• Посилання скопійовано

Нарахування амортизації на безоплатно отримані основні засоби, що реконструйовано

Отримали безоплатно меблі, відновили їх (провели реконструкцію). Як нараховувати амортизацію в обліку?

Відповідно до п. 10 П(С)БО 7, первісна вартість безоплатно отриманих ОЗ дорівнює їх справедливій вартості на дату отримання з урахуванням витрат, передбачених п. 8 цього положення бухобліку (наприклад, витрати на транспортування, встановлення, інші витрати, безпосередньо пов'язані з доведенням ОЗ до стану, в якому вони придатні для використання).

Справедлива вартість

Справедлива вартість — сума, за якою можна продати актив або оплатити зобов'язання за звичайних умов на певну дату (Пункт 4 П(С)БО 7).

Пам'ятайте: на справедливу вартість безоплатно отриманих об'єктів ОЗ збільшується сальдо додаткового капіталу (Д-т 10 К-т 424). Далі, при нарахуванні амортизації, яка нараховується з місяця, наступного за місяцем введення в експлуатацію (Д-т 23, 91, 92 та ін. К-т 131), у бухобліку визнається дохід у сумі, пропорційній до нарахованої амортизації (Д-т 424 К-т 745).

Вартість безоплатно отриманих ОЗ до складу капітальних інвестицій не включається і на рахунку 15 не відображається. Справедлива вартість отриманого активу відразу зараховується до складу ОЗ із відображенням на рахунках 10. Але суми витрат, які сплачуються постачальникам, наприклад за доставку ОЗ, слід проводити через рахунок 15.

У податковому обліку платників, які визначають різниці, амортизація розраховується, якщо меблі у розумінні пп. 14.1.138 ПКУ є ОЗ за нормами п. 138.3 ПКУ. Обмежень на розрахунок амортизації у податковому обліку, якщо актив отримано безоплатно, немає.

Платники, які не визначають різниці, діють відповідно до порядку нарахування амортизації за правилами бухобліку.

Рішення про характер і ознаки робіт, що їх здійснює підприємство, тобто чи вони належать до поліпшення — реконструкції тощо, приймає керівник. Адже мова може йти про звичайний ремонт — тоді такі роботи класифікуються в обліку традиційно — як понесення певних витрат*. Визначитися з обліком віднесення сум на ремонт чи поліпшення допоможуть п. 28 — 33 Методрекомендацій з бухобліку ОЗ.

* У цьому разі вартість ОЗ не збільшується, понесені витрати є витратами певного періоду.

У будь-якому разі відновлення меблів оформлюють актом приймання-здачі відремонтованих, реконструйованих об'єктів.

Оскільки амортизація нараховується щомісяця, слід звернути увагу на норму п. 23 П(С)БО 7Нарахування амортизації призупиняється на період реконструкції ОЗ. Отже, якщо меблі реконструюються більше місяця, за цей період знос не нараховують. Аналогічне правило діє до призупинення розрахунку амортизації у податковому обліку — ясна річ, якщо платник податку на прибуток визначає фінрезультат до оподаткування з урахуванням різниць (додатково див. лист МГУ ДФС — Центрального офісу з ОВП від 27.11.2015 р. №26114/10/28-10-06-11).

Якщо прийнято рішення, що реконструкція меблів є поліпшенням, це збільшить їх первісну вартість (Д-т 106 К-т 15). Далі амортизація в обох видах обліку буде нараховуватися і розраховуватися згідно із зазначеними вище правилами. Єдиний нюанс, на який слід звернути увагу: якщо реконструкція меблів не була безоплатною, на цю частину не треба визнавати дохід у сумі, пропорційній до нарахованої амортизації за безоплатно отриманими ОЗ. У цьому разі доречно здійснити певні внутрішні розрахунки для виокремлення таких сум.

Приклад Підприємство у січні 2017 р. отримало безоплатно і ввело в експлуатацію офісні меблі, справедлива вартість (встановлена постійно діючою комісією) яких становить 8000 грн (строк використання — 4 роки). Вартість доставки — 500 грн (без ПДВ). У березні — квітні здійснено реставрацію, за актами вартість робіт становить 3000 грн (без ПДВ). Відображення в обліку див. у таблиці.

Таблиця 

Відображення реконструкції безоплатно отриманих ОЗ


з/п
Зміст господарської операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Коригування фінрезультату до оподаткування
Д-т
К-т
Збільшення
Зменшення
1.
Відображення вартості безоплатно отриманих ОЗ
106
424
8000,00
2.
Отримано послуги з доставки
152
106
631
152
500,00
3.
Нараховано амортизацію в лютому
92
424
131
745
177,08
166,66*
4.
Отримано у квітні послуги з реставрації**
15
106
631
15
3000,00
5.
Нараховано амортизацію у травні
92
424
131
745
250,00
166,66
* У частині суми ОЗ, отриманих безоплатно: 8000 : 48 міс. = 166,66 грн на місяць.
** З травня нараховується більша амортизація: (8500 + 3000) : 46 (за мінусом 2 місяців, коли ОЗ перебував на реставрації) = 250,00.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Водоп`янова Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202522
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202536
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.2025117
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.20251 402
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025536