• Посилання скопійовано

Придбання пляшок у населення: розрахунки, облік, оформлення

Підприємство придбало обладнання для переробки пластикових пляшок. Закупівля використаних пляшок планується у населення за готівку. Яким чином можна здійснювати розрахунки з населенням? Облік, оформлення?

Стосовно документального оформлення

При оформленні закупівлі пляшок у населення можна використати форми, які використовують для операцій закупівлі сільгосппродукції – закупівельні акти чи відомості закупівлі.

Форму закупівельного акту наведено в додатку 5 до п. 2.1 Методичних рекомендацій щодо впровадження національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку у сфері громадського харчування і побутових послуг, гармонізованих з міжнародними стандартами, які затверджено Наказом Мінекономіки від 17.06.2003 р. №157.

Відповідно до п. 26 Положення №148 підприємства, що займаються закупівлею товарів сільськогосподарської продукції, проведення розрахунків за які не врегульовано законодавством України, здійснюють видачу готівки здавальникам такої сільськогосподарської продукції за відомостями, у яких зазначаються:

  • прізвища здавальників,
  • їх адреси,
  • обсяги зданої продукції і
  • сума виплаченої готівки,
  • що підписуються здавальником.

Разом з тим форма цієї відомості ані Положенням №148, ані іншими нормативними документами не встановлена. Тому має встановлюватися підприємством самостійно. За зразок можна взяти відомість на виплату грошей, наведену в додатку 1 до цього Положення, яку доповнити наведеною вище та нижче інформацією.

Причому, на думку Мінфіну (див. його Лист від 03.12.2004 р. №31-03430-01-10/22335), як закупівельний акт, так і відомість мають містити інформацію про:

  • місце укладання угоди;
  • прізвище, ім’я, по батькові продавця;
  • найменування продукції;
  • ціну одиниці продукції;
  • обсяг проданої продукції;
  • суму виплачених коштів;
  • підпис продавця про отримання даних коштів.

Окрім того, ці документи мають містити також реєстраційний номер облікової картки платника податків фізособи продавця або серію та номер її паспорта (див. п. 70.12 ПКУ).

Актом можна оформити розрахунки з однією особою, за відомістю – з кількома особами.

 

Стосовно застосування РРО чи РК та КОРО

Відповідно до п. 19 Переліку №1336, який видано на виконання ст. 10 Закону про РРО приймання від населення вторинної сировини (крім металобрухту) може здійснюватися без використання РРО, але з використанням РК і КОРО. Причому для такої діяльності граничний обсяг доходу, при перевищенні якого варто перейти на застосування РРО, не застосовується (див. п. 2 Постанови №1336).

Відповідно до п. 1 розд. V Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 р. №13 при видачі коштів у разі приймання від населення вторинної сировини (крім металобрухту) застосовується спрощена розрахункова квитанція форми №РК-2.

На підставі наведеного вище, податкова може вимагати застосовувати при розрахунках з населенням РК і КОРО або РРО.

Хоча операція приймання вторсировини не вписується в поняття розрахункової операції, встановленої Законом про РРО.

Для уникнення непорозумінь може бути доцільним отримання з цього питання індивідуальної податкової консультації.

 

Стосовно готівкових обмежень

При видачі готівки підзвітним особам, які направляються для закупівлі сировини, варто враховувати наступне.

Готівка під звіт на закупівлю вторинної сировини видається на строк не більше 10 робочих днів (п. 19 Положення №148). Проте підзвітна особа має право продовжити строк використання виданих під звіт коштів, якщо готівка одночасно видана як на відрядження, так і для закупівлі сировини. Строк використання такої готівки продовжується до завершення строку відрядження.

Відповідно до п. 6 Положення №148 суб'єкти господарювання мають право здійснювати розрахунки готівкою протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами з фізичними особами - у розмірі до 50 000 грн. включно.

Таким чином, якщо підприємство через підзвітну особу закуповує сировину, воно може розраховуватися готівкою з фізособою продавцем (не ФОП) протягом одного дня за одним або декількома платіжними документами в межах 50 000 грн. При цьому кількість фізичних осіб, з якими здійснюються розрахунки, протягом дня не обмежується.

Про використання отриманих коштів підзвітна особа має подати підприємству Звіт про використання коштів, наданих на відрядження або під звіт - до закінчення п’ятого банківського дня, що настає за днем, у якому платник податку (див. пп. 170.9.2 ПКУ):

  • завершує таке відрядження;
  • завершує виконання окремої цивільно-правової дії за дорученням та за рахунок особи, що видала кошти під звіт.

Форма Звіту затверджена Наказом Мінфіну від 28.09.2015 р. №841.

За наявності надміру витрачених коштів їх сума повертається підзвітною особою в касу або зараховується на банківський рахунок особи, що їх видала, до або під час подання Звіту (пп. 170.9.2 ПКУ).

 

ПДФО і ВЗ

Не включається до оподатковуваного доходу сума доходу, отримана платником податку за здану (продану) ним вторинну сировину (див. пп. 165.1.25 ПКУ). Отже, ПДФО і ВЗ з коштів, які виплачуються підприємством фізособам за здані пляшки, не утримуються. Проте виплата такого доходу має бути відображена в формі №1ДФ з ознакою доходу «149».

 

Бухгалтерський облік

Закуплену сировину можна обліковувати на субрахунку 201 «Сировина й матеріали»: Дт 201 Кт 372 – оприбуткування сировини, зібраної підзвітною особою.

Дт 372 Кт 311 – видача коштів підзвітній особі на закупівлю сировини.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202536
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202548
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202534
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025246
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554