• Посилання скопійовано

Облік забезпечувального платежу за договором оренди

ТОВ-"загальник", платник ПДВ сплатив у вересні 2019 р. забезпечувальний платіж за попереднім договором оренди. За яким ТОВ скористався ПК з ПДВ. Проте основний договір оренди так і не було укладено, а строки для розірвання попереднього договору минули. Платіж не було повернуто. Як це відобразити в обліку?

Почати слід з вивчення умов попереднього договору. Адже в обліку відображаються вже наслідки такого договору. Зокрема, за умовами цього договору можна дізнатися статус забезпечувального платежу, в яких випадках він повертається, а в яких - ні. 

Нагадаємо, що статус попереднього договору прописаний ст. 635 ЦКУ.  Так ось, за цією статтею сторона, яка необгрунтовано ухиляється від укладення договору, передбаченого попереднім договором, повинна відшкодувати другій стороні збитки, завдані простроченням, якщо інше не встановлено попереднім договором або актами цивільного законодавства. 

Що це означає для бухгалтера? Що, якщо в попередньому договорі ТОВ не відмовилося від відшкодування таких збитків, то через те, що у встановлені цим попереднім договором  строки основний договір не було укладено, у ТОВ виникає дебіторська заборгованість і дохід в сумі таких збитків.   Щоправда, для цього потрібно ще повідомити іншу сторону про наявність таких збитків та їх суму (наприклад, претензією).  

Можливо також, що цим договором було передбачено й інші санкції, які стосуються того, через кого основний договір не було укладено. Якщо це потенційний орендодавець, то право на отримання цих санкцій у ТОВ теж спричинить визнання дебіторської заборгованості та доходу (і теж на підставі виставленої претензії).  

В бухобліку на підставі бухдовідки в обох випадках виникнуть проведення Дт  374 "Розрахунки за претензіями" Кт 715 "Одержані штрафи, пені, неустойки".

Втім, запитання стосується саме суми забезпечувального платежу.  

Ця ж стаття 635 ЦКУ говорить: зобов'язання, встановлене попереднім договором, припиняється, якщо основний договір не укладений протягом строку (у термін), встановленого попереднім договором, або якщо жодна із сторін не направить другій стороні пропозицію про його укладення.

Справа в тому, що терміну «забезпечувальний платіж» в ЦКУ немає. Проте у ст. 546 ЦКУ зазначено: виконання зобов'язання може забезпечуватися неустойкою, порукою, гарантією, заставою, притриманням, завдатком, правом довірчої власності. І договором можуть бути встановлені інші види забезпечення виконання зобов'язання.  

Проте «забезпечення виконання зобов’язання» і «попередня плата за послуги оренди» - це різні речі, і сплата таких платежів має різні податкові наслідки, зокрема, з ПДВ. 

Але чим з юридичної точки зору є у вашій ситуації забезпечувальний платіж, який статус він має, в яких випадках його треба повернути, а в яких він залишається у отримувача – визначає попередній договір. 

Припустимо, що за умовами попереднього договору виходить, що забезпечувальний платіж залишається у іншої сторони. Що відбувається у ТОВ? 

По-перше, слід зазначити, що якщо забезпечувальний платіж дійсно лише забезпечував виконання договору, і не передбачалося його зарахування в рахунок майбутніх орендних послуг, то в ТОВ не могло виникнути ПК з ПДВ. Забігаючи наперед, і при списанні дебеторської заборгованості за таким платежом у ТОВ не виникнуть ПЗ з ПДВ.  Адже, на думку податківців, гарантійні платежі за договором оренди не є оплатою послуг і ПЗ за ними у майбутнього чи потенційного орендодавця не виникають. Навіть якщо потенційний орендодавець їх визнав, склав ПН і зареєстрував її в ЄРПН, податківці при перевірці можуть зняти такий ПК! 

А ось якщо забезпечувальний платіж за умовами договору зараховувався як передоплата за послуги оренди, в такому випадку при його отриманні у потенційного орендодавця виникало ПЗ з ПДВ, а у ТОВ – ПК з ПДВ. 

Докладніше про це читайте тут.

Різним буде і бухгалтерський облік таких платежів. Так, кредит субрахунку буде однаковим – 311  "Поточні рахунки в національній валюті". А от дебет різним: якщо це лише забезпечення, то Дт 377 "Розрахунки з іншими дебіторами", а якщо передоплата то Дт 371 "Розрахунки за виданими авансами". 

Що далі буде з цим платежем і ПК? Послуги з оренди так і не були надані, платіж не буде повернуто, і це витікає з умов попереднього договору.

Важливе зауваження:  до такого висновку автор відповіді дійшов з умов, наведених у  запитанні. Але  цей факт автору запитання слід ретельно перевірити, адже одна справа, якщо це прямо прописано в договорі, й інша, якщо ТОВ добровільно відмовилась від стягнення (оформлено прощення боргу). Якщо ж ні, і строки давності з дати, коли основний договір мав бути укладений, не минули, то говорити про списання заборгованості зарано! 

Отже, за умов запитання, якщо навіть при сплаті забезпечувального платежу у ТОВ було право на ПК, то при списанні заборгованості за таким платежем як безнадійної заборгованості (Дт  944 "Сумнівні та безнадійні борги" Кт 371) він це право, на думку податківців, втратить.  

На жаль, така точка зору є давно, хоча прямої норми в ПКУ немає (див., наприклад, ІПК ДФСУ від 16.10.18 р. №4438/6/99-99-15-02-02-15/ІПК, від 23.07.18 р. №3236/6/99-99-15-03-02-15/ІПК, від 07.05.18 р. №2028/6/99-99-15-03-02-15/ІПК). 

Тут ми писали про висновок податківців, що в податковому періоді, в якому відбувається списання дебіторської заборгованості, платнику податку – покупцю необхідно нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ за правилами згідно з пп. 198.5 ПКУ

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    Сьогодні 10:10104
  • Автомобіль замортизований, але працює: що робити бухгалтеру?
    На підприємстві є машини, які повністю замортизовані. Чи можна здійснювати перевезення товарів на замортизованих машинах? Як донарахувати вартість замортизованої машини?
    26.06.20251 906
  • Послуги від нерезидента: особливості обліку та оподаткування
    Підприємство оплатило з гривневої корпоративної картки за послуги нерезиденту згідно знаданим інвойсом у валюті. Кошти списалися у гривні за комерційним курсу на день проведення операції банком. Як відобразити таку операцію в бухобліку? Які її наслідки з ПДВ?
    25.06.2025359
  • Придбали рослини в горщиках для офісу: як обліковувати?
    Підприємство придбало рослини в горщиках для прикрашення (озеленення) офісу. Вартість однієї рослини - 26 500,00 грн без ПДВ. Як слід обліковувати ці рослини у бухгалтерському та податковому обліках?
    25.06.2025113
  • Аванс за платні дороги Латвії: як облікувати?
    Директор автотранспортного підприємства здійснив передоплату в іноземній валюті за користування платними дорогами в Литві через спеціалізований сайт https://smsvinjetes.lv/ru, використовуючи ключ до рахунку підприємства. На момент оплати невідомо, який конкретний транспортний засіб і яку суму використає. Як відобразити дану операцію в обліку?
    24.06.2025175