• Посилання скопійовано

Безоплатно отримані послуги в бухгалтерському та податковому обліках

Підприємство (платник податку на прибуток і ПДВ) отримало за актом надання послуг безоплатні інформаційно-консультаційні послуги від неприбуткової організації - неплатника ПДВ. Як їх відображати в бухгалтерському та податковому обліках?

Бухоблік

Це питання дискусійне і не має однозначного вирішення. Ми міркували про нього тут.

Наведемо основні моменти:

Дохід визнається у разі можливості достовірно його оцінити (в грошах) при збільшенні власного капіталу, якщо (див. п. 5 П(С)БО 15):

  1. збільшується актив або
  2. зменшується зобов'язання.

Як зазначено в п. 3 НП(С)БО 1активи — ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, призведе до отримання економічних вигід у майбутньому. А зобов'язання — заборгованість підприємства, яка виникла внаслідок минулих подій і погашення якої в майбутньому, як очікується, призведе до зменшення ресурсів підприємства, що втілюють у собі економічні вигоди.

Причому особливість послуги в тому, що вона споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності (див. ч. 1 ст. 901 ЦКУ). Тобто, отримана послуга не є сама по собі активом. Таким чином, при отримання послуги актив не збільшується. Та й зобов’язання не зменшується. Тому що операція безоплатного отримання взагалі не впливає на зобов’язання.

З цього випливає, що операція безоплатного отримання послуг в бухгалтерському обліку не відображається.

Але тут може бути й інша точка зору. Отримана послуга збільшуватиме цінність і вартість продукції, яку продає підприємство. Тому можна сказати, що вона збільшує вартість активу. Тобто, сама по собі послуга не актив, але вона збільшує вартість іншого(их) актитиву(вів). В такому разі її варто відобразити проведенням: Дт 23, 91, 92, 93, 94 Кт 718.

Щоправда, в підсумку такі записи дадуть нульовий фінансовий результат.

 

Якщо відображати, то за якою вартістю?

В п. 21 П(С)БО 15 пишуть про відображення доходу за справедливою вартістю отриманих активів. Фактично це ринкова вартість послуг.

 

То повинно чи ні підприємство відображати витрати і дохід за безоплатно отриманими послугами?

Як ми вже сказали, це питання не має однозначного вирішення. А тому кожне підприємство має самостійно визначитися, яка з двох позицій для нього є обгрунтованішою.

 

Податок на прибуток

Як ми з’ясували вище, якщо підприємство відобразить в бухгалтерському обліку безоплатне отримання послуг, це не вплине на фінансовий результат до оподаткування. Те саме стосується варіанту з невідображенням в бухобліку отриманих послуг.

Отже, який би варіант підприємство не обрало, на фінрезультат до оподаткування це не вплине. Окрім ситуації, коли безоплатно отримані послуги збільшать собівартість продукції, яка не буде проданою в звітному періоді, в якому послуги отримані. В цьому останньому випадку фінрезультат до оподаткування в періоді отримання послуг буде збільшено на вартість отриманих послуг. А в періоді продажу продукції зменшено на вартість цих послуг.

Податкових різниць для цієї ситуації немає.

 

ПДВ

Операція безоплатного отримання не відноситься до операцій постачання послуг. А тому підприємство, яке отримує такі послуги, ПДВ не нараховує. Щоправда, це не поширюється на безоплатне отримання послуг від нерезидента. Але ці останні ми тут не розглядаємо.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Перетворення складу на офіс: що в бухобліку?
    ТОВ на загальній системі орендує нежитлове приміщення, яке може викоритовувати як склад чи офіс. Частину приміщень, яку раніше використовували як складські, керівник хоче відремонтувати і використовувати як офісні. Які документи треба оформити, щоб перевести приміщення із складських в офісні? Як правильно оформити документи, щоб ремонт цих приміщень (заміна дверей, штаклювання, заміна підлового покриття) можна віднести на витрати? Які бухгалтерські проведення при переведенні складських кімнат в офісні?
    Сьогодні 11:1127
  • Відображення в обліку встановлення системи вентиляції за рахунок коштів гранту
    Підприємство - платник податку на прибуток отримало грант на встановлення нової системи вентиляції у виробничому приміщенні. Як відобразити в обліку дану операцію: як модернізацію чи новий об’єкт ОЗ?
    Сьогодні 10:0820
  • Облік валютного авансу на закордонне відрядження за курсом НБУ
    Чи потрібно щоденно перераховувати невикористаний залишок виданого валютного авансу на закордонне відрядження за офіційним курсом НБУ до моменту подання Звіту про використання коштів, чи достатньо застосувати курс НБУ на дату видачі авансу або на дату затвердження Звіту?
    Сьогодні 09:5923
  • Облік комплекту меблів: деталізація та оприбуткування
    Чи допускається бухоблік комплекту офісних меблів (наприклад, стіл, шафа, тумба) як єдиного об'єкта основних засобів (або МНМА) без деталізації кожної складової (стіл окремо, шафа окремо) у первинних документах та бухобліку?
    13.10.202542
  • Особливості обліку та оподаткування виплати дивідендів автомобілем
    Учасник ТОВ хоче отримати дивіденди у негрошовій формі (автомобіль). Розмір нерозподіленого прибутку та балансова вартість автомобіля дозволяють це зробити. Як правильно це оформити документально? Які податки сплатити?
    13.10.202534