• Посилання скопійовано

Модернізація орендованого ОЗ: які наслідки?

Підприємство орендувало причіп на 3 роки. Було проведено його переобладнання з відкритого на критий причіп за згоди власника. Як обліковувати таке поліпшення протягом договору оренди та при поверненні причіпа власнику?

Правила передання майна в оренду

Відповідно до п. 1 ст. 759 ЦКУ за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.

Предметом    договору найму може бути річ, яка визначена індивідуальними ознаками і яка зберігає свій первісний вигляд при неодноразовому використанні (неспоживна річ) (п. 1 ст. 760 ЦКУ). Наймач може поліпшити річ, яка є предметом договору найму, лише за згодою наймодавця (п. 1 ст. 778 ЦКУ).

 

Відображення поліпшення в бухгалтерському обліку

В обліку наймач обліковує поліпшення орендованого майна як капітальні інвестиції з подальшою їх амортизацією протягом строку оренди (бухоблік і наслідки з податку на прибуток такого поліпшення ми розглядали тут).

Зокрема, витрати орендаря на поліпшення об'єкта операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що призводять до збільшення майбутніх економічних вигод, які первісно очікувалися від його використання, відображаються орендарем як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів. Тобто, простіше кажучи, амортизуються.

Такі затрати збираються за субрахунком 153, а після закінчення поліпшення та початку експлуатації об’єкта оренди зараховуються до складу групи «Інші необоротні матеріальні активи» (субрахунок 117). По кожному об’єкту оренди – окремий об’єкт таких НМА. ро

Строк корисного використання вартості поліпшення у податковому обліку обирається для групи 9 «Інші основні засоби» - 12 років.

Якщо договір оренди укладений на 36 місяців, а поліпшення відбулись після використання ТЗ протягом 7 місяців, то до кінця договору оренди залишається 29 місяців. Очевидно, що якщо ймовірність такого сценарію дуже велика (тобто пролонгація договору не планується), то строк амортизації в бухобліку обирається з урахуванням того, якою буде доля поліпшення після закінчення оренди.

На нашу думку, якщо ТЗ буде повернений орендодавцю з поліпшенням, яке може використовуватися й надалі (тобто воно не буде знищене), то строк його корисного використання слід встановити з урахуванням звичайних умов використання такого покриття причепів. Наприклад, якщо покриття фізично розраховано на 5 років використання – значить, в бухобліку обирається саме такий строк амортизації. «Податковий» строк 12 років для групи 9 не відповідає реальності і застосовується виключно з метою нарахування податкової амортизації. А от «бухгалтерська» амортизація повинна відповідати реальним строкам корисного використання ОЗ.

Якщо ж поліпшення орендованого ОЗ орендодавцю не потрібне і не буде передаватись орендодавцю (бувають і такі випадки), то строк його корисного використання відповідатиме строку дії договору оренди.

Таким чином, якщо орендар коригує фінрезультат з метою оподаткування, у нього буде різний строк амортизації вартості поліпшення орендованого ОЗ в бухгалтерському і податковому обліку і будуть виникати різниці в сумі амортизації.

Якщо орендар не коригує фінрезультат, він може встановити строк амортизації вартості поліпшення на власний розсуд в залежності від особливостей використання ОЗ та умов його повернення орендодавцю.

В залежності від умов передання поліпшення ОЗ орендодавцю (безоплатно або за плату) можуть бути різні наслідки, але всі вони будуть такими, як і для безоплатної або відплатної передачі ОЗ від однієї юрособи до іншої. Зокрема, в обох випадках недоамортизовану частину вартості дообладнання причіпу слід списати на витрати:

  • Дт 13 Кт 117 – списано накопичену амортизацію;
  • Дт 286 Кт 117 – недоамортизовану вартість переведено до групи вибуття;
  • Дт 946 Кт 286 – списано вартість до складу витрат.
  • Якщо орендодавець компенсує вартість дообладнання, виникатимуть доходи:
  • Дт 680 Кт 712  - на суму компенсації;
  • Дт 712 Кт 641 – нарахування ПДВ на суму компенсації, але не нижче залишкової вартості (яка обліковується на субрах. 286) – див. другий абзац п. 188.1 ПКУ. При цьому вхідний ПДВ, який був визнаний під час дообладнання, не коригується.

Також читайте тут, туттут та тут.

 

 

Наслідки з ПДВ у разі поліпшення орендованого майна

Наслідки з ПДВ виникають лише тоді, коли поліпшене орендоване майно буде повернене орендодавцю.

Якщо платником – орендарем понесено витрати на поліпшення об'єкта оренди та такі витрати не компенсовано орендодавцем, то при поверненні об'єкта оренди таке поліпшення вважається безоплатно наданою послугою. Відповідно вона підлягає оподаткуванню ПДВ за основною ставкою, виходячи з ціни придбання товарів/послуг, використаних для такого поліпшення.

Якщо між орендодавцем та орендарем укладено окремі договори про надання орендодавцем орендарю компенсації витрат орендаря на поліпшення об’єкта оренди, то суми коштів, сплачених (відшкодованих, компенсованих) за такими договорами:

  • є окремою операцією з надання послуги з поліпшення основних фондів,
  • розглядаються як окремий об’єкт оподаткування,
  • підлягають оподаткуванню ПДВ за основною ставкою, виходячи з ціни, визначеної у відповідних договорах, з урахуванням норм абзацу другого п. 188.1 ПКУ.

Про це ми зазначали тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік самостійно виготовленого вібросита як ОЗ
    Підприємство самостійно виготовило вібросито для власних потреб, яке відповідає критеріям основних засобів. Які бухгалтерські проведення необхідно виконати для відображення створення та введення в експлуатацію цього об'єкта ОЗ?
    19.12.202524
  • Адміністративні витрати благодійного фонду: відображення в бухобліку
    Які бухгалтерські проведення застосовує благодійний фонд для обліку отримання коштів на статутну діяльність та їх витрачання на адміністративні витрати? Надайте типові кореспонденції рахунків від моменту надходження цільового фінансування до відображення адміністративних витрат
    19.12.202526
  • Оприбуткування товару за умовами EXW з доставкою "Новою Поштою": період та обґрунтування
    Постачальник передає товар на умовах EXW Incoterms 2020 через Нову Пошту. Право власності переходить при отриманні від НП. Видаткова та податкова накладні датовані 27.10.25, товар отримано 05.11.25. В якому періоді оприбуткувати товар та врахувати ПДВ?
    19.12.202521
  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    19.12.202524
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.2025328