• Посилання скопійовано

Списання поліпшень орендованого майна при закінченні договору оренди

ТОВ, платник податку на прибуток (з різницями) - ПДВ, власними силами поліпшив приміщення орендованого складу, відобразивши на субрахунку 117. Купували матеріали з ПДВ і власними силами робили ремонт. Договір оренди закінчився, орендодавець не відшкодовує вартість ремонту. Як нарахувати ПДВ, виписати ПН на вартість ремонту при закінченні оренди?

Це питання детально ми розглядали тут.

Якщо орендодавець не відшкодовує вартість ремонту, то відчуження поліпшень орендованого майна розглядається як безоплатна передача. 

В такому разі складається дві ПН:

1. перша на договірну вартість передачі (0 грн);

2. друга згідно з абз. 2 пп. 188.1 ПКУ на різницю між залишковою вартістю за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції, та договірною вартістю (0 грн). Наприклад, якщо продаж у серпні 2023 р., то залишкову вартістю рахують на початок серпня (кінець липня), без урахування амортизації серпня.

Постає кілька питань, як заповнювати окремі реквізити ПН.

 

Податкові накладні складаємо з кодом причини 02 у першій ПН та 15 у другій ПН!

Тип причини "05" — це складання ПН у зв’язку з ліквідацією основних засобів за самостійним рішенням платника податку. 

Але в розглядуваній ситуації відбувається безоплатна передача орендодавцю, а не ліквідація ОЗ. Тому цей тип причини не підходить.

Перша ПН, на суму 0 грн складається на орендодавця, тому у графі "Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини" помітка "Х" не робиться і тим причини не зазначається. Але якщо орендодавець є неплатником ПДВ, то цю графу помічають "Х" і зазначають тип причини "02" (Складена на постачання неплатнику податку). 

В другій ПН зазначають код причини — "15" (Складена на суму перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до статей 188 і 189 ПКУ над фактичною ціною постачання).

 

У різних ПН зазначаємо різну номенклатуру

Чинними нормативними документами не врегульовано питання, яку номенклатуру зазначаємо у ПН. Але є консультації податкової служби, де вона розглядає це питання. Наприклад, в ІПК ДПСУ від 31.12.2021 р. №4881/ІПК/99-00-21-03-02-06 читаємо таке:

Перша ПН складається на суму, розраховану виходячи з фактичної ціни постачання (0 грн). При цьому якщо здійснюється безпосередньо передача об’єкта поліпшення орендованого майна, то у графі 2 "опис (номенклатура) товарів/послуг постачальника (продавця)" ПН необхідно зазначити: "об’єкт поліпшення орендованого майна".

Графи 4 та 5 "одиниця виміру товарів/послуг" ПН заповнюються відповідно до КСПОВО. У графі 4 зазначається умовне позначення відповідної назви одиниці вимірювання/обліку (українське), зазначеної у КСПОВО. У графі 5 – код відповідної одиниці вимірювання/обліку, зазначений у КСПОВО. У разі, якщо в графі 4 зазначено умовне позначення одиниці виміру, яка відсутня в КСПОВО, графа 5 не заповнюється.

Друга ПН складається на суму, розраховану виходячи з перевищення балансової (залишкової) вартості над фактичною ціною. У графі 2 "опис (номенклатура) товарів/послуг постачальника (продавця)» такої ПН необхідно зазначити: "перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до ст. 188 і 189 ПКУ, над фактичною ціною постачання", а графи 4 та 5 "одиниця виміру товарів/послуг" не заповнюються. 

Тут уточнимо, що згідно з п. 16 Порядку №1307, у другій ПН потрібно спершу зазначити назву, зазначену в першій накладній, і тільки потім писати про перевищення. Тобто, в графі 2 другої ПН має бути записано: "Об’єкт поліпшення орендованого майна. Перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до ст. 188 і 189 ПКУ, над фактичною ціною постачання".

 

Який код УКТ ЗЕД зазначати в першій ПН

Це питання ми розглядали тут. На наш погляд, потрібно зазначати умовний код — 00120.

Але для уникнення непорозумінь з податковою службою з цього питання можна отримати індивідуальну податкову консультацію.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Порядок обліку надмірно утриманих аліментів після закриття виконавчого провадження
    Як правильно відобразити в бухобліку ситуацію, коли у лютому 2022 року з заробітної плати працівника були надмірно утримані та перераховані аліменти виконавцю на 400 грн, а виконавче провадження наразі закрито? Який рахунок слід використовувати для списання заборгованості: Дт 946 Кт 663 чи Дт 441 Кт 663?
    Сьогодні 13:1229
  • Відшкодування бюджетними коштами допомоги ЗСУ: що в обліку?
    Підприємство протягом 1 півріччя 2025 року надавало благодійну допомогу ЗСУ виготовленою продукцією. Таку допомогу оподатковувало ПДВ у зв'язку з можливістю її відшкодування за рахунок грантів місцевого бюджету. У ІІІ кварталі підприємству було відшкодовано за рахунок бюджетних коштів суму витрат на благодійну допомогу без частини витрат на ПДВ. Як відобразити таку операцію в бухобліку?
    Сьогодні 08:0515
  • Списання заборгованості перед засновником після зменшення статутного капіталу
    ТОВ на загальній системі, зменшуючи у 2016 році статутний капітал, відобразило заборгованість перед єдиним засновником проведенням: Дт 401 Кт 672 на суму 281 000 грн. Заборгованість не виплачена, а згодом (у 2017 році) статутний капітал було збільшено. Чи є законний та обліковий механізм списання (закриття) субрахунку 672 без фактичної виплати засновнику?
    Сьогодні 07:0314
  • Застосування мінімальних строків амортизації ОЗ «малодохідником»
    Чому малодохідні підприємства (з річним доходом до 40 млн грн), які мають право не застосовувати податкові різниці, при нарахуванні амортизації основних засобів та нематеріальних активів можуть ігнорувати мінімально допустимі строки, встановлені ПКУ, і керуватися виключно строками, визначеними в бухобліку (НП(С)БО/МСФЗ)?
    15.10.202525
  • Гарантійний ремонт продукції виробником: як відобразити в обліку?
    Як підприємству-виробнику, що реалізує продукцію юрособам, бухгалтерськи та податково коректно обліковувати витрати на виконання гарантійних ремонтів (створення забезпечення/резерву, списання запчастин, роботи) відповідно до НП(С)БО та ПКУ?
    15.10.202522