• Посилання скопійовано

Повернення імпортних ОЗ, отриманих безоплатно

Неплатник ПДВ імпортував екрани вартістю 8000 євро у вересні 2020 року. Екрани отримано на безоплатній основі, підприємство оплатило тільки ПДВ і послуги митного брокера. У квітні 2021 року треба буде повернути екрани постачальнику. Чи варто прибуткувати їх як об’єкти основних засобів? Що буде з ПДВ?

Бухгалтерський облік

Можна оприбуткувати екрани і як об’єкти основних засобів (далі – ОЗ), і як товари – все залежить від рішення керівника щодо подальшого напрямку їх використання. Якщо робити все правильно, то головне – це намір щодо використання або невикористання екранів як ОЗ – на момент отримання екранів. Якщо вони будуть використовуватись як об’єкти ОЗ, треба їх оприбуткувати на субрахунок 152 "Придбання (виготовлення) основних засобів", а потім ввести в експлуатацію наказом керівника і нараховувати амортизацію до моменту їх вибуття.

Згідно з п.24 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів затверджених наказом Мінфіну від 30.09.2003 №561, «нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, який встановлюється підприємством (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс)…». Визнання витрат на суму амортизації цілком правомірно, якщо екрани дійсно будуть використовуватись в діяльності підприємства. Але треба врахувати деякі речі:

1. необхідно визнати збільшення додаткового капіталу при оприбуткуванні ОЗ, при цьому рахунок 15 зазвичай не застосовується, тому що підприємство не понесло витрат на придбання ОЗ (Дт 10 Кт 424). Втім, не буде помилкою і застосування рахунку 15 в даному випадку: Дт 152 Кт 424 на момент отримання, потім Дт 10 Кт 152 на момент введення в експлуатацію.

2. ОЗ оприбутковуються за справедливою (ринковою) вартістю (п.10 ПСБО 7). Цілком ймовірно, що податківці розглядатимуть справедливу вартість як митну вартість;

3. до первісної вартості ОЗ треба додати суму ПДВ, що не відшкодовується підприємству, і вартість послуг брокера (п.8 ПСБО 7). Ці витрати вже пройдуть через рахунок 15, оскільки підприємство понесло ці додаткові витрати: Дт 152 Кт 377, 631 та Дт 10 Кт 152.

4. протягом сроку експлуатації екранів сформована первісна вартість цих ОЗ амортизується протягом строку та за методом, які обираються для них без врахування того факту, що в квітні 2021 року вони будуть повернуті. Тобто амортизація здійснюється виходячи з того, що екрани могли б використовуватися протягом всього строку їх можливого корисного використання. Нарахування амортизації відображається записом Д-т 23, 91, 92 та ін. К-т 131, у бухобліку одночасно визнається дохід у сумі, пропорційній до нарахованої амортизації (Д-т 424 К-т 745). Більш докладно про це – тут.

При поверненні ОЗ треба буде вивести об’єкти з експлуатації і обліковувати їх на субрахунку 286 "Необоротні активи та групи вибуття, утримувані для продажу" відповідно до ПСБО 27. На практиці повернення ОЗ, що були в експлуатації, можливо оформити тільки як експорт, адже реекспорт і тимчасове ввезення передбачають повернення товарів у незмінному стані  В обліку при безоплатному експорті не виникне доходу – нагадаємо, дохід був визнаний при оприбуткуванні. На витрати буде списано балансова вартість ОЗ.

У податковому обліку для платників податку на прибуток, які коригують фінрезультат, все залежатиме від того, які це будуть ОЗ – виробничі або невиробничі. З цього приводу див. тут. У тих платників, які не коригують фінрезультат, окремого податкового обліку ОЗ немає.

Якщо екрани буде оприбутковано як звичайні товари, то при імпорті треба визнати дохід на справедливу вартість товару, а при експорті – витрати. До первісної вартості треба включити ПДВ і вартість послуг митного брокера. Щодо оформлення операцій як тимчасове ввезення або реекспорт, то для цього необхідно виконати умови для цих митних режимів. Див., наприклад, тут та тут.

За великим рахунком, вид митного режиму передусім впливає на облік ПДВ, а, позаяк підприємство є неплатником ПДВ, то це може бути і звичайний експорт товарів.

Важливо, щоби обраний митний режим не протирічив умовам договору з нерезидентом.

Оскільки суму ПДВ і послуги брокера сплачено грошовими коштами, це реальні витрати підприємства, які, звісно, до доходу від безоплатно отриманих активів не потрапляють. 

ПДВ. Витрати на сплату ПДВ не викликають сумнівів, адже вони були сплачені грошовими коштами, тобто підприємство реально понесло ці витрати. Повернути сплачений ПДВ неможливо, адже його сплачено згідно із законодавством і він поверненню не підлягає. При експорті платники ПДВ нараховують податок за нульовою ставкою, неплатники його взагалі не нараховують.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202536
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202548
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202534
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025247
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554