• Посилання скопійовано

Ремонтний фонд від страхової компанії: облік та оподаткування

Підприємство отримало авансовий платіж від страхової компанії на створення ремонтного фонду для подальшого використання при здійсненні ремонту застрахованих авто. Як відображається такий платіж в бухобліку? Які податкові наслідки отримання такого авансу для підприємства?

Бухгалтерський облік

Як зазначено у п. 5 П(С)БО 15, дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов'язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.

Крім того, п. 16 та 17 П(С)БО 15 передбачено, що цільове фінансування не визнається доходом доти, доки не існує підтвердження того, що воно буде отримане та підприємство виконає умови щодо такого фінансування. Отримане цільове фінансування (у тому числі кошти, вивільнені від оподаткування у зв'язку з наданням пільг з податку на прибуток підприємств) визнається доходом протягом тих періодів, в яких були зазнані витрати, пов'язані з виконанням умов цільового фінансування.

Тобто, однією з умов виникнення доходу є можливість його достовірно оцінити, а до моменту настання страхового випадку – моменту, коли можна буде визначити суму, що компенсується страховою – це зробити неможливо. У даному випадку підприємство отримує кошти від страхової на покриття збитків, які можуть виникнути у майбутньому, а це означає, що такі страхові випадку можуть і не настати (або настати у розмірі меншому за ремонтний фонд) і отримані від страхової кошти будуть повернуті підприємством. Тому при отриманні такого ремонтного фонду від страхової дохід у підприємства не виникатиме. Він виникне лише після того як настане страховий випадок і документально буде підтверджено вартість ремонт, яка оплачується коштом страхової компанії.

Для обліку отриманої від страхової компанії суми можуть використовуватись такі рахунки бухгалтерського обліку (дохід при всіх варіантах буде виникати при укладанні первинного документу про компенсацію страхового випадку):

  • рахунок 69 – облік отриманого фонду як доходи майбутніх періодів. Тут ми виходимо з того, що отримані кошти все ж таки є доходом, однак через неможливість достовірно визначити його розмір, така сума визнається доходом у майбутніх періодах. В такому випадку отримання коштів обліковується записом Дт 311 Кт 69, а після настання страхового випадку і узгодження із страховою суми компенсації підприємство визнає дохід записом Дт 69 Кт 746;
  • рахунок 48 – облік отриманого фонду як цільове фінансування. На рахунку 48 ведеться облік та узагальнення інформації про наявність та рух коштів фінансування заходів цільового призначення (в тому числі отримана гуманітарна допомога). Отримані від страхової кошти мають конкретну мету для їх витрачання – тобто відповідають визначенню цільового фінансування. Тому також доречно обліковувати отримані кошти і на рахунку 48. В такому випадку їх отримання обліковується записом Дт 311 Кт 48, а настання страхового випадку, що оплачується з рахунок таки коштів – Дт 48 Кт 746. Повернення залишку невикористаного фонду відображається записом Дт 48 Кт 311;
  • крім того такі кошти можуть відображатись і просто як кредиторська заборгованість перед підприємством за кредитом субрахунку 685. При настанні страхового випадку, що оплачується за рахунок коштів страхової в обліку підприємства відображаються наступні записи: Дт 377 Кт 746 та Дт 685 Кт 377.

На думку автора, найбільш доцільним варіантом є облік таких сум саме як цільове фінансування (однак обрання підприємством іншого варіанту не призведе до негативних податкових наслідків), оскільки такий шлях обліку одночасно показує, що кошти отримано під конкретні цілі, а також те, що частина цих коштів може бути в майбутньому визнана доходом, за умови понесення відповідних витрат.

У будь-якому разі страхувальник за погодженим актом (сертифікатом) від страхової компанії на дату складання документа про затвердження переліку витрат, що компенсуються, визнає дохід. Це інші доходи, які виникають у процесі господарської діяльності, але не пов'язані з операційною діяльністю підприємства. Такий специфічний дохід відобразиться на субрахунку 746 «Iнші доходи».

 

ПДВ

Згідно з пп. «а» та «б» пп. 185.1 ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку, зокрема, з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ (у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об'єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю).

Перерахування страховою компанією підприємству ремонтного фонду не передбачає постачання товарів або послуг. Таким чином, при його отриманні у підприємства зобов’язань з ПДВ не виникає. При цьому, в подальшому, оскільки підприємство самостійно буде сплачувати за ремонт (хоч і коштами отриманими від страхової компанії), сума ПДВ у вартості такого ремонту включається до складу ПК підприємства, за умови реєстрації постачальником податкової накладної, та в подальшому коригуванню шляхом нарахування ПЗ з ПДВ не підлягає (на відміну від випадку, коли страхова компанія оплачує вартість ремонту напряму – про це тут).

 

Податок на прибуток

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МФСЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Коригування фінрезультату, що пов’язані з отриманням та використанням коштів цільового фінансування (в даному випадку - це ремонтний фонд), ПКУ не передбачено.

Тому, як у "високодохідників", так і у "малодохідників", що не застосовують коригування фінрезультату, описана у запитанні операція відображається лише за наведеними вище правилами бухгалтерського обліку.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік самостійно виготовленого вібросита як ОЗ
    Підприємство самостійно виготовило вібросито для власних потреб, яке відповідає критеріям основних засобів. Які бухгалтерські проведення необхідно виконати для відображення створення та введення в експлуатацію цього об'єкта ОЗ?
    19.12.202520
  • Адміністративні витрати благодійного фонду: відображення в бухобліку
    Які бухгалтерські проведення застосовує благодійний фонд для обліку отримання коштів на статутну діяльність та їх витрачання на адміністративні витрати? Надайте типові кореспонденції рахунків від моменту надходження цільового фінансування до відображення адміністративних витрат
    19.12.202520
  • Оприбуткування товару за умовами EXW з доставкою "Новою Поштою": період та обґрунтування
    Постачальник передає товар на умовах EXW Incoterms 2020 через Нову Пошту. Право власності переходить при отриманні від НП. Видаткова та податкова накладні датовані 27.10.25, товар отримано 05.11.25. В якому періоді оприбуткувати товар та врахувати ПДВ?
    19.12.202520
  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    19.12.202524
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.2025315