• Посилання скопійовано

Нарахування амортизації на безоплатно отримані основні засоби, що реконструйовано

Отримали безоплатно меблі, відновили їх (провели реконструкцію). Як нараховувати амортизацію в обліку?

Відповідно до п. 10 П(С)БО 7, первісна вартість безоплатно отриманих ОЗ дорівнює їх справедливій вартості на дату отримання з урахуванням витрат, передбачених п. 8 цього положення бухобліку (наприклад, витрати на транспортування, встановлення, інші витрати, безпосередньо пов'язані з доведенням ОЗ до стану, в якому вони придатні для використання).

Справедлива вартість

Справедлива вартість — сума, за якою можна продати актив або оплатити зобов'язання за звичайних умов на певну дату (Пункт 4 П(С)БО 7).

Пам'ятайте: на справедливу вартість безоплатно отриманих об'єктів ОЗ збільшується сальдо додаткового капіталу (Д-т 10 К-т 424). Далі, при нарахуванні амортизації, яка нараховується з місяця, наступного за місяцем введення в експлуатацію (Д-т 23, 91, 92 та ін. К-т 131), у бухобліку визнається дохід у сумі, пропорційній до нарахованої амортизації (Д-т 424 К-т 745).

Вартість безоплатно отриманих ОЗ до складу капітальних інвестицій не включається і на рахунку 15 не відображається. Справедлива вартість отриманого активу відразу зараховується до складу ОЗ із відображенням на рахунках 10. Але суми витрат, які сплачуються постачальникам, наприклад за доставку ОЗ, слід проводити через рахунок 15.

У податковому обліку платників, які визначають різниці, амортизація розраховується, якщо меблі у розумінні пп. 14.1.138 ПКУ є ОЗ за нормами п. 138.3 ПКУ. Обмежень на розрахунок амортизації у податковому обліку, якщо актив отримано безоплатно, немає.

Платники, які не визначають різниці, діють відповідно до порядку нарахування амортизації за правилами бухобліку.

Рішення про характер і ознаки робіт, що їх здійснює підприємство, тобто чи вони належать до поліпшення — реконструкції тощо, приймає керівник. Адже мова може йти про звичайний ремонт — тоді такі роботи класифікуються в обліку традиційно — як понесення певних витрат*. Визначитися з обліком віднесення сум на ремонт чи поліпшення допоможуть п. 28 — 33 Методрекомендацій з бухобліку ОЗ.

* У цьому разі вартість ОЗ не збільшується, понесені витрати є витратами певного періоду.

У будь-якому разі відновлення меблів оформлюють актом приймання-здачі відремонтованих, реконструйованих об'єктів.

Оскільки амортизація нараховується щомісяця, слід звернути увагу на норму п. 23 П(С)БО 7Нарахування амортизації призупиняється на період реконструкції ОЗ. Отже, якщо меблі реконструюються більше місяця, за цей період знос не нараховують. Аналогічне правило діє до призупинення розрахунку амортизації у податковому обліку — ясна річ, якщо платник податку на прибуток визначає фінрезультат до оподаткування з урахуванням різниць (додатково див. лист МГУ ДФС — Центрального офісу з ОВП від 27.11.2015 р. №26114/10/28-10-06-11).

Якщо прийнято рішення, що реконструкція меблів є поліпшенням, це збільшить їх первісну вартість (Д-т 106 К-т 15). Далі амортизація в обох видах обліку буде нараховуватися і розраховуватися згідно із зазначеними вище правилами. Єдиний нюанс, на який слід звернути увагу: якщо реконструкція меблів не була безоплатною, на цю частину не треба визнавати дохід у сумі, пропорційній до нарахованої амортизації за безоплатно отриманими ОЗ. У цьому разі доречно здійснити певні внутрішні розрахунки для виокремлення таких сум.

Приклад Підприємство у січні 2017 р. отримало безоплатно і ввело в експлуатацію офісні меблі, справедлива вартість (встановлена постійно діючою комісією) яких становить 8000 грн (строк використання — 4 роки). Вартість доставки — 500 грн (без ПДВ). У березні — квітні здійснено реставрацію, за актами вартість робіт становить 3000 грн (без ПДВ). Відображення в обліку див. у таблиці.

Таблиця 

Відображення реконструкції безоплатно отриманих ОЗ


з/п
Зміст господарської операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Коригування фінрезультату до оподаткування
Д-т
К-т
Збільшення
Зменшення
1.
Відображення вартості безоплатно отриманих ОЗ
106
424
8000,00
2.
Отримано послуги з доставки
152
106
631
152
500,00
3.
Нараховано амортизацію в лютому
92
424
131
745
177,08
166,66*
4.
Отримано у квітні послуги з реставрації**
15
106
631
15
3000,00
5.
Нараховано амортизацію у травні
92
424
131
745
250,00
166,66
* У частині суми ОЗ, отриманих безоплатно: 8000 : 48 міс. = 166,66 грн на місяць.
** З травня нараховується більша амортизація: (8500 + 3000) : 46 (за мінусом 2 місяців, коли ОЗ перебував на реставрації) = 250,00.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Водоп`янова Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Часткова оплаті за ТМЦ: облік доходу та ПДВ "єдинника" ІІІ групи
    ФОП, платник єдиного податку ІІІ групи та ПДВ, здійснив реалізацію ТМЦ. На повну суму продажу складено та зареєстровано податкову накладну. Отримано лише часткову оплату (10%), яку ФОП відобразив у доходах. Оскільки покупець не планує сплачувати залишок, то як бути з відображенням доходу?
    Сьогодні 11:1315
  • Витрати на сертифікацію системи менеджменту: як облікувати?
    На який рахунок бухобліку слід віднести витрати, пов'язані з отриманням сертифікату на систему менеджменту якості (наприклад, ISO), з метою коректного відображення у фінзвітності підприємства?
    Сьогодні 09:0618
  • Безоплатна передача частки ТОВ у консорціумі: облік та оподаткування
    ТОВ є учасником консорціуму і виходить з нього. Це ТОВ передає безоплатно цю частку вартістю 100 тис. грн (сальдо за дебетом субрах. 352) іншому ТОВ на загальній системі. Чи буде нараховуватися ПДВ при цьому? Які проведення складають обидва ТОВ?
    Сьогодні 07:5616
  • Облік пального та списання бензину на підприємстві
    ТОВ використовує три легкові автомобілі в господарській діяльності, закріплені за директором, менеджером та помічником директора. Як коректно відобразити в бухгалтерському та податковому обліку придбання пального за талонами (за договором з АЗС) та документально оформити його списання (зокрема, які первинні документи необхідні, крім подорожніх листів, та як оформити акт списання)?
    Сьогодні 07:0551
  • Який період списання кредиторської заборгованості?
    За якими підставами та в якому звітному періоді у бухгалтерському обліку підлягає списанню кредиторська заборгованість?
    24.10.202563