• Посилання скопійовано

Нерезидент недопоставив товар імпортеру – резиденту України: як врегулювати?

Імпортер виявив нестачу імпортного товару вже після оформлення МД (на стадії прийому товару на склад), оскільки огляду на митниці не відбувалось. Постачальник-імпортер визнав недопоставку товару. Як правильно оформити цю нестачу в бухгалтерському та податковому обліках?

Перш за все факт нестачі потрібно засвідчити документально. Таким документом може бути акт про приймання матеріалів (форма №М-7 або інша форма, яка відповідає вимогам до первинного документа в пп. 2.4 Положення №88), або дані інвентаризації товарів при прийманні на склад.

Якщо митний огляд товару не проводився, і нестачу виявлено вже під час розвантаження товарів на власному складі імпортера, після сплати митних платежів за відсутній товар чи навіть пізніше, наприклад, під час проведення чергової інвентаризації, - то в такому випадку перерахунок митних платежів у бік зменшення митні органи проводити не будуть.

Валютний нагляд за залишками операцій, що менші ніж 400000 грн, припиняється. Тому якщо цей товар коштує менше 400000 грн, така операція не підлягає валютному нагляду. Докладніше див. тут.

Оскільки нерезидент визнав недопоставку товарів, їх слід відобразити у бухобліку на фактичну суму (кількість) згідно з актом. Якщо постачальник-нерезидент визнає, що певну кількість товару не було відвантажено, то можна вимагати від нього повернення зайво сплачених коштів або подальше додаткове постачання товару.

В будь-якому разі оприбуткування меншої кількості товару, ніж була оплачена, призведе до виникнення дебіторської заборгованості нерезидента перед імпортером. Ця заборгованість врегульовується на розсуд сторін – або подальшим постачанням товару, або поверненням коштів.

Оскільки митна декларація вже оформлена, і там зазначено недопоставлений товар, пропонуємо таку схему бухобліку (суми в таблиці умовні, курс євро умовний – 31 грн/євро).

Зміст операції

Дт

Кт

Сума

Оплата нерезиденту за весь обсяг товару

632

312

10000 євро

310000 грн

На підставі митної декларації оприбутковано весь обсяг товару, розрахунки з нерезидентом закриваються

281/1*

632

10000 євро

310000 грн

При прийманні товару на склад проведено інвентаризацію і виявлено нестачу товару вартістю 350 євро, фактично оприбутковано товар на 9650 євро

281/2**

281/1

9650 євро

299150 грн

Списано нестачу товара, який не було поставлено, нестачу віднесено на постачальника

632

або

374***

 

281/1

350 євро

10850 грн

*) Рах. 281/1 – товари в дорозі (від митниці до складу);

**) рах. 281/2 – товари на складі;

***) рахунок 632 або 374 обирається в залежності від того, як буде врегульована заборгованість нерезидента – в рахунок наступних поставок товару (632) або як претензія з наступним поверненням сплачених коштів (374).

 

ПДВ

На митниці було сплачено ПДВ з недопоставленого товару, а потім його включено до складу податкового кредиту як «імпортний» ПДВ. Нормами ПКУ не передбачено зменшення або невключення ПДВ, сплаченого на митниці, до податкового кредиту, тому вся сума ПДВ за митною декларацією включається до податкового кредиту.

Оскільки фактично цей товар не буде використаний в господарській діяльності імпортера, то на нашу думку, потрібно донарахувати ПДВ за пп. 198.5 ПКУ на вартість недопоставленого товару.

Якщо потім нерезидент поставить новий товар, імпортер знову сплачує ПДВ на митниці, але вже не нараховує податкові зобов’язання за пп. 198.5 ПКУ.

 

Податок на прибуток

Якщо нерезидент згоден врегулювати цю ситуацію, то наслідків з податку на прибуток не виникає.

Втім, наслідків з податку на прибуток також не буде, якщо товар навіть буде списаний без компенсації його вартості нерезидентом. В бухобліку товар списується так, як показано в таблиці нижче:

Зміст операції

Дт

Кт

Сума

Оплата нерезиденту за весь обсяг товару

632

312

10000 євро

310000 грн

На підставі митної декларації оприбутковано весь обсяг товару, розрахунки з нерезидентом закриваються

281/1*

632

10000 євро

310000 грн

При прийманні товару на склад проведено інвентаризацію і виявлено нестачу товару вартістю 350 євро, фактично оприбутковано товар на 9650 євро

281/2**

281/1

9650 євро

299150 грн

Списано нестачу товара, який не було поставлено, на витрати

949

 

281/1

350 євро

10850 грн

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    Сьогодні 13:2312
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    Сьогодні 12:0621
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    Сьогодні 10:197
  • Нерезидент надав знижку на послуги: нюанси обліку та оподаткування
    Підприємство 22.02.2024 р. отримало експедиторські послуги від нерезидента - 1000 євро. ПН зареєстровано за датою першої події. Нерезидент 15.03.2024 р. надав знижку 200 євро. Окремо це було зафіксовано у додатковій угоді та складено акт коригування. Оплата ще не проводилась. Як відобразити дане коригування в обліку?
    23.04.202414
  • Як відобразити в обліку ВПА, якщо підприємство отримало податковий збиток?
    Підприємство отримало збиток за результатами звітного року в сумі 600 тис. грн. Податковий збиток складає 100 тис. грн (збільшуючі постійні різниці 300 тис. грн, тимчасові 200 тис. грн). Як в обліку та звітності відобразити ВПА? Також підприємство утримує податок при виплаті доходів нерезиденту. Як відобразити це утримання в обліку та декларації?
    23.04.202427