• Посилання скопійовано

Знесення будівлі: як облікувати?

ТОВ - платник податку на прибуток і ПДВ придбав з метою знесення і нового будівництва занедбану комерційну будівлю, оприбуткувавши її на субрахунку 152. Будівлю знесли і на тому місці побудовано житловий будинок. Як в обліку списати знесену будівлю?

Бухгалтерський облік

Оскільки мета придбання – нове будівництво, то і вартість придбаного є елементом собівартості нового будівництва. Самостійного значення, як об’єкт необоротних активів (ОЗ), така будівля не має. Тобто, вартість придбаної занедбаної комерційної будівлі має включатися до собівартості будівництва житлового будинку.

Таким чином, вартість придбаної будівлі списується на той бухгалтерський рахунок, на якому ведуть облік витрат на нове будівництво. Це може бути субрахунок 151 чи рахунок 23.

Таким чином, якщо ТОВ придбану будівлю оприбуткувало на субрахунку 152, її потрібно списати на рахунок, де ведуть облік витрат нового будівництва, тобто, на 151 чи 23.

Оскільки знесення будівлі також пов’язане з новим будівництвом, витрати на знесення, як і вартість самої будівлі, включають до собівартості нового будівництва, на 151 чи 23.

Якщо при знесенні будівлі отримуватимуться придатні для подальшого використання в господарській діяльності матеріали, їх ставлять на баланс. 

Оцінити матеріали можна за чистою вартістю реалізації або в оцінці можливого їх використання, яка може бути визначена виходячи з вартості подібних запасів при наявності їх на балансі підприємства, з урахуванням ступеня їх придатності до експлуатації (див. п. 2.12, п. 2.13 Методрекомендацій №2). 

Чиста вартість реалізації запасів - очікувана ціна реалізації запасів в умовах звичайної діяльності за вирахуванням очікуваних витрат на завершення їх виробництва та реалізацію (п. 4 НП(С)БО 9).

В контексті розглядуваної ситуації матеріали можна оцінити за ціною, за якою їх можна продати на сторону.

Оприбуткування матеріалів відображають бухгалтерським проведенням: Дт 205, 209 Кт 151, 23.

Тобто, на вартість оприбуткованих матеріалів зменшується собівартість нового будівництва.

 

Податок на прибуток

Придбана занедбана будівля не відображається в складі ОЗ. Її вартість відноситься на собівартість нового будівництва. 

Якщо нова побудована будівля буде поставлена на баланс ТОВ і амортизуватиметься, на вартість такої амортизації буде зменшуватися фінрезультат до оподаткування, який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток (див. пп. 134.1.1 ПКУ).

Якщо нова побудована будівля продаватиметься на сторону, її собівартість також зменшить фінрезультат до оподаткування, який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток.

Податкових коригувань, пов’язаних із знесенням придбаної будівлі, немає.

 

ПДВ

Придбана занедбана будівля придбана з метою нового будівництва. Її вартість включається до собівартості нового будівництва. Тобто, будівля придбана для використання у господарській діяльності і використовується в такій діяльності.

Тому, на наш погляд, немає підстав для нарахування компенсуючих ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ.

Але припускаємо, що податкова може мати іншу думку. За формальними ознаками придбана будівля. Основне її призначення – використання як будівлі. Якщо вона не використовується як будівля, а розбирається, податкова може це розцінити як використання в негосподарській діяльності і на цій підставі вважати необхідним нарахувати компенсуюче ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ.

Щоправда, згідно з пп. 189.9 ПКУ ПДВ не нараховуються у разі ліквідації ОЗ, якщо є документ про розбирання. Але придбана будівля не призначалася для використання як ОЗ. Тому, на наш погляд, немає підстав застосовувати цю норму в розглядуваній ситуації.

Для уникнення непорозумінь з податковою ТОВ може отримати для себе індивідуальну податкову консультацію з цього питання.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік та оподаткування повернення та гарантійної заміни експортної продукції
    Як виробничому підприємству відобразити в обліку та оподатковувати операції з повернення бракованої продукції від нерезидента, її розбирання, та подальшої гарантійної заміни на нову продукцію з іншою собівартістю, якщо резерв на гарантійні заміни не створювався?
    13.06.202526
  • Пролонгована позика від засновника: облік та оподаткування
    Підприємство, платник податку на прибуток, отримало відсоткову позику від фінансової установи, яка є засновником, на 12 місяців. По закінченню терміну договору позику було пролонговано ще на 1 рік. Чи можна відносити відсотки на витрати? Чи потрібно дисконтувати зобов'язання, та яка відповідальність за недисконтування, враховуючи, що дисконт мав би відображатися у капіталі, а не в доходах/витратах?
    13.06.2025223
  • Відображення заборгованості за послуги зберігання: виправлення помилок минулих періодів
    Підприємство (зберігач) зберігало паливо Держрезерву у 2018-2022 роках. Держрезерв мав відшкодувати витрати на зберігання, але не зробив цього. Зберігач не відображав цю заборгованість в обліку. У 2025 році зберігач звернувся до суду. Чи потрібно відобразити борг Держрезерву в обліку, в який період та якими проведеннями?
    12.06.202532
  • Облік та документи для ФОПа - "єдинника" ІІІ групи: виробництво та продаж 3D-виробів
    Фізособа-підприємець на ЄП ІІІ групи, неплатник ПДВ, планує продавати через інтернет вироби, надруковані на власному 3D-принтері. Які первинні документи необхідно мати на виготовлений товар? Чи обов'язково купувати 3D-принтер та витратні матеріали (філамент) з рахунку ФОПа? Як правильно вести діяльність та які документи завжди мати при собі?
    12.06.202533
  • Як відображати в обліку показники графи 47 митної декларації?
    Що означають показники графи 47 митної декларації на імпорт та як їх відображати в бухобліку? Як відображати сплачену за МД суму ПДВ в декларації з ПДВ, якщо в графі СП щодо цього платежу проставлено код «05»?
    12.06.202559