• Посилання скопійовано

Облік демонтажу ОЗ та монтажу його на новому місці

Підприємство, платник податку на прибуток і ПДВ, демонтує об’єкт ОЗ, який знаходиться в одному населеному пункті, і надалі монтуватиме його в іншому населеному пункті. Об’єкт ще не замортизований. Які особливості бухгалтерського і податкового обліку?

Бухгалтерський облік

В чинному бухгалтерському законодавстві, зокрема, в НП(С)БО 7 про такі операції прямо не сказано жодного слова. Ми аналізували цю ситуацію тут.

Виходячи з норм НП(С)БО 7 (п. 8, п. 14) первісна вартість ОЗ може збільшуватися тільки на витрати, пов’язані з придбанням (створенням) ОЗ і витрати з поліпшення об’єкта.

Витрати з демонтажу і подальшого монтажу до таких витрат не відносяться. А тому первісну вартість об’єкта ОЗ вони не збільшують. Відтак, такі витрати слід віднести до витрат. На наш погляд, такі витрати слід відображати на субрахунку 977 «Інші витрати діяльності».

Поряд з цим, на наш погляд, варто звернути увагу на норми п. 7 НП(С)БО 16:

  • витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені;
  • витрати, які неможливо прямо пов'язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.

Можна міркувати таким чином. Витрати з демонтажу і монтажу впливають на функціонування об’єкта ОЗ на новому місці. А функціонувати цей об’єкт буде протягом періоду використання ОЗ. Тому ці витрати стосуються доходів, які отримуватимуться від використання об’єкта ОЗ увесь очікуваний строк його використання.

Виходячи з таких міркувань витрати на демонтаж і монтаж ОЗ варто віднести до витрат майбутніх періодів на рахунок 39, з подальшим пропорційним віднесенням на витрати протягом очікуваного періоду використання ОЗ: Дт 977 Кт 39.

 

Чи призупиняти нарахування амортизації на період демонтажу і монтажу?

У п. 23 НП(С)БО 7 зазначено, що нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, який встановлюється підприємством (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс), і призупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації.

Демонтаж і подальший монтаж до таких операцій не відноситься. Тому формальних підстав для призупинення нарахування амортизації немає.

Але оскільки, як ми зазначали вище, ситуація демонтажу і подальшого монтажу прямо в НП(С)БО 7 не описана, вважаємо, підприємство може прийняти рішення на цей період нарахування амортизації призупинити. В такому разі нарахування амортизації припиняється з місяця, наступного за місяцем початку демонтажу і поновлюється з місяця, наступного за місяцем закінчення монтажу (див. п. 29 НП(С)БО 7).

 

Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити переміщення об’єкта ОЗ з одного місця в інше?

Таке переміщення можна оформити Актом приймання-передачі (внутрішнього переміщення) ОЗ. Причому в картці обліку ОЗ чи в аналітичному обліку буде зазначено нове місцезнаходження об’єкта.

Тобто, на підставі Акту в аналітичному обліку змінюється місцезнаходження об’єкта та зміна матеріально відповідальної особи, якщо переміщення призводить до зміни такої особи.

 

Податок на прибуток

Читаємо відповідь податкової на питання в підкатегорії 102.05, ЗІР: «Чи підлягають амортизації у податковому обліку ОЗ, які тимчасово не використовуються у господарській діяльності у зв’язку з простоєм або до ОЗ немає доступу через їх перебування на території проведення антитерористичної операції (операції об’єднаних сил)?».

Податкова відповідає, що якщо виробничі основні засоби, які призначені для використання у господарській діяльності і нарахування амортизації на такі активи у бухгалтерському обліку протягом періоду тимчасового простою не припиняється, то такі основні засоби підлягають амортизації у податковому обліку.

Таким чином, якщо підприємство коригує фінрезультат до оподаткування на податкові різниці, воно в період тимчасового простою ОЗ внаслідок демонтажу і подальшого монтажу нараховує податкову амортизацію в загальному порядку, якщо нараховується бухгалтерська амортизація. Якщо ж нарахування бухгалтерської амортизації підприємство призупиняє, воно призупиняє нарахування і податкової амортизації.

Щодо витрат на монтаж і демонтаж, вони зменшують фінрезультат до оподаткування, який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток (див. пп. 134.1.1 ПКУ). Податкових коригувань для них немає.

 

ПДВ

ПДВ у витратах на монтаж і демонтаж у загальному порядку відноситься до ПК. Це витрати, пов’язані з господарською діяльністю платника, тому підстав для нарахування компенсуючих ПДВ за пп. 198.5 ПКУ, на наш погляд, немає.

 

Форма №20-ОПП

Якщо на зазначений об’єкт ОЗ подавалася форма №20-ОПП, внаслідок переміщення об’єкта в інший населений пункт потрібно буде подати цю форму з оновленою інформацією щодо його місцезнаходження.

 ***

Читайте також: Як в обліку відобразити витрати на демонтаж і монтаж на новому місці ОЗ?

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Запасні частини для комп'ютера: як відобразити в обліку?
    Який бухгалтерський облік та порядок списання придбаних запасних частин (фільтри, блоки живлення), призначених для ремонту та обслуговування комп'ютерної техніки підприємства?
    31.10.202533
  • Визнаємо заборгованість безнадійною за неоплачений експор: що в обліку та як оподаткувати?
    ТОВ (платник податку на прибуток застосовує різниці, ПДВ) експортувало зерно нерезиденту. Ставка ПДВ - 0%. Товар оплачено частково. На борг нараховано резерв сумнівних боргів (РСБ). Як вплине списання даної заборгованості на податок на прибуток та ПДВ?
    31.10.202516
  • Проєкт закрито, а залишки ТМЦ є: чи можна віднести до витрат?
    БО придбаває багато канцелярії та інших витратних матеріалів в рамках навчального проєкту для дітей. Проєкт закінчився, проте лишилися ножиці, підставки, книги, дитячі ігри тощо. Чи можна списувати витрати і такі матеріали по мірі їх передачі на навчальну локацію (не підрозділ) або після закриття проєкту?
    31.10.202538
  • Облік та списання дизельного палива для генератора підприємства
    Якими первинними документами правильно оформити списання дизельного палива, використаного для роботи генератора під час аварійних відключень електроенергії? Як відображається облік такого палива на бухгалтерських рахунках підприємства, зокрема, його придбання, зберігання та безпосереднє використання?
    31.10.202577
  • Як списати відсутні основні засоби?
    Яка коректна бухгалтерська та податкова процедура для списання з балансу основних засобів, які фактично відсутні на підприємстві (наприклад, викрадені, знищені або втрачені), але досі обліковуються?
    31.10.2025418