• Посилання скопійовано

Повернення імпортних ОЗ, отриманих безоплатно

Неплатник ПДВ імпортував екрани вартістю 8000 євро у вересні 2020 року. Екрани отримано на безоплатній основі, підприємство оплатило тільки ПДВ і послуги митного брокера. У квітні 2021 року треба буде повернути екрани постачальнику. Чи варто прибуткувати їх як об’єкти основних засобів? Що буде з ПДВ?

Бухгалтерський облік

Можна оприбуткувати екрани і як об’єкти основних засобів (далі – ОЗ), і як товари – все залежить від рішення керівника щодо подальшого напрямку їх використання. Якщо робити все правильно, то головне – це намір щодо використання або невикористання екранів як ОЗ – на момент отримання екранів. Якщо вони будуть використовуватись як об’єкти ОЗ, треба їх оприбуткувати на субрахунок 152 "Придбання (виготовлення) основних засобів", а потім ввести в експлуатацію наказом керівника і нараховувати амортизацію до моменту їх вибуття.

Згідно з п.24 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів затверджених наказом Мінфіну від 30.09.2003 №561, «нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, який встановлюється підприємством (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс)…». Визнання витрат на суму амортизації цілком правомірно, якщо екрани дійсно будуть використовуватись в діяльності підприємства. Але треба врахувати деякі речі:

1. необхідно визнати збільшення додаткового капіталу при оприбуткуванні ОЗ, при цьому рахунок 15 зазвичай не застосовується, тому що підприємство не понесло витрат на придбання ОЗ (Дт 10 Кт 424). Втім, не буде помилкою і застосування рахунку 15 в даному випадку: Дт 152 Кт 424 на момент отримання, потім Дт 10 Кт 152 на момент введення в експлуатацію.

2. ОЗ оприбутковуються за справедливою (ринковою) вартістю (п.10 ПСБО 7). Цілком ймовірно, що податківці розглядатимуть справедливу вартість як митну вартість;

3. до первісної вартості ОЗ треба додати суму ПДВ, що не відшкодовується підприємству, і вартість послуг брокера (п.8 ПСБО 7). Ці витрати вже пройдуть через рахунок 15, оскільки підприємство понесло ці додаткові витрати: Дт 152 Кт 377, 631 та Дт 10 Кт 152.

4. протягом сроку експлуатації екранів сформована первісна вартість цих ОЗ амортизується протягом строку та за методом, які обираються для них без врахування того факту, що в квітні 2021 року вони будуть повернуті. Тобто амортизація здійснюється виходячи з того, що екрани могли б використовуватися протягом всього строку їх можливого корисного використання. Нарахування амортизації відображається записом Д-т 23, 91, 92 та ін. К-т 131, у бухобліку одночасно визнається дохід у сумі, пропорційній до нарахованої амортизації (Д-т 424 К-т 745). Більш докладно про це – тут.

При поверненні ОЗ треба буде вивести об’єкти з експлуатації і обліковувати їх на субрахунку 286 "Необоротні активи та групи вибуття, утримувані для продажу" відповідно до ПСБО 27. На практиці повернення ОЗ, що були в експлуатації, можливо оформити тільки як експорт, адже реекспорт і тимчасове ввезення передбачають повернення товарів у незмінному стані  В обліку при безоплатному експорті не виникне доходу – нагадаємо, дохід був визнаний при оприбуткуванні. На витрати буде списано балансова вартість ОЗ.

У податковому обліку для платників податку на прибуток, які коригують фінрезультат, все залежатиме від того, які це будуть ОЗ – виробничі або невиробничі. З цього приводу див. тут. У тих платників, які не коригують фінрезультат, окремого податкового обліку ОЗ немає.

Якщо екрани буде оприбутковано як звичайні товари, то при імпорті треба визнати дохід на справедливу вартість товару, а при експорті – витрати. До первісної вартості треба включити ПДВ і вартість послуг митного брокера. Щодо оформлення операцій як тимчасове ввезення або реекспорт, то для цього необхідно виконати умови для цих митних режимів. Див., наприклад, тут та тут.

За великим рахунком, вид митного режиму передусім впливає на облік ПДВ, а, позаяк підприємство є неплатником ПДВ, то це може бути і звичайний експорт товарів.

Важливо, щоби обраний митний режим не протирічив умовам договору з нерезидентом.

Оскільки суму ПДВ і послуги брокера сплачено грошовими коштами, це реальні витрати підприємства, які, звісно, до доходу від безоплатно отриманих активів не потрапляють. 

ПДВ. Витрати на сплату ПДВ не викликають сумнівів, адже вони були сплачені грошовими коштами, тобто підприємство реально понесло ці витрати. Повернути сплачений ПДВ неможливо, адже його сплачено згідно із законодавством і він поверненню не підлягає. При експорті платники ПДВ нараховують податок за нульовою ставкою, неплатники його взагалі не нараховують.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Часткова оплаті за ТМЦ: облік доходу та ПДВ "єдинника" ІІІ групи
    ФОП, платник єдиного податку ІІІ групи та ПДВ, здійснив реалізацію ТМЦ. На повну суму продажу складено та зареєстровано податкову накладну. Отримано лише часткову оплату (10%), яку ФОП відобразив у доходах. Оскільки покупець не планує сплачувати залишок, то як бути з відображенням доходу?
    Сьогодні 11:137
  • Витрати на сертифікацію системи менеджменту: як облікувати?
    На який рахунок бухобліку слід віднести витрати, пов'язані з отриманням сертифікату на систему менеджменту якості (наприклад, ISO), з метою коректного відображення у фінзвітності підприємства?
    Сьогодні 09:0615
  • Безоплатна передача частки ТОВ у консорціумі: облік та оподаткування
    ТОВ є учасником консорціуму і виходить з нього. Це ТОВ передає безоплатно цю частку вартістю 100 тис. грн (сальдо за дебетом субрах. 352) іншому ТОВ на загальній системі. Чи буде нараховуватися ПДВ при цьому? Які проведення складають обидва ТОВ?
    Сьогодні 07:5615
  • Облік пального та списання бензину на підприємстві
    ТОВ використовує три легкові автомобілі в господарській діяльності, закріплені за директором, менеджером та помічником директора. Як коректно відобразити в бухгалтерському та податковому обліку придбання пального за талонами (за договором з АЗС) та документально оформити його списання (зокрема, які первинні документи необхідні, крім подорожніх листів, та як оформити акт списання)?
    Сьогодні 07:0543
  • Який період списання кредиторської заборгованості?
    За якими підставами та в якому звітному періоді у бухгалтерському обліку підлягає списанню кредиторська заборгованість?
    24.10.202561