• Посилання скопійовано

Як відображати в обліку надходження оплати за покупця від третьої особи?

З покупцем було укладено договір на поставку товару в березні та здійснено постачання товару. Внаслідок блокування рахунків покупця було вирішено здійснити оплату з його дочірнього підприємства. Як відобразити таку операцію в обліку продавця? Яке документальне оформлення? Податкові наслідки?

Документальне оформлення

Пунктом 1 ст. 528 ЦКУ передбачено, що виконання обов’язку може бути покладено боржником на іншу особу, якщо з умов договору, вимог ЦКУ, інших актів цивільного законодавства або суті зобов’язання не випливає обов’язок боржника виконати зобов’язання особисто. У цьому разі кредитор зобов’язаний прийняти виконання, запропоноване за боржника іншою особою.

Отже, до договору з покупцем можна підписати доповнення у вигляді тристоронньої угоди, відповідно до якої отримувачем (покупцем) товару є фактичний покупець, а платником за такий товар буде третя особа – дочірнє підприємство покупця. У такому разі всі первинні документи слід оформити на безпосереднього отримувача товару – покупця. Данна угода може бути як доповненням (додатком до основного договору) так і окремим тристороннім договором між постачальником, покупцем та дочірнім підприємством покупця.

 

Бухгалтерський облік

Що стосується обліку такої трьохсторонньої угоди, то в бухгалтерському обліку мають бути відображені наступні записи: відображення такої операції на рахунках бухобліку у підприємства-постачальника, то

  • на дату відвантаження/передачі товарів слід визнати дохід та витрати від продажу товару: Дт 361/Покупець Кт 702; Дт 902 Кт 28;
  • на дату отримання оплати відображається кредиторська заборгованість перед фактичним платником: Дт 312 Кт 685/дочірнє підприємство покупця;
  • здійснено взаємозалік заборгованостей за трьохсторонньою угодою: Дт 685/дочірнє підприємство покупця Кт 361/покупець.

Зауважимо, що видаткові документи слід виписати на фактичного покупця, а не на його дочірнє підприємство.

 

ПДВ

Варто зазначити, що те, що за покупця заплатила третя особа (в даному випадку дочірнє підприємство) не призводить до жодних змін або особливостей в обліку ПДВ. Податкова накладна за операцією з постачання товарів/послуг повинна складатися і реєструватися в ЄРПН особою, яка здійснює постачання таких товарів/послуг, на особу, якій здійснюється постачання товарів/послуг, та за конкретною господарською операцією з постачання товарів/послуг.

Тобто незалежно від того, хто здійснює оплату за поставлені товари/послуги, податкова накладна повинна бути складена безпосередньо на ту особу, яка є покупцем/отримувачем таких товарів чи послуг.

В даній ситуації постачання відбулось у березні (на що повинна була бути складена ПН на покупця). Після надходження оплати за цією поставкою від дочірнього підприємства покупця жодних змін у ПДВ не відбувається (не потрібно ані складати РК ані виписувати ПН на дочірнє підприємство). Навіть у тому випадку, якщо дочірнє підприємство здійснить передоплату за третє підприємство, ПН все одно, за датою такої оплати складається саме на отримувача цього товару – тобто покупця.

Детальніше це питання ми розглядали тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    Сьогодні 10:1099
  • Автомобіль замортизований, але працює: що робити бухгалтеру?
    На підприємстві є машини, які повністю замортизовані. Чи можна здійснювати перевезення товарів на замортизованих машинах? Як донарахувати вартість замортизованої машини?
    26.06.20251 884
  • Послуги від нерезидента: особливості обліку та оподаткування
    Підприємство оплатило з гривневої корпоративної картки за послуги нерезиденту згідно знаданим інвойсом у валюті. Кошти списалися у гривні за комерційним курсу на день проведення операції банком. Як відобразити таку операцію в бухобліку? Які її наслідки з ПДВ?
    25.06.2025352
  • Придбали рослини в горщиках для офісу: як обліковувати?
    Підприємство придбало рослини в горщиках для прикрашення (озеленення) офісу. Вартість однієї рослини - 26 500,00 грн без ПДВ. Як слід обліковувати ці рослини у бухгалтерському та податковому обліках?
    25.06.2025112
  • Аванс за платні дороги Латвії: як облікувати?
    Директор автотранспортного підприємства здійснив передоплату в іноземній валюті за користування платними дорогами в Литві через спеціалізований сайт https://smsvinjetes.lv/ru, використовуючи ключ до рахунку підприємства. На момент оплати невідомо, який конкретний транспортний засіб і яку суму використає. Як відобразити дану операцію в обліку?
    24.06.2025175