• Посилання скопійовано

Облік витрат, понесених на утримання майна під час карантину

Товариство, платник податку на прибуток та ПДВ, орендує два санаторії, надає санаторно-курортні послуги. У зв’язку з карантином знижено орендну плату. Для оптимізації витрат використовується лише санаторій №1. Як відобразити витрати на оренду та експлуатацію санаторію №2, якщо гості в ньому не проживали?

Облік витрат в даному випадку залежить від того, яку облікову політику обере товариство.

По-перше, слід визначитися з тим, як розцінювати витрати на утримання приміщень, які тимчасово не використовуються для надання санаторно-курортних послуг:

  • Як непередбачувані «форс-мажорні» витрати, адже запровадження карантину аж ніяк не могло входити в плани роботи товариства;
  • Як постійні загальновиробничі витрати, які накопичуються на рахунку 91 і потім повністю списуються на собівартість послуг, наданих у звітному періоді – Дт 903 К 91.

На нашу думку, більш правильний перший варіант, оскільки він не спричиняє завищення собівартості послуг, фактично наданих у звітному періоді, адже витрати понесені на ті об’єкти, які не використовувалися для ведення основної діяльності товариста - надання санаторно-курортних послуг. В цьому разі такі витрати не слід визнавати операційними витратами, а накопичувати на субрахунку 977 «Інші витрати діяльності». 

Нагадаємо, що операційна діяльність – це основна діяльність підприємства, а також інші види діяльності, які не є інвестиційною чи фінансовою діяльністю – п. 3 П(С)БО 1. До складу інших витрат включаються витрати, які виникають під час діяльності (крім фінансових витрат), але не пов'язані безпосередньо з виробництвом та/або реалізацією продукції (товарів, робіт, послуг)  - п. 29 П(С)БО 16. Логіка цього підходу в тому, що якщо частина приміщень тимчасово не використовується в операційній діяльності, і це сталося не по волі товариства, тому витрати на утримання цих приміщень слід виключити з операційних витрат товариства.

За першого підходу всі витрати на утримання приміщень санаторію №2 накопичуються на субрахунку 977 з подальшим списанням на фінрезультат: Дт 791 Кт 977. У такому разі у звіті про фінрезультати, в рядку 2050 ми побачимо реальну собівартість фактично наданих послуг, яка включатиме тільки витрати на «працюючі» приміщення, і окремо від собівартості в рядку 2270 – вимушені незаплановані витрати, що були понесені на утримання приміщень, які не працюють через карантин.

За другого підходу всі витрати на утримання приміщень санаторію №2 будуть включені до собівартості реалізації послуг звітного періоду і теж вплинуть на фінрезультат цього ж періоду, але напряму через собівартість: Дт 791 Кт 903. В цьому разі всі витрати будуть наведені в одному рядку 2050 звіту про фінрезультати, і ми ризикуємо непропорційно завищити собівартість фактично наданих послуг.

З точки зору податку на прибуток нічого не змінюється: незаплановані витрати так чи інакше впливають на фінрезультат, який за обох підходів буде однаковим, адже він визначається в рядку 2290 (2295) і вже враховує рядки 2050 та 2270.

А ось з метою оподаткування ПДВ слід буде виокремлювати товари, роботи, послуги, що були придбані з ПДВ та  використані на непрацюючі приміщення, адже з метою оподаткування ПДВ це буде негосподарська діяльність. Відповідно до пп. «г»  пп. 198.5 ПКУ платник ПДВ  зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пп.  189.1 ПКУ, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в ЄРПН в терміни, встановлені пп. 201.10 ПКУ для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з ПДВ, у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пп.  189.9 ПКУ).

Як складати такі ПН, ми писали тут та тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський та податковий облік операцій з оренди нерухомості в орендодавця
    Як орендодавцю правильно відобразити в бухобліку операції з надання в оренду приміщення, враховуючи нарахування орендної плати, отримання платежів, відшкодування комунальних послуг та відображення витрат, пов'язаних з утриманням об'єкта оренди? Які особливості оподаткування цих операцій?
    11.09.202528
  • Облік та оподаткування списання заборгованості нерезиденту за поставку бракованого товару
    ТОВ відвантажило товар нерезиденту. Нерезидент виявив брак та написав лист-претензію щодо якості товару. За бракований товар оплати не буде. ТОВ погоджується з умовами претензії. Як правильно оформити дану операцію в обліку?
    10.09.202539
  • Облік робіт із встановлення охоронної сигналізації в адміністративному приміщенні підприємства
    Підприємство отримало від стороннього виконавця роботи із встановлення охоронної сигналізації у своєму адміністративному приміщенні, яке належить підприємству на праві власності і обліковується у складі основних засобів, як будівля. Як ці роботи відобразити в бухобліку?
    09.09.2025590
  • Бухгалтерський облік заохочень від банку
    ТОВ отримує від банку «Монобанк» заохочення у вигляді відсотка від суми виплаченої зарплати. Ці надходження мають призначення платежу «Виплата заохочення». Як правильно відобразити ці кошти в бухобліку та як вони впливають на оподаткування (ПДВ, єдиний податок, податок на прибуток)?
    08.09.202531
  • Як обліковувати штрафи за порушення ПДР лізингоотримувачем?
    Юрособа, платник податків на загальних підставах, взяла автомобіль у фінлізинг для здійснення госпдіяльності. Водії під час використання авто інколи порушували правила дорожнього руху, за що нараховувались штрафи лізингодавцеві. Лізингоотримувач компенсував лізингодавцю такі штрафи згідно з виставленим рахунком. Як лізингоотримувачу обліковувати таку операцію? Які її податкові наслідки?
    08.09.202521