• Посилання скопійовано

Дисконтування кредиту за програмою 5-7-9%

ТОВ отримало кредит в липні 2020 р. - 820 тис. грн. за держпрограмою 5-7-9% на 3 роки. На 01.01.2020 р. неповернений залишок - 660 тис. грн. Ставка кредиту в договорі 16%, в додатку на держпідтримку 13,7%, з них для підприємства 7%. Як дисконтувати, якщо ТОВ здає річну фінзвітність?

Чи потрібно дисконтувати?

Дисконтувати потрібно тільки ту заборгованість за отриманим кредитом, яка отримана під ставку відсотку, яка є неринковою. Про це ми писали тут.

У запитанні зазначено, що ставка кредиту в договорі 16%. По суті це відповідає середній ставці у липні, згідно із статистичними даними на сайті НБУ тут – «Вартість кредитів за даними статистичної звітності банків України (без урахування овердрафту)». Таким чином, ринкова ставка кредиту – 16%.

А отримано кредит за ставкою 13,7%, з яких держава (в особі Фонду розвитку підприємництва) компенсує ТОВ 6,7% (13,7 - 7). Таким чином, ринкова ставка відрізняється від фактичної на 2,3% (16 – 13,7). Тому дисконтувати зазначену в запитанні кредитну заборгованість потрібно. Причому для розрахунку дисконту потрібно брати відсоток як різницю між ринковою і фактичною ставкою – 2,3%.

 

На яку дату відображати заборгованість за дисконтованою вартістю – дату отримання кредиту чи на дату балансу (яка настає на кінець року)?

Тут ми писали, що є дві точки зору на це питання. Є аргументи як на користь відображення вже на дату отримання кредиту. І є аргументи на користь відображення на дату балансу.

З нашого погляду, доречніше відображати вже на дату отримання кредиту, з подальшою амортизацією дисконту на кожну наступну дату балансу.

 

Як дисконтувати, якщо заборгованість за кредитом погашається частинами?

У запитанні зазначено, що кредит отримано в сумі 820 000 грн, а на кінець року залишилося 660 000 грн. Тобто, 160 000 грн кредиту вже погашено.

Це означає, що заборгованість за кредитом погашається частинами. Тому з метою дисконтування всю суму кредиту потрібно розбити на такі частини, які погашаються окремо.

Якщо погашення здійснюється щомісяця, і буде 36 окремих частин, які погашатимуться, то всі ці частини дисконтують окремо. Суму дисконту потрібно буде розраховувати окремо для кожної частини. Детальніше про процедуру розрахунку див. тут.

Причому не дисконтують ті з частин, які будуть погашені протягом 12 календарних місяців з дати балансу, тобто, ті частини, які відповідають поняттю поточної заборгованості. Таким чином, якщо кредит отримано в липні 2020 року, то на дату отримання кредиту не потрібно дисконтувати частини, які будуть погашені до червня 2021 року включно.

Нарахування дисконту відображають проведенням: Дт 501 Кт 733.

Щодо частин, які погашатимуться з липня 2021 року по грудень 2021 року. На дату балансу 31.12.2020 р. ці частини набудуть ознак поточної заборгованості. Тому нарахований за ними дисконт показують у складі витрат: Дт 952 Кт 501. Так само станом на 31.12.2020 р. показують нараховану амортизацію дисконту тих частин заборгованості за кредитом, які погашатимуться після 31.12.2021 р.: Дт 952 Кт 501.

Те саме слід робити на кожну наступну дату балансу, на 31.12.2022 р. і на 31.12.2023 р.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік самостійно виготовленого вібросита як ОЗ
    Підприємство самостійно виготовило вібросито для власних потреб, яке відповідає критеріям основних засобів. Які бухгалтерські проведення необхідно виконати для відображення створення та введення в експлуатацію цього об'єкта ОЗ?
    19.12.202520
  • Адміністративні витрати благодійного фонду: відображення в бухобліку
    Які бухгалтерські проведення застосовує благодійний фонд для обліку отримання коштів на статутну діяльність та їх витрачання на адміністративні витрати? Надайте типові кореспонденції рахунків від моменту надходження цільового фінансування до відображення адміністративних витрат
    19.12.202519
  • Оприбуткування товару за умовами EXW з доставкою "Новою Поштою": період та обґрунтування
    Постачальник передає товар на умовах EXW Incoterms 2020 через Нову Пошту. Право власності переходить при отриманні від НП. Видаткова та податкова накладні датовані 27.10.25, товар отримано 05.11.25. В якому періоді оприбуткувати товар та врахувати ПДВ?
    19.12.202520
  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    19.12.202524
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.2025311