• Посилання скопійовано

Нерезидент недопоставив товар імпортеру – резиденту України: як врегулювати?

Імпортер виявив нестачу імпортного товару вже після оформлення МД (на стадії прийому товару на склад), оскільки огляду на митниці не відбувалось. Постачальник-імпортер визнав недопоставку товару. Як правильно оформити цю нестачу в бухгалтерському та податковому обліках?

Перш за все факт нестачі потрібно засвідчити документально. Таким документом може бути акт про приймання матеріалів (форма №М-7 або інша форма, яка відповідає вимогам до первинного документа в пп. 2.4 Положення №88), або дані інвентаризації товарів при прийманні на склад.

Якщо митний огляд товару не проводився, і нестачу виявлено вже під час розвантаження товарів на власному складі імпортера, після сплати митних платежів за відсутній товар чи навіть пізніше, наприклад, під час проведення чергової інвентаризації, - то в такому випадку перерахунок митних платежів у бік зменшення митні органи проводити не будуть.

Валютний нагляд за залишками операцій, що менші ніж 400000 грн, припиняється. Тому якщо цей товар коштує менше 400000 грн, така операція не підлягає валютному нагляду. Докладніше див. тут.

Оскільки нерезидент визнав недопоставку товарів, їх слід відобразити у бухобліку на фактичну суму (кількість) згідно з актом. Якщо постачальник-нерезидент визнає, що певну кількість товару не було відвантажено, то можна вимагати від нього повернення зайво сплачених коштів або подальше додаткове постачання товару.

В будь-якому разі оприбуткування меншої кількості товару, ніж була оплачена, призведе до виникнення дебіторської заборгованості нерезидента перед імпортером. Ця заборгованість врегульовується на розсуд сторін – або подальшим постачанням товару, або поверненням коштів.

Оскільки митна декларація вже оформлена, і там зазначено недопоставлений товар, пропонуємо таку схему бухобліку (суми в таблиці умовні, курс євро умовний – 31 грн/євро).

Зміст операції

Дт

Кт

Сума

Оплата нерезиденту за весь обсяг товару

632

312

10000 євро

310000 грн

На підставі митної декларації оприбутковано весь обсяг товару, розрахунки з нерезидентом закриваються

281/1*

632

10000 євро

310000 грн

При прийманні товару на склад проведено інвентаризацію і виявлено нестачу товару вартістю 350 євро, фактично оприбутковано товар на 9650 євро

281/2**

281/1

9650 євро

299150 грн

Списано нестачу товара, який не було поставлено, нестачу віднесено на постачальника

632

або

374***

 

281/1

350 євро

10850 грн

*) Рах. 281/1 – товари в дорозі (від митниці до складу);

**) рах. 281/2 – товари на складі;

***) рахунок 632 або 374 обирається в залежності від того, як буде врегульована заборгованість нерезидента – в рахунок наступних поставок товару (632) або як претензія з наступним поверненням сплачених коштів (374).

 

ПДВ

На митниці було сплачено ПДВ з недопоставленого товару, а потім його включено до складу податкового кредиту як «імпортний» ПДВ. Нормами ПКУ не передбачено зменшення або невключення ПДВ, сплаченого на митниці, до податкового кредиту, тому вся сума ПДВ за митною декларацією включається до податкового кредиту.

Оскільки фактично цей товар не буде використаний в господарській діяльності імпортера, то на нашу думку, потрібно донарахувати ПДВ за пп. 198.5 ПКУ на вартість недопоставленого товару.

Якщо потім нерезидент поставить новий товар, імпортер знову сплачує ПДВ на митниці, але вже не нараховує податкові зобов’язання за пп. 198.5 ПКУ.

 

Податок на прибуток

Якщо нерезидент згоден врегулювати цю ситуацію, то наслідків з податку на прибуток не виникає.

Втім, наслідків з податку на прибуток також не буде, якщо товар навіть буде списаний без компенсації його вартості нерезидентом. В бухобліку товар списується так, як показано в таблиці нижче:

Зміст операції

Дт

Кт

Сума

Оплата нерезиденту за весь обсяг товару

632

312

10000 євро

310000 грн

На підставі митної декларації оприбутковано весь обсяг товару, розрахунки з нерезидентом закриваються

281/1*

632

10000 євро

310000 грн

При прийманні товару на склад проведено інвентаризацію і виявлено нестачу товару вартістю 350 євро, фактично оприбутковано товар на 9650 євро

281/2**

281/1

9650 євро

299150 грн

Списано нестачу товара, який не було поставлено, на витрати

949

 

281/1

350 євро

10850 грн

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025129
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202550
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025207
  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202587
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202541