• Посилання скопійовано

Ремонтний фонд від страхової компанії: облік та оподаткування

Підприємство отримало авансовий платіж від страхової компанії на створення ремонтного фонду для подальшого використання при здійсненні ремонту застрахованих авто. Як відображається такий платіж в бухобліку? Які податкові наслідки отримання такого авансу для підприємства?

Бухгалтерський облік

Як зазначено у п. 5 П(С)БО 15, дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов'язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.

Крім того, п. 16 та 17 П(С)БО 15 передбачено, що цільове фінансування не визнається доходом доти, доки не існує підтвердження того, що воно буде отримане та підприємство виконає умови щодо такого фінансування. Отримане цільове фінансування (у тому числі кошти, вивільнені від оподаткування у зв'язку з наданням пільг з податку на прибуток підприємств) визнається доходом протягом тих періодів, в яких були зазнані витрати, пов'язані з виконанням умов цільового фінансування.

Тобто, однією з умов виникнення доходу є можливість його достовірно оцінити, а до моменту настання страхового випадку – моменту, коли можна буде визначити суму, що компенсується страховою – це зробити неможливо. У даному випадку підприємство отримує кошти від страхової на покриття збитків, які можуть виникнути у майбутньому, а це означає, що такі страхові випадку можуть і не настати (або настати у розмірі меншому за ремонтний фонд) і отримані від страхової кошти будуть повернуті підприємством. Тому при отриманні такого ремонтного фонду від страхової дохід у підприємства не виникатиме. Він виникне лише після того як настане страховий випадок і документально буде підтверджено вартість ремонт, яка оплачується коштом страхової компанії.

Для обліку отриманої від страхової компанії суми можуть використовуватись такі рахунки бухгалтерського обліку (дохід при всіх варіантах буде виникати при укладанні первинного документу про компенсацію страхового випадку):

  • рахунок 69 – облік отриманого фонду як доходи майбутніх періодів. Тут ми виходимо з того, що отримані кошти все ж таки є доходом, однак через неможливість достовірно визначити його розмір, така сума визнається доходом у майбутніх періодах. В такому випадку отримання коштів обліковується записом Дт 311 Кт 69, а після настання страхового випадку і узгодження із страховою суми компенсації підприємство визнає дохід записом Дт 69 Кт 746;
  • рахунок 48 – облік отриманого фонду як цільове фінансування. На рахунку 48 ведеться облік та узагальнення інформації про наявність та рух коштів фінансування заходів цільового призначення (в тому числі отримана гуманітарна допомога). Отримані від страхової кошти мають конкретну мету для їх витрачання – тобто відповідають визначенню цільового фінансування. Тому також доречно обліковувати отримані кошти і на рахунку 48. В такому випадку їх отримання обліковується записом Дт 311 Кт 48, а настання страхового випадку, що оплачується з рахунок таки коштів – Дт 48 Кт 746. Повернення залишку невикористаного фонду відображається записом Дт 48 Кт 311;
  • крім того такі кошти можуть відображатись і просто як кредиторська заборгованість перед підприємством за кредитом субрахунку 685. При настанні страхового випадку, що оплачується за рахунок коштів страхової в обліку підприємства відображаються наступні записи: Дт 377 Кт 746 та Дт 685 Кт 377.

На думку автора, найбільш доцільним варіантом є облік таких сум саме як цільове фінансування (однак обрання підприємством іншого варіанту не призведе до негативних податкових наслідків), оскільки такий шлях обліку одночасно показує, що кошти отримано під конкретні цілі, а також те, що частина цих коштів може бути в майбутньому визнана доходом, за умови понесення відповідних витрат.

У будь-якому разі страхувальник за погодженим актом (сертифікатом) від страхової компанії на дату складання документа про затвердження переліку витрат, що компенсуються, визнає дохід. Це інші доходи, які виникають у процесі господарської діяльності, але не пов'язані з операційною діяльністю підприємства. Такий специфічний дохід відобразиться на субрахунку 746 «Iнші доходи».

 

ПДВ

Згідно з пп. «а» та «б» пп. 185.1 ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку, зокрема, з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ (у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об'єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю).

Перерахування страховою компанією підприємству ремонтного фонду не передбачає постачання товарів або послуг. Таким чином, при його отриманні у підприємства зобов’язань з ПДВ не виникає. При цьому, в подальшому, оскільки підприємство самостійно буде сплачувати за ремонт (хоч і коштами отриманими від страхової компанії), сума ПДВ у вартості такого ремонту включається до складу ПК підприємства, за умови реєстрації постачальником податкової накладної, та в подальшому коригуванню шляхом нарахування ПЗ з ПДВ не підлягає (на відміну від випадку, коли страхова компанія оплачує вартість ремонту напряму – про це тут).

 

Податок на прибуток

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МФСЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Коригування фінрезультату, що пов’язані з отриманням та використанням коштів цільового фінансування (в даному випадку - це ремонтний фонд), ПКУ не передбачено.

Тому, як у "високодохідників", так і у "малодохідників", що не застосовують коригування фінрезультату, описана у запитанні операція відображається лише за наведеними вище правилами бухгалтерського обліку.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Неповернуті аванси за ліцензійними договорами: як облікувати?
    Консультація розглядає порядок відображення в бухгалтерському та податковому обліках підприємства невикористаних та неповернутих авансів, сплачених іноземним правовласникам за ліцензійними договорами на видання книжок. Пояснюється неможливість використання резерву сумнівних боргів для таких авансів, порядок списання їх на витрати (рахунок 949) та відсутність специфічних податкових різниць для даної операції
    17.04.202517
  • Надання приватною школою платного харчування учням: що в бухобліку?
    Приватна школа організовує харчування для учнів за принципом «шведського столу». Учні оплачують вартість харчування окремо. Як відобразити такі операції в бухгалтерському обліку?
    16.04.202524
  • На якому рахунку обліковувати кошти від продажу сертифікату на брокерському рахунку в депозитарію?
    ТОВ має на балансі інвестиційні сертифікати, кошти від продажу яких, спочатку зайшли на брокерський (транзитний) рахунок в депозитарії, а потім за розпорядженям ТОВ на основний р/р. На якому бухгалтерському рахунку потрібно обліковувати рух коштів за брокерським рахунком?
    16.04.202526
  • Інклюзивне авто для перевезення людей з інвалідністю: як облікувати?
    Благодійний фонд планує придбати інклюзивне авто для перевезення людей з інвалідністю. Чи може кошти на купівлю за запитом на цільове фінансування дати юрсоба? Як в бухобліку фонду відобразити отримання коштів, придбання авто і його використання? Якими документами підтверджувати, що витрати на використання авто – це не адміністративні витрати, які повинні бути в межах 20%?
    14.04.202516
  • Чи можна залишок рахунку 23 врахувати у складі собівартості продукції?
    Дохід сільгосппідприємства за минулий рік перевищив 40 млн грн, тому воно з цього року перейшло на квартальний податковий період. Станом на 31.03.2025 р. на рахунку 23 зібралися витрати, що стосуються урожаю поточного року, при отриманні якого планується реалізація готової продукції. Разом з цим, у I кварталі 2025 року отримано дохід від реалізації продукції, виробленої у минулому році. Чи можна залишок рахунку 23 відобразити у складі собівартості реалізованої продукції у I кварталі 2025 року?
    10.04.2025809