• Посилання скопійовано

Списання поліпшень орендованого майна при закінченні договору оренди

ТОВ, платник податку на прибуток (з різницями) - ПДВ, власними силами поліпшив приміщення орендованого складу, відобразивши на субрахунку 117. Купували матеріали з ПДВ і власними силами робили ремонт. Договір оренди закінчився, орендодавець не відшкодовує вартість ремонту. Як нарахувати ПДВ, виписати ПН на вартість ремонту при закінченні оренди?

Це питання детально ми розглядали тут.

Якщо орендодавець не відшкодовує вартість ремонту, то відчуження поліпшень орендованого майна розглядається як безоплатна передача. 

В такому разі складається дві ПН:

1. перша на договірну вартість передачі (0 грн);

2. друга згідно з абз. 2 пп. 188.1 ПКУ на різницю між залишковою вартістю за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції, та договірною вартістю (0 грн). Наприклад, якщо продаж у серпні 2023 р., то залишкову вартістю рахують на початок серпня (кінець липня), без урахування амортизації серпня.

Постає кілька питань, як заповнювати окремі реквізити ПН.

 

Податкові накладні складаємо з кодом причини 02 у першій ПН та 15 у другій ПН!

Тип причини "05" — це складання ПН у зв’язку з ліквідацією основних засобів за самостійним рішенням платника податку. 

Але в розглядуваній ситуації відбувається безоплатна передача орендодавцю, а не ліквідація ОЗ. Тому цей тип причини не підходить.

Перша ПН, на суму 0 грн складається на орендодавця, тому у графі "Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини" помітка "Х" не робиться і тим причини не зазначається. Але якщо орендодавець є неплатником ПДВ, то цю графу помічають "Х" і зазначають тип причини "02" (Складена на постачання неплатнику податку). 

В другій ПН зазначають код причини — "15" (Складена на суму перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до статей 188 і 189 ПКУ над фактичною ціною постачання).

 

У різних ПН зазначаємо різну номенклатуру

Чинними нормативними документами не врегульовано питання, яку номенклатуру зазначаємо у ПН. Але є консультації податкової служби, де вона розглядає це питання. Наприклад, в ІПК ДПСУ від 31.12.2021 р. №4881/ІПК/99-00-21-03-02-06 читаємо таке:

Перша ПН складається на суму, розраховану виходячи з фактичної ціни постачання (0 грн). При цьому якщо здійснюється безпосередньо передача об’єкта поліпшення орендованого майна, то у графі 2 "опис (номенклатура) товарів/послуг постачальника (продавця)" ПН необхідно зазначити: "об’єкт поліпшення орендованого майна".

Графи 4 та 5 "одиниця виміру товарів/послуг" ПН заповнюються відповідно до КСПОВО. У графі 4 зазначається умовне позначення відповідної назви одиниці вимірювання/обліку (українське), зазначеної у КСПОВО. У графі 5 – код відповідної одиниці вимірювання/обліку, зазначений у КСПОВО. У разі, якщо в графі 4 зазначено умовне позначення одиниці виміру, яка відсутня в КСПОВО, графа 5 не заповнюється.

Друга ПН складається на суму, розраховану виходячи з перевищення балансової (залишкової) вартості над фактичною ціною. У графі 2 "опис (номенклатура) товарів/послуг постачальника (продавця)» такої ПН необхідно зазначити: "перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до ст. 188 і 189 ПКУ, над фактичною ціною постачання", а графи 4 та 5 "одиниця виміру товарів/послуг" не заповнюються. 

Тут уточнимо, що згідно з п. 16 Порядку №1307, у другій ПН потрібно спершу зазначити назву, зазначену в першій накладній, і тільки потім писати про перевищення. Тобто, в графі 2 другої ПН має бути записано: "Об’єкт поліпшення орендованого майна. Перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до ст. 188 і 189 ПКУ, над фактичною ціною постачання".

 

Який код УКТ ЗЕД зазначати в першій ПН

Це питання ми розглядали тут. На наш погляд, потрібно зазначати умовний код — 00120.

Але для уникнення непорозумінь з податковою службою з цього питання можна отримати індивідуальну податкову консультацію.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік та ПДВ при передачі матеріалів для маскувальних сіток
    ТОВ - платник податку на прибуток за листом – проханням від ОТГ планує надати безкоштовно матеріали для виготовлення маскувальних сіток. Частину матеріалів куплено у ФОПа без ПДВ, частина з ПДВ. Як документально оформити передачу матеріалів? Чи потрібно нараховувати компенсуюче ПДВ?
    Сьогодні 09:118
  • Облік витрат благодійного фонду за відсутності цільових надходжень
    Благодійний фонд отримав послуги з електроенергії у грудні з актом виконаних робіт, які було віднесено до витрат (Дт 949 Кт 685) з одночасним проведенням (Дт 48 Кт 718). Оплата за послуги не здійснювалася, що призвело до кредиторської заборгованості. Після закриття місяця виникло дебетове сальдо за рахунком 48 через відсутність цільових надходжень. Які госпоперації потрібно було провести у випадку, коли витрати понесені в одному році, а кошти від благодійників для їх оплати не надходили?
    01.04.202552
  • Чи може підприємець-"загальносистемник" використати експертну оцінку для нарахування амортизації ОЗ?
    Підприємець-платник ЄП перейшов на загальну систему оподаткування. Документи на основні засоби (вантажні автомобілі), які безпосередньо використовуються у госпдіяльності, не збереглися. Чи правомірно використовувати оціночну вартість незалежного експерта для нарахування амортизації?
    01.04.202526
  • Облік придбання державного підприємства на аукціоні
    ТОВ на загальній системі придбало держпідприємство через аукціон з умовою погашення всіх боргів ДП. Підприємство отримало майно та зобов'язання ДП за передавальними актами з балансовими сумами. Як ТОВ має відобразити в бухобліку отримані активи та зобов'язання ДП? Яку кореспонденцію рахунків слід застосувати при оприбуткуванні майна та зобов'язань? Як відобразити в обліку погашення частини боргів, що вже сплачені, та непогашені зобов'язання?
    31.03.202517
  • Прискорена амортизація автомобіля, отриманого у фінлізинг
    Підприємство, платник податку на прибуток, що коригує фінрезультат до оподаткування на податкові різниці з розділу ІІІ ПКУ, отримало у фінансовий лізинг на 5 років автомобіль (за програмою кредитування 5-7-9). Чи можна застосувати до такого автомобіля прискорену амортизацію, як в податковому обліку, так і в бухгалтерському (2 роки)?
    31.03.2025112