• Посилання скопійовано

Як відображати в обліку надходження оплати за покупця від третьої особи?

З покупцем було укладено договір на поставку товару в березні та здійснено постачання товару. Внаслідок блокування рахунків покупця було вирішено здійснити оплату з його дочірнього підприємства. Як відобразити таку операцію в обліку продавця? Яке документальне оформлення? Податкові наслідки?

Документальне оформлення

Пунктом 1 ст. 528 ЦКУ передбачено, що виконання обов’язку може бути покладено боржником на іншу особу, якщо з умов договору, вимог ЦКУ, інших актів цивільного законодавства або суті зобов’язання не випливає обов’язок боржника виконати зобов’язання особисто. У цьому разі кредитор зобов’язаний прийняти виконання, запропоноване за боржника іншою особою.

Отже, до договору з покупцем можна підписати доповнення у вигляді тристоронньої угоди, відповідно до якої отримувачем (покупцем) товару є фактичний покупець, а платником за такий товар буде третя особа – дочірнє підприємство покупця. У такому разі всі первинні документи слід оформити на безпосереднього отримувача товару – покупця. Данна угода може бути як доповненням (додатком до основного договору) так і окремим тристороннім договором між постачальником, покупцем та дочірнім підприємством покупця.

 

Бухгалтерський облік

Що стосується обліку такої трьохсторонньої угоди, то в бухгалтерському обліку мають бути відображені наступні записи: відображення такої операції на рахунках бухобліку у підприємства-постачальника, то

  • на дату відвантаження/передачі товарів слід визнати дохід та витрати від продажу товару: Дт 361/Покупець Кт 702; Дт 902 Кт 28;
  • на дату отримання оплати відображається кредиторська заборгованість перед фактичним платником: Дт 312 Кт 685/дочірнє підприємство покупця;
  • здійснено взаємозалік заборгованостей за трьохсторонньою угодою: Дт 685/дочірнє підприємство покупця Кт 361/покупець.

Зауважимо, що видаткові документи слід виписати на фактичного покупця, а не на його дочірнє підприємство.

 

ПДВ

Варто зазначити, що те, що за покупця заплатила третя особа (в даному випадку дочірнє підприємство) не призводить до жодних змін або особливостей в обліку ПДВ. Податкова накладна за операцією з постачання товарів/послуг повинна складатися і реєструватися в ЄРПН особою, яка здійснює постачання таких товарів/послуг, на особу, якій здійснюється постачання товарів/послуг, та за конкретною господарською операцією з постачання товарів/послуг.

Тобто незалежно від того, хто здійснює оплату за поставлені товари/послуги, податкова накладна повинна бути складена безпосередньо на ту особу, яка є покупцем/отримувачем таких товарів чи послуг.

В даній ситуації постачання відбулось у березні (на що повинна була бути складена ПН на покупця). Після надходження оплати за цією поставкою від дочірнього підприємства покупця жодних змін у ПДВ не відбувається (не потрібно ані складати РК ані виписувати ПН на дочірнє підприємство). Навіть у тому випадку, якщо дочірнє підприємство здійснить передоплату за третє підприємство, ПН все одно, за датою такої оплати складається саме на отримувача цього товару – тобто покупця.

Детальніше це питання ми розглядали тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік самостійно виготовленого вібросита як ОЗ
    Підприємство самостійно виготовило вібросито для власних потреб, яке відповідає критеріям основних засобів. Які бухгалтерські проведення необхідно виконати для відображення створення та введення в експлуатацію цього об'єкта ОЗ?
    19.12.202520
  • Адміністративні витрати благодійного фонду: відображення в бухобліку
    Які бухгалтерські проведення застосовує благодійний фонд для обліку отримання коштів на статутну діяльність та їх витрачання на адміністративні витрати? Надайте типові кореспонденції рахунків від моменту надходження цільового фінансування до відображення адміністративних витрат
    19.12.202518
  • Оприбуткування товару за умовами EXW з доставкою "Новою Поштою": період та обґрунтування
    Постачальник передає товар на умовах EXW Incoterms 2020 через Нову Пошту. Право власності переходить при отриманні від НП. Видаткова та податкова накладні датовані 27.10.25, товар отримано 05.11.25. В якому періоді оприбуткувати товар та врахувати ПДВ?
    19.12.202520
  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    19.12.202524
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.2025311