• Посилання скопійовано

Як списати дисконт при достроковому погашенні заборгованості?

Підприємство отримало довгострокову позику, яку дисконтувало в обліку. Прийнято рішення на суму отриманої позики до моменту її погашення збільшити СК. Як відобразити в обліку недоамортизовану суму дисконту?

Відповідно до п. 9 НП(С)БО 11, довгострокові зобов'язання відображаються в балансі за їх теперішньою вартістю.

Теперішня вартість - дисконтована сума майбутніх платежів (за вирахуванням суми очікуваного відшкодування), яка, як очікується, буде потрібна для погашення зобов'язання в процесі звичайної діяльності підприємства (п. 4 НП(С)БО 11).

Таким чином, отримана довгострокова позика (довгострокове зобов’язання) відображається проведенням: Дт 311 Кт 50, 55.

Поряд з цим, нарахована сума дисконту: Дт 50, 55 Кт 733.

Надалі на кожну дату балансу до моменту погашення відображається амортизація дисконту: Дт 952 Кт 50, 55.

Щоправда, існує думка, що якщо позика отримується від одного з засновників, нарахування дисконту і його амортизація відображається не із застосуванням рахунків обліку доходів і витрат (733, 952), а додаткового капіталу (425). Про це ми писали, приміром, тут. На жаль, Мінфін свою думку з цього питання не озвучував. Тому кожне підприємство має самостійно вирішувати, який з цих варіантів доречніший. На нашу думку, безпечніше користуватися варіантом з відображенням доходів і витрат.

Якщо приймається рішення зарахувати зобов’язання за позикою в рахунок збільшення СК, то таке зарахування фактично є погашенням позики. А на момент погашення зобов’язання має відображатися вже за номінальною вартістю. Тобто, якщо залишається недоамортизована сума дисконту, вона має бути відображена на дату погашення: Дт 952 (чи 425, якщо підприємство обрало варіант з додатковим капіталом) Кт 50, 55.

Зарахування в рахунок збільшення СК:

  • Дт 46 Кт 404 – прийнято рішення загальних зборів про збільшення розміру СК;
  • Дт 50, 55 Кт 46 – зараховані зобов’язання по внесках до СК із зобов’язанням по позиці;
  • Дт 404 Кт 401 – зареєстровано в ЄДП зміни до статуту.

Якщо підприємство є платником податку на прибуток, то в розглядуваній ситуації податкові різниці не виникають.

Якщо підприємство є платником ПДВ, то розглядувана ситуація не впливає на облік ПДВ.

 ***

Читайте також:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    Сьогодні 14:4317
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    Сьогодні 09:5525
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025218
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202551
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025217