН потрібно спершу зазначити назву, зазначену в першій накладній, і тільки потім писати про перевищення. Тобто, в графі 2 другої ПН має бути записано: "Об’єкт поліпшення орендованого майна. Перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до ст. 188 і 189 ПКУ, над фактичною ціною постачання".

 

Який код УКТ ЗЕД зазначати в першій ПН?

Це питання ми розглядали тут. На наш погляд, потрібно зазначати умовний код — 00120.

Але для уникнення непорозумінь з податковою службою з цього питання можна отримати індивідуальну податкову консультацію.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Формулювання в Акті на списання та безоплатну передачу комп’ютерної техніки
    Комунальне підприємство має на балансі повністю замортизовану та морально застарілу комп’ютерну техніку. За рішенням засновника (місцевої ради) ця техніка буде або списана з балансу, або безоплатно передана іншому підприємству. Яке обґрунтування писати в актах на списання, на передачу?
    Сьогодні 12:1811
  • Як привести у відповідність показники рівнемірів-лічильників з даними бухобліку пального?
    Підприємство є платником акцизного податку, має ліцензію на зберігання пального (дизпаливо) виключно для власного споживання у своїй виробничій діяльності. В результаті інвентаризації виявлені розбіжності між даними бухобліку та даними рівнемірів – лічильників на акцизних складах підприємства. Як привести у відповідність дані бухобліку з показниками витратомірів-лічильників? Якими документами оформити?
    20.11.202420
  • Виготовлення та безоплатна передача продукції ЗСУ за благодійні кошти
    Підприємство на загальній системі оподаткування отримало кошти благодійної допомоги, за які виготовило запчастини для БПЛА (що є видом діяльності підприємства), і передало безоплатно військовій частині за актом приймання-передачі. Як обліковувати благодійну допомогу та безоплатну передачу запчастин?
    19.11.202426
  • Бухоблік «держдивідендів» у комунальному підприємстві
    Комунальне підприємство виплачує частину чистого прибутку засновнику – міськраді. Який порядок відображення в бухобліку комунального підприємства?
    15.11.202413
  • Що робити з активом утримуваним для продажу, коли минув рік?
    На балансі компанії на рахунку 286 обліковується об'єкт нерухомості, який було придбано шляхом реалізації права заставоутримувача. Підприємство здійснило оцінку майна. Результат - необхідність дооцінки. В найближчий рік об'єкт реалізовувати не планується. Як відобразити дооцінку об'єкта? Які податкові наслідки?
    14.11.202442