• Посилання скопійовано

Бухоблік та ПДВ при безоплатних послугах поховання

Комунальне підприємство, яке надає послуги з поховання, буде власним коштом ховати військових. Будуть використані труни, хрести, одяг, покривало (все придбане без ПДВ), виконуватимуться роботи з копання могил. Як відобразити в бухобліку? Що з ПДВ?

Безоплатне надання товарів та послуг

Документування та бухоблік

Якщо до підприємства звернулася стороння особа з проханням безоплатно надати наведені в запитанні ритуальні товари і послуги, таке надання в обліку відображається в загальному порядку, прийнятому для безоплатного надання товарів, послуг. Причому доречно, щоб така особа власне звернення оформила письмово, у вигляді листа, заяви тощо на ім’я керівника підприємства.

На підставі такого звернення керівник дає доручення відповідальним особам підприємства безоплатно передати особі, яка звернулася, запрошувані ритуальні товари і надати ритуальні послуги.

Безоплатна передача оформляється тими самими первинними документами, які підприємство застосовує для передачі товарів, послуг за плату. Наприклад, це може бути накладна, акт приймання-передачі послуг тощо.

В бухобліку на підставі цих первинних документів надані товари, послуги списують до складу інших операційних витрат:

  • Дт 949 Кт 20, 26, 28 – на балансову вартість відповідних ритуальних предметів;
  • Дт 949 Кт 641 – нараховано ПЗ з ПДВ на окремі види товарів (про ПДВ нижче);
  • Дт 949 Кт 23 – на виробничу собівартість ритуальних послуг (копання могил тощо).

 

ПДВ

Відповідно до пп. 197.1.10 ПКУ, звільняються від оподаткування операції з постачання послуг з поховання та постачання ритуальних товарів державними та комунальними службами:

д) продаж стандартної труни;

з) копання могили;

к) виготовлення та встановлення металевої намогильної таблички, хреста, надголовника або тимчасового пам'ятного знака тощо.

Таким чином, якщо комунальним підприємством безоплатно надаються товари та послуги, наведені в пп. 197.1.10 ПКУ, то такі операції звільняються від оподаткування ПДВ.

Надання інших товарів, наприклад, одягу і покривала, підлягає оподаткуванню в загальному порядку. Оскільки такі товари надаються безоплатно, то варто врахувати, що база оподаткування визначається згідно з пп. 188.1 ПКУ, виходячи з договірної вартості, але не нижче ціни придбання таких товарів. За такою операцією платник податку зобов’язаний скласти дві ПН та зареєструвати їх в ЄРПН:

  1. одну – на суму, розраховану виходячи з фактичної ціни постачання, яка становить 0 грн;
  2. іншу – на суму, розраховану виходячи з перевищення ціни придбання над фактичною ціною.

По суті, в розглядуваній ситуації друга ПН буде складена на вартість придбання товарів. Детальніше про складання цих ПН можна прочитати тут.

 

Використання товарів, послуг в межах балансу підприємства

Документування та бухоблік

Якщо немає особи, яка звертається до підприємства з письмовим проханням надати товари, послуги, то використання таких товарів, послуг здійснюється за письмовим розпорядженням (наказом) керівника підприємства. В такому розпорядженні (наказі) описується конкретна ситуація, внаслідок чого виникла необхідність використати товари і надати послуги.

Спершу товари передаються зі складу підприємства у підзвіт особи (працівника підприємства), відповідальної за використання таких товарів. Тобто, це особа, відповідальна за поховання. Оформляється така передача звичайною накладною: Дт 20, 26, 28 (у підзвіт відповідальної особи) Кт 20, 26, 28 (зі складу) – за балансовою вартістю товарів.

Після того, як товари використані і послуги надані, відповідальна особа складає звіт чи акт у довільній формі про використання товарів і послуг. На підставі такого звіту (акту) товари і послуги списуються на інші витрати операційної діяльності:

  • Дт 949 Кт 20, 26, 28 – на балансову вартість відповідних ритуальних предметів;
  • Дт 949 Кт 23 – на виробничу собівартість ритуальних послуг (копання могил тощо);
  • Дт 949 Кт 641 – нараховано ПЗ з ПДВ на окремі елементи виробничої собівартості послуг, які придбавалися з ПДВ (про ПДВ нижче).

 

ПДВ

Якщо товари, послуги використані в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, потрібно нарахувати компенсуючі ПЗ з ПДВ на підставі пп. 198.5 ПКУ. Але тільки за умови, що за такими товарами, послугами відображався ПК.

Якщо товари придбавалися без ПДВ, то і підстав для нарахування ПЗ з ПДВ немає.

А як бути з послугами?

Залежить від елементів витрат, які включаються до виробничої собівартості послуг. Якщо окремі з таких елементів придбавалися з ПДВ, потрібно буде на суму таких елементів нарахувати компенсуюче ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ. Про особливості складання такої ПН можна прочитати тут.

 

Окреме зауваження

Ми навели загальний підхід до обліку і оподаткування ПДВ в ситуації, наведеній у запитанні. Але залежно від особливостей кожної конкретної ситуації можуть бути додаткові облікові, податкові особливості.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202413
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202423
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.20247
  • Нерезидент надав знижку на послуги: нюанси обліку та оподаткування
    Підприємство 22.02.2024 р. отримало експедиторські послуги від нерезидента - 1000 євро. ПН зареєстровано за датою першої події. Нерезидент 15.03.2024 р. надав знижку 200 євро. Окремо це було зафіксовано у додатковій угоді та складено акт коригування. Оплата ще не проводилась. Як відобразити дане коригування в обліку?
    23.04.202414
  • Як відобразити в обліку ВПА, якщо підприємство отримало податковий збиток?
    Підприємство отримало збиток за результатами звітного року в сумі 600 тис. грн. Податковий збиток складає 100 тис. грн (збільшуючі постійні різниці 300 тис. грн, тимчасові 200 тис. грн). Як в обліку та звітності відобразити ВПА? Також підприємство утримує податок при виплаті доходів нерезиденту. Як відобразити це утримання в обліку та декларації?
    23.04.202427