• Посилання скопійовано

Облік демонтажу ОЗ та монтажу його на новому місці

Підприємство, платник податку на прибуток і ПДВ, демонтує об’єкт ОЗ, який знаходиться в одному населеному пункті, і надалі монтуватиме його в іншому населеному пункті. Об’єкт ще не замортизований. Які особливості бухгалтерського і податкового обліку?

Бухгалтерський облік

В чинному бухгалтерському законодавстві, зокрема, в НП(С)БО 7 про такі операції прямо не сказано жодного слова. Ми аналізували цю ситуацію тут.

Виходячи з норм НП(С)БО 7 (п. 8, п. 14) первісна вартість ОЗ може збільшуватися тільки на витрати, пов’язані з придбанням (створенням) ОЗ і витрати з поліпшення об’єкта.

Витрати з демонтажу і подальшого монтажу до таких витрат не відносяться. А тому первісну вартість об’єкта ОЗ вони не збільшують. Відтак, такі витрати слід віднести до витрат. На наш погляд, такі витрати слід відображати на субрахунку 977 «Інші витрати діяльності».

Поряд з цим, на наш погляд, варто звернути увагу на норми п. 7 НП(С)БО 16:

  • витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені;
  • витрати, які неможливо прямо пов'язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.

Можна міркувати таким чином. Витрати з демонтажу і монтажу впливають на функціонування об’єкта ОЗ на новому місці. А функціонувати цей об’єкт буде протягом періоду використання ОЗ. Тому ці витрати стосуються доходів, які отримуватимуться від використання об’єкта ОЗ увесь очікуваний строк його використання.

Виходячи з таких міркувань витрати на демонтаж і монтаж ОЗ варто віднести до витрат майбутніх періодів на рахунок 39, з подальшим пропорційним віднесенням на витрати протягом очікуваного періоду використання ОЗ: Дт 977 Кт 39.

 

Чи призупиняти нарахування амортизації на період демонтажу і монтажу?

У п. 23 НП(С)БО 7 зазначено, що нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, який встановлюється підприємством (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс), і призупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації.

Демонтаж і подальший монтаж до таких операцій не відноситься. Тому формальних підстав для призупинення нарахування амортизації немає.

Але оскільки, як ми зазначали вище, ситуація демонтажу і подальшого монтажу прямо в НП(С)БО 7 не описана, вважаємо, підприємство може прийняти рішення на цей період нарахування амортизації призупинити. В такому разі нарахування амортизації припиняється з місяця, наступного за місяцем початку демонтажу і поновлюється з місяця, наступного за місяцем закінчення монтажу (див. п. 29 НП(С)БО 7).

 

Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити переміщення об’єкта ОЗ з одного місця в інше?

Таке переміщення можна оформити Актом приймання-передачі (внутрішнього переміщення) ОЗ. Причому в картці обліку ОЗ чи в аналітичному обліку буде зазначено нове місцезнаходження об’єкта.

Тобто, на підставі Акту в аналітичному обліку змінюється місцезнаходження об’єкта та зміна матеріально відповідальної особи, якщо переміщення призводить до зміни такої особи.

 

Податок на прибуток

Читаємо відповідь податкової на питання в підкатегорії 102.05, ЗІР: «Чи підлягають амортизації у податковому обліку ОЗ, які тимчасово не використовуються у господарській діяльності у зв’язку з простоєм або до ОЗ немає доступу через їх перебування на території проведення антитерористичної операції (операції об’єднаних сил)?».

Податкова відповідає, що якщо виробничі основні засоби, які призначені для використання у господарській діяльності і нарахування амортизації на такі активи у бухгалтерському обліку протягом періоду тимчасового простою не припиняється, то такі основні засоби підлягають амортизації у податковому обліку.

Таким чином, якщо підприємство коригує фінрезультат до оподаткування на податкові різниці, воно в період тимчасового простою ОЗ внаслідок демонтажу і подальшого монтажу нараховує податкову амортизацію в загальному порядку, якщо нараховується бухгалтерська амортизація. Якщо ж нарахування бухгалтерської амортизації підприємство призупиняє, воно призупиняє нарахування і податкової амортизації.

Щодо витрат на монтаж і демонтаж, вони зменшують фінрезультат до оподаткування, який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток (див. пп. 134.1.1 ПКУ). Податкових коригувань для них немає.

 

ПДВ

ПДВ у витратах на монтаж і демонтаж у загальному порядку відноситься до ПК. Це витрати, пов’язані з господарською діяльністю платника, тому підстав для нарахування компенсуючих ПДВ за пп. 198.5 ПКУ, на наш погляд, немає.

 

Форма №20-ОПП

Якщо на зазначений об’єкт ОЗ подавалася форма №20-ОПП, внаслідок переміщення об’єкта в інший населений пункт потрібно буде подати цю форму з оновленою інформацією щодо його місцезнаходження.

 ***

Читайте також: Як в обліку відобразити витрати на демонтаж і монтаж на новому місці ОЗ?

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Самовільно збудований виробничий об'єкт: облік та легалізація
    Є самовільно збудоване приміщення. В ньому проводяться роботи: електрика, сантехніка, вода тощо. Як бути з витратами? Що робити з амортизацією? Як це все привести у відповідність? Будівля функціонує і використовується у виробництві
    Сьогодні 15:572
  • Облік та оподаткування повернення та гарантійної заміни експортної продукції
    Як виробничому підприємству відобразити в обліку та оподатковувати операції з повернення бракованої продукції від нерезидента, її розбирання, та подальшої гарантійної заміни на нову продукцію з іншою собівартістю, якщо резерв на гарантійні заміни не створювався?
    13.06.202526
  • Пролонгована позика від засновника: облік та оподаткування
    Підприємство, платник податку на прибуток, отримало відсоткову позику від фінансової установи, яка є засновником, на 12 місяців. По закінченню терміну договору позику було пролонговано ще на 1 рік. Чи можна відносити відсотки на витрати? Чи потрібно дисконтувати зобов'язання, та яка відповідальність за недисконтування, враховуючи, що дисконт мав би відображатися у капіталі, а не в доходах/витратах?
    13.06.2025228
  • Відображення заборгованості за послуги зберігання: виправлення помилок минулих періодів
    Підприємство (зберігач) зберігало паливо Держрезерву у 2018-2022 роках. Держрезерв мав відшкодувати витрати на зберігання, але не зробив цього. Зберігач не відображав цю заборгованість в обліку. У 2025 році зберігач звернувся до суду. Чи потрібно відобразити борг Держрезерву в обліку, в який період та якими проведеннями?
    12.06.202532
  • Облік та документи для ФОПа - "єдинника" ІІІ групи: виробництво та продаж 3D-виробів
    Фізособа-підприємець на ЄП ІІІ групи, неплатник ПДВ, планує продавати через інтернет вироби, надруковані на власному 3D-принтері. Які первинні документи необхідно мати на виготовлений товар? Чи обов'язково купувати 3D-принтер та витратні матеріали (філамент) з рахунку ФОПа? Як правильно вести діяльність та які документи завжди мати при собі?
    12.06.202533