• Посилання скопійовано

Знесення будівлі: як облікувати?

ТОВ - платник податку на прибуток і ПДВ придбав з метою знесення і нового будівництва занедбану комерційну будівлю, оприбуткувавши її на субрахунку 152. Будівлю знесли і на тому місці побудовано житловий будинок. Як в обліку списати знесену будівлю?

Бухгалтерський облік

Оскільки мета придбання – нове будівництво, то і вартість придбаного є елементом собівартості нового будівництва. Самостійного значення, як об’єкт необоротних активів (ОЗ), така будівля не має. Тобто, вартість придбаної занедбаної комерційної будівлі має включатися до собівартості будівництва житлового будинку.

Таким чином, вартість придбаної будівлі списується на той бухгалтерський рахунок, на якому ведуть облік витрат на нове будівництво. Це може бути субрахунок 151 чи рахунок 23.

Таким чином, якщо ТОВ придбану будівлю оприбуткувало на субрахунку 152, її потрібно списати на рахунок, де ведуть облік витрат нового будівництва, тобто, на 151 чи 23.

Оскільки знесення будівлі також пов’язане з новим будівництвом, витрати на знесення, як і вартість самої будівлі, включають до собівартості нового будівництва, на 151 чи 23.

Якщо при знесенні будівлі отримуватимуться придатні для подальшого використання в господарській діяльності матеріали, їх ставлять на баланс. 

Оцінити матеріали можна за чистою вартістю реалізації або в оцінці можливого їх використання, яка може бути визначена виходячи з вартості подібних запасів при наявності їх на балансі підприємства, з урахуванням ступеня їх придатності до експлуатації (див. п. 2.12, п. 2.13 Методрекомендацій №2). 

Чиста вартість реалізації запасів - очікувана ціна реалізації запасів в умовах звичайної діяльності за вирахуванням очікуваних витрат на завершення їх виробництва та реалізацію (п. 4 НП(С)БО 9).

В контексті розглядуваної ситуації матеріали можна оцінити за ціною, за якою їх можна продати на сторону.

Оприбуткування матеріалів відображають бухгалтерським проведенням: Дт 205, 209 Кт 151, 23.

Тобто, на вартість оприбуткованих матеріалів зменшується собівартість нового будівництва.

 

Податок на прибуток

Придбана занедбана будівля не відображається в складі ОЗ. Її вартість відноситься на собівартість нового будівництва. 

Якщо нова побудована будівля буде поставлена на баланс ТОВ і амортизуватиметься, на вартість такої амортизації буде зменшуватися фінрезультат до оподаткування, який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток (див. пп. 134.1.1 ПКУ).

Якщо нова побудована будівля продаватиметься на сторону, її собівартість також зменшить фінрезультат до оподаткування, який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток.

Податкових коригувань, пов’язаних із знесенням придбаної будівлі, немає.

 

ПДВ

Придбана занедбана будівля придбана з метою нового будівництва. Її вартість включається до собівартості нового будівництва. Тобто, будівля придбана для використання у господарській діяльності і використовується в такій діяльності.

Тому, на наш погляд, немає підстав для нарахування компенсуючих ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ.

Але припускаємо, що податкова може мати іншу думку. За формальними ознаками придбана будівля. Основне її призначення – використання як будівлі. Якщо вона не використовується як будівля, а розбирається, податкова може це розцінити як використання в негосподарській діяльності і на цій підставі вважати необхідним нарахувати компенсуюче ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ.

Щоправда, згідно з пп. 189.9 ПКУ ПДВ не нараховуються у разі ліквідації ОЗ, якщо є документ про розбирання. Але придбана будівля не призначалася для використання як ОЗ. Тому, на наш погляд, немає підстав застосовувати цю норму в розглядуваній ситуації.

Для уникнення непорозумінь з податковою ТОВ може отримати для себе індивідуальну податкову консультацію з цього питання.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202532
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202516
  • Облік неповоротної тари: списання та договірні умови
    Виробник паливних гранул (платник ПДВ та податку на прибуток на загальних підставах, високодохідник) використовує для затарювання продукції безпосередньо в процесі виробництва поліпропіленові мішки (біг-беги). Вартість мішків в договорі планується включати до ціни гранул, не виділяючи її окремо. В обліку вартість мішків списується на рахунок 93 «Витрати на збут» у момент виробництва. Чи є такий підхід правильним та як коректно прописати відповідні умови в договорі?
    14.08.202517
  • Заміна лізингоодержувача: облік та оподаткування у першого лізингоотрумувача
    Компанія "А" (первісний лізингоодержувач) за тристороннім договором з лізингодавцем та Компанією "Б" (новий лізингоодержувач) передає право користування автомобілями, отриманими у фінансовий лізинг. Виникають питання щодо документального оформлення, податкових наслідків (зокрема, ПДВ) та порядку відображення операції в бухобліку первісного лізингоодержувача – Компанії "А"
    14.08.20259
  • База розподілу ЗВВ між послугами та сільгоспвиробництвом
    ТОВ виконує роботи на сторону (обробка земель) та вирощує зернові. Яку базу розподілу взяти для загальновиробничих витрат?
    14.08.202530