• Посилання скопійовано

Списання поліпшень орендованого майна при закінченні договору оренди

ТОВ, платник податку на прибуток (з різницями) - ПДВ, власними силами поліпшив приміщення орендованого складу, відобразивши на субрахунку 117. Купували матеріали з ПДВ і власними силами робили ремонт. Договір оренди закінчився, орендодавець не відшкодовує вартість ремонту. Як нарахувати ПДВ, виписати ПН на вартість ремонту при закінченні оренди?

Це питання детально ми розглядали тут.

Якщо орендодавець не відшкодовує вартість ремонту, то відчуження поліпшень орендованого майна розглядається як безоплатна передача. 

В такому разі складається дві ПН:

1. перша на договірну вартість передачі (0 грн);

2. друга згідно з абз. 2 пп. 188.1 ПКУ на різницю між залишковою вартістю за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції, та договірною вартістю (0 грн). Наприклад, якщо продаж у серпні 2023 р., то залишкову вартістю рахують на початок серпня (кінець липня), без урахування амортизації серпня.

Постає кілька питань, як заповнювати окремі реквізити ПН.

 

Податкові накладні складаємо з кодом причини 02 у першій ПН та 15 у другій ПН!

Тип причини "05" — це складання ПН у зв’язку з ліквідацією основних засобів за самостійним рішенням платника податку. 

Але в розглядуваній ситуації відбувається безоплатна передача орендодавцю, а не ліквідація ОЗ. Тому цей тип причини не підходить.

Перша ПН, на суму 0 грн складається на орендодавця, тому у графі "Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини" помітка "Х" не робиться і тим причини не зазначається. Але якщо орендодавець є неплатником ПДВ, то цю графу помічають "Х" і зазначають тип причини "02" (Складена на постачання неплатнику податку). 

В другій ПН зазначають код причини — "15" (Складена на суму перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до статей 188 і 189 ПКУ над фактичною ціною постачання).

 

У різних ПН зазначаємо різну номенклатуру

Чинними нормативними документами не врегульовано питання, яку номенклатуру зазначаємо у ПН. Але є консультації податкової служби, де вона розглядає це питання. Наприклад, в ІПК ДПСУ від 31.12.2021 р. №4881/ІПК/99-00-21-03-02-06 читаємо таке:

Перша ПН складається на суму, розраховану виходячи з фактичної ціни постачання (0 грн). При цьому якщо здійснюється безпосередньо передача об’єкта поліпшення орендованого майна, то у графі 2 "опис (номенклатура) товарів/послуг постачальника (продавця)" ПН необхідно зазначити: "об’єкт поліпшення орендованого майна".

Графи 4 та 5 "одиниця виміру товарів/послуг" ПН заповнюються відповідно до КСПОВО. У графі 4 зазначається умовне позначення відповідної назви одиниці вимірювання/обліку (українське), зазначеної у КСПОВО. У графі 5 – код відповідної одиниці вимірювання/обліку, зазначений у КСПОВО. У разі, якщо в графі 4 зазначено умовне позначення одиниці виміру, яка відсутня в КСПОВО, графа 5 не заповнюється.

Друга ПН складається на суму, розраховану виходячи з перевищення балансової (залишкової) вартості над фактичною ціною. У графі 2 "опис (номенклатура) товарів/послуг постачальника (продавця)» такої ПН необхідно зазначити: "перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до ст. 188 і 189 ПКУ, над фактичною ціною постачання", а графи 4 та 5 "одиниця виміру товарів/послуг" не заповнюються. 

Тут уточнимо, що згідно з п. 16 Порядку №1307, у другій ПН потрібно спершу зазначити назву, зазначену в першій накладній, і тільки потім писати про перевищення. Тобто, в графі 2 другої ПН має бути записано: "Об’єкт поліпшення орендованого майна. Перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до ст. 188 і 189 ПКУ, над фактичною ціною постачання".

 

Який код УКТ ЗЕД зазначати в першій ПН

Це питання ми розглядали тут. На наш погляд, потрібно зазначати умовний код — 00120.

Але для уникнення непорозумінь з податковою службою з цього питання можна отримати індивідуальну податкову консультацію.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік безоплатно отриманого акційного товару
    Підприємство в рамках акції отримало від постачальника товар з нульовою вартістю для подальшого продажу. Як коректно оприбуткувати такий безоплатно отриманий товар у бухгалтерському обліку? Як відобразити в бухобліку його подальшу реалізацію?
    03.07.202512
  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    01.07.202529
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.2025219
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.2025657
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202541