• Посилання скопійовано

ОСББ: заборгованість мешканців в обліку

Підприємство хоче організувати ОСББ. Як показувати в балансі заборгованість мешканців? Які проведення треба для цього зробити?

Відповідно до ст. 16 Закону №2866, ОСББ має право згідно зі статутом установлювати порядок сплати, перелік і розміри внесків та платежів співвласників, у тому числі відрахувань до резервного й ремонтного фондів.

Порядок сплати, перелік і розміри внесків та платежів співвласників, у тому числі відрахувань до резервного й ремонтного фондів, установлюються загальними зборами ОСББ (ст. 21 Закону №2866).

Для фінансування самозабезпечення об'єднання співвласники сплачують відповідні внески і платежі в розмірах, установлених загальними зборами об'єднання (ст. 22 Закону №2866).

Вважаємо, що внески мешканців ОСББ слід розглядати через призму цільового фінансування та цільових надходжень, адже такі цільові внески мешканців можуть бути використані тільки на цілі, пов’язані з реалізацією об’єднанням статутних функцій.

Надходження таких "цільових" внесків відображають за кредитом субрахунка 484 "Інші кошти цільового фінансування і цільових надходжень". На цьому субрахунку доцільно завести аналітику в розрізі окремих напрямків фінансування.

Згідно з п. 17 П(С)БО 15, отримане цільове фінансування визнається доходом протягом тих періодів, у яких було визнано витрати, пов'язані з виконанням умов цільового фінансування.

Якщо ж за рахунок цільового фінансуванян придбавається необоротний актив, то згідно з п. 18 П(С)БО 15, цільове фінансування капітальних інвестицій визнається доходом протягом періоду корисного використання відповідних об’єктів інвестування (основних засобів, нематеріальних активів тощо) пропорційно сумі нарахованої амортизації цих об’єктів.

Надходження коштів у вигляді внесків на утримання, обслуговування, ремонт будинку й інші надходження від мешканців відображаються за кредитом субрахунку 484 «Інші кошти цільового фінансування і цільових надходжень». До субрахунку 484 доцільно відкривати субрахунки четвертого порядку.

Наприклад:

  • 4841 «Внески і платежі співвласників»;
  • 4842 «Кошти ремонтного фонду»;
  • 4843 «Внески до резервного фонду»;
  • 4844 «Внески до спецфонду»;
  • 4845 «Орендна плата»;
  • 4846 «Інші кошти цільового фінансування і цільових надходжень».

Для обліку дебіторської заборгованості мешканців ОСББ доцільно відкрити відповідні субрахунки:

  • 3771 «Розрахунки за внесками і платежами співвласників»;
  • 3772 «Розрахунки за внесками до ремонтного фонду»;
  • 3773 «Розрахунки за внесками до резервного фонду»;
  • 3774 «Розрахунки за внесками до спецфонду»;
  • 3775 «Розрахунки з орендарями»;
  • 3776 «Розрахунки за іншими операціями».
  • Таким чином, проводки щодо внесків й використання внесків будуть такими:
  • Дт 377 Кт 484 - нараховано внески співвласників;
  • Дт 301, 311 Кт 377 - отримано внески від власників квартир;
  • Дт 94 Кт 631 - понесено поточні витрати у вигляді оплати послуг прибирання сторонньою організацією;
  • Дт 484 Кт 719 – визнано дохід у частині понесених витрат;
  • Дт 15 Кт 63, Дт 10 Кт 15 – придбано й оприбутковано меблі у коридор;
  • Дт 484 Кт 69 - отримане цільове фінансування віднесено до доходів майбутніх періодів;
  • Дт 92 Кт 13 - нараховано амортизацію (щомісячно);
  • Дт 484 Кт 745 - визнано дохід від отриманого цільового фінансування (щомісячно).

Що стосується відображення внесків мешканців у звітності, то сальдо рахунку 484 відображається у рядку 1525 «Цільове фінансування»,  а сальдо рахунку 37 у рядку 1155 «Інша поточна дебіторська заборгованість».

***

Читайте також: 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202536
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202548
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202534
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554