• Посилання скопійовано

Облік демонтажу ОЗ та монтажу його на новому місці

Підприємство, платник податку на прибуток і ПДВ, демонтує об’єкт ОЗ, який знаходиться в одному населеному пункті, і надалі монтуватиме його в іншому населеному пункті. Об’єкт ще не замортизований. Які особливості бухгалтерського і податкового обліку?

Бухгалтерський облік

В чинному бухгалтерському законодавстві, зокрема, в НП(С)БО 7 про такі операції прямо не сказано жодного слова. Ми аналізували цю ситуацію тут.

Виходячи з норм НП(С)БО 7 (п. 8, п. 14) первісна вартість ОЗ може збільшуватися тільки на витрати, пов’язані з придбанням (створенням) ОЗ і витрати з поліпшення об’єкта.

Витрати з демонтажу і подальшого монтажу до таких витрат не відносяться. А тому первісну вартість об’єкта ОЗ вони не збільшують. Відтак, такі витрати слід віднести до витрат. На наш погляд, такі витрати слід відображати на субрахунку 977 «Інші витрати діяльності».

Поряд з цим, на наш погляд, варто звернути увагу на норми п. 7 НП(С)БО 16:

  • витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені;
  • витрати, які неможливо прямо пов'язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.

Можна міркувати таким чином. Витрати з демонтажу і монтажу впливають на функціонування об’єкта ОЗ на новому місці. А функціонувати цей об’єкт буде протягом періоду використання ОЗ. Тому ці витрати стосуються доходів, які отримуватимуться від використання об’єкта ОЗ увесь очікуваний строк його використання.

Виходячи з таких міркувань витрати на демонтаж і монтаж ОЗ варто віднести до витрат майбутніх періодів на рахунок 39, з подальшим пропорційним віднесенням на витрати протягом очікуваного періоду використання ОЗ: Дт 977 Кт 39.

 

Чи призупиняти нарахування амортизації на період демонтажу і монтажу?

У п. 23 НП(С)БО 7 зазначено, що нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, який встановлюється підприємством (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс), і призупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації.

Демонтаж і подальший монтаж до таких операцій не відноситься. Тому формальних підстав для призупинення нарахування амортизації немає.

Але оскільки, як ми зазначали вище, ситуація демонтажу і подальшого монтажу прямо в НП(С)БО 7 не описана, вважаємо, підприємство може прийняти рішення на цей період нарахування амортизації призупинити. В такому разі нарахування амортизації припиняється з місяця, наступного за місяцем початку демонтажу і поновлюється з місяця, наступного за місяцем закінчення монтажу (див. п. 29 НП(С)БО 7).

 

Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити переміщення об’єкта ОЗ з одного місця в інше?

Таке переміщення можна оформити Актом приймання-передачі (внутрішнього переміщення) ОЗ. Причому в картці обліку ОЗ чи в аналітичному обліку буде зазначено нове місцезнаходження об’єкта.

Тобто, на підставі Акту в аналітичному обліку змінюється місцезнаходження об’єкта та зміна матеріально відповідальної особи, якщо переміщення призводить до зміни такої особи.

 

Податок на прибуток

Читаємо відповідь податкової на питання в підкатегорії 102.05, ЗІР: «Чи підлягають амортизації у податковому обліку ОЗ, які тимчасово не використовуються у господарській діяльності у зв’язку з простоєм або до ОЗ немає доступу через їх перебування на території проведення антитерористичної операції (операції об’єднаних сил)?».

Податкова відповідає, що якщо виробничі основні засоби, які призначені для використання у господарській діяльності і нарахування амортизації на такі активи у бухгалтерському обліку протягом періоду тимчасового простою не припиняється, то такі основні засоби підлягають амортизації у податковому обліку.

Таким чином, якщо підприємство коригує фінрезультат до оподаткування на податкові різниці, воно в період тимчасового простою ОЗ внаслідок демонтажу і подальшого монтажу нараховує податкову амортизацію в загальному порядку, якщо нараховується бухгалтерська амортизація. Якщо ж нарахування бухгалтерської амортизації підприємство призупиняє, воно призупиняє нарахування і податкової амортизації.

Щодо витрат на монтаж і демонтаж, вони зменшують фінрезультат до оподаткування, який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток (див. пп. 134.1.1 ПКУ). Податкових коригувань для них немає.

 

ПДВ

ПДВ у витратах на монтаж і демонтаж у загальному порядку відноситься до ПК. Це витрати, пов’язані з господарською діяльністю платника, тому підстав для нарахування компенсуючих ПДВ за пп. 198.5 ПКУ, на наш погляд, немає.

 

Форма №20-ОПП

Якщо на зазначений об’єкт ОЗ подавалася форма №20-ОПП, внаслідок переміщення об’єкта в інший населений пункт потрібно буде подати цю форму з оновленою інформацією щодо його місцезнаходження.

 ***

Читайте також: Як в обліку відобразити витрати на демонтаж і монтаж на новому місці ОЗ?

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    01.07.202510
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.202572
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.2025160
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202533
  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    27.06.2025250