• Посилання скопійовано

Знесення будівлі: як облікувати?

ТОВ - платник податку на прибуток і ПДВ придбав з метою знесення і нового будівництва занедбану комерційну будівлю, оприбуткувавши її на субрахунку 152. Будівлю знесли і на тому місці побудовано житловий будинок. Як в обліку списати знесену будівлю?

Бухгалтерський облік

Оскільки мета придбання – нове будівництво, то і вартість придбаного є елементом собівартості нового будівництва. Самостійного значення, як об’єкт необоротних активів (ОЗ), така будівля не має. Тобто, вартість придбаної занедбаної комерційної будівлі має включатися до собівартості будівництва житлового будинку.

Таким чином, вартість придбаної будівлі списується на той бухгалтерський рахунок, на якому ведуть облік витрат на нове будівництво. Це може бути субрахунок 151 чи рахунок 23.

Таким чином, якщо ТОВ придбану будівлю оприбуткувало на субрахунку 152, її потрібно списати на рахунок, де ведуть облік витрат нового будівництва, тобто, на 151 чи 23.

Оскільки знесення будівлі також пов’язане з новим будівництвом, витрати на знесення, як і вартість самої будівлі, включають до собівартості нового будівництва, на 151 чи 23.

Якщо при знесенні будівлі отримуватимуться придатні для подальшого використання в господарській діяльності матеріали, їх ставлять на баланс. 

Оцінити матеріали можна за чистою вартістю реалізації або в оцінці можливого їх використання, яка може бути визначена виходячи з вартості подібних запасів при наявності їх на балансі підприємства, з урахуванням ступеня їх придатності до експлуатації (див. п. 2.12, п. 2.13 Методрекомендацій №2). 

Чиста вартість реалізації запасів - очікувана ціна реалізації запасів в умовах звичайної діяльності за вирахуванням очікуваних витрат на завершення їх виробництва та реалізацію (п. 4 НП(С)БО 9).

В контексті розглядуваної ситуації матеріали можна оцінити за ціною, за якою їх можна продати на сторону.

Оприбуткування матеріалів відображають бухгалтерським проведенням: Дт 205, 209 Кт 151, 23.

Тобто, на вартість оприбуткованих матеріалів зменшується собівартість нового будівництва.

 

Податок на прибуток

Придбана занедбана будівля не відображається в складі ОЗ. Її вартість відноситься на собівартість нового будівництва. 

Якщо нова побудована будівля буде поставлена на баланс ТОВ і амортизуватиметься, на вартість такої амортизації буде зменшуватися фінрезультат до оподаткування, який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток (див. пп. 134.1.1 ПКУ).

Якщо нова побудована будівля продаватиметься на сторону, її собівартість також зменшить фінрезультат до оподаткування, який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток.

Податкових коригувань, пов’язаних із знесенням придбаної будівлі, немає.

 

ПДВ

Придбана занедбана будівля придбана з метою нового будівництва. Її вартість включається до собівартості нового будівництва. Тобто, будівля придбана для використання у господарській діяльності і використовується в такій діяльності.

Тому, на наш погляд, немає підстав для нарахування компенсуючих ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ.

Але припускаємо, що податкова може мати іншу думку. За формальними ознаками придбана будівля. Основне її призначення – використання як будівлі. Якщо вона не використовується як будівля, а розбирається, податкова може це розцінити як використання в негосподарській діяльності і на цій підставі вважати необхідним нарахувати компенсуюче ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ.

Щоправда, згідно з пп. 189.9 ПКУ ПДВ не нараховуються у разі ліквідації ОЗ, якщо є документ про розбирання. Але придбана будівля не призначалася для використання як ОЗ. Тому, на наш погляд, немає підстав застосовувати цю норму в розглядуваній ситуації.

Для уникнення непорозумінь з податковою ТОВ може отримати для себе індивідуальну податкову консультацію з цього питання.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Неповернуті аванси за ліцензійними договорами: як облікувати?
    Консультація розглядає порядок відображення в бухгалтерському та податковому обліках підприємства невикористаних та неповернутих авансів, сплачених іноземним правовласникам за ліцензійними договорами на видання книжок. Пояснюється неможливість використання резерву сумнівних боргів для таких авансів, порядок списання їх на витрати (рахунок 949) та відсутність специфічних податкових різниць для даної операції
    17.04.202516
  • Надання приватною школою платного харчування учням: що в бухобліку?
    Приватна школа організовує харчування для учнів за принципом «шведського столу». Учні оплачують вартість харчування окремо. Як відобразити такі операції в бухгалтерському обліку?
    16.04.202524
  • На якому рахунку обліковувати кошти від продажу сертифікату на брокерському рахунку в депозитарію?
    ТОВ має на балансі інвестиційні сертифікати, кошти від продажу яких, спочатку зайшли на брокерський (транзитний) рахунок в депозитарії, а потім за розпорядженям ТОВ на основний р/р. На якому бухгалтерському рахунку потрібно обліковувати рух коштів за брокерським рахунком?
    16.04.202526
  • Інклюзивне авто для перевезення людей з інвалідністю: як облікувати?
    Благодійний фонд планує придбати інклюзивне авто для перевезення людей з інвалідністю. Чи може кошти на купівлю за запитом на цільове фінансування дати юрсоба? Як в бухобліку фонду відобразити отримання коштів, придбання авто і його використання? Якими документами підтверджувати, що витрати на використання авто – це не адміністративні витрати, які повинні бути в межах 20%?
    14.04.202516
  • Чи можна залишок рахунку 23 врахувати у складі собівартості продукції?
    Дохід сільгосппідприємства за минулий рік перевищив 40 млн грн, тому воно з цього року перейшло на квартальний податковий період. Станом на 31.03.2025 р. на рахунку 23 зібралися витрати, що стосуються урожаю поточного року, при отриманні якого планується реалізація готової продукції. Разом з цим, у I кварталі 2025 року отримано дохід від реалізації продукції, виробленої у минулому році. Чи можна залишок рахунку 23 відобразити у складі собівартості реалізованої продукції у I кварталі 2025 року?
    10.04.2025787