• Посилання скопійовано

Ремонтний фонд від страхової компанії: облік та оподаткування

Підприємство отримало авансовий платіж від страхової компанії на створення ремонтного фонду для подальшого використання при здійсненні ремонту застрахованих авто. Як відображається такий платіж в бухобліку? Які податкові наслідки отримання такого авансу для підприємства?

Бухгалтерський облік

Як зазначено у п. 5 П(С)БО 15, дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов'язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.

Крім того, п. 16 та 17 П(С)БО 15 передбачено, що цільове фінансування не визнається доходом доти, доки не існує підтвердження того, що воно буде отримане та підприємство виконає умови щодо такого фінансування. Отримане цільове фінансування (у тому числі кошти, вивільнені від оподаткування у зв'язку з наданням пільг з податку на прибуток підприємств) визнається доходом протягом тих періодів, в яких були зазнані витрати, пов'язані з виконанням умов цільового фінансування.

Тобто, однією з умов виникнення доходу є можливість його достовірно оцінити, а до моменту настання страхового випадку – моменту, коли можна буде визначити суму, що компенсується страховою – це зробити неможливо. У даному випадку підприємство отримує кошти від страхової на покриття збитків, які можуть виникнути у майбутньому, а це означає, що такі страхові випадку можуть і не настати (або настати у розмірі меншому за ремонтний фонд) і отримані від страхової кошти будуть повернуті підприємством. Тому при отриманні такого ремонтного фонду від страхової дохід у підприємства не виникатиме. Він виникне лише після того як настане страховий випадок і документально буде підтверджено вартість ремонт, яка оплачується коштом страхової компанії.

Для обліку отриманої від страхової компанії суми можуть використовуватись такі рахунки бухгалтерського обліку (дохід при всіх варіантах буде виникати при укладанні первинного документу про компенсацію страхового випадку):

  • рахунок 69 – облік отриманого фонду як доходи майбутніх періодів. Тут ми виходимо з того, що отримані кошти все ж таки є доходом, однак через неможливість достовірно визначити його розмір, така сума визнається доходом у майбутніх періодах. В такому випадку отримання коштів обліковується записом Дт 311 Кт 69, а після настання страхового випадку і узгодження із страховою суми компенсації підприємство визнає дохід записом Дт 69 Кт 746;
  • рахунок 48 – облік отриманого фонду як цільове фінансування. На рахунку 48 ведеться облік та узагальнення інформації про наявність та рух коштів фінансування заходів цільового призначення (в тому числі отримана гуманітарна допомога). Отримані від страхової кошти мають конкретну мету для їх витрачання – тобто відповідають визначенню цільового фінансування. Тому також доречно обліковувати отримані кошти і на рахунку 48. В такому випадку їх отримання обліковується записом Дт 311 Кт 48, а настання страхового випадку, що оплачується з рахунок таки коштів – Дт 48 Кт 746. Повернення залишку невикористаного фонду відображається записом Дт 48 Кт 311;
  • крім того такі кошти можуть відображатись і просто як кредиторська заборгованість перед підприємством за кредитом субрахунку 685. При настанні страхового випадку, що оплачується за рахунок коштів страхової в обліку підприємства відображаються наступні записи: Дт 377 Кт 746 та Дт 685 Кт 377.

На думку автора, найбільш доцільним варіантом є облік таких сум саме як цільове фінансування (однак обрання підприємством іншого варіанту не призведе до негативних податкових наслідків), оскільки такий шлях обліку одночасно показує, що кошти отримано під конкретні цілі, а також те, що частина цих коштів може бути в майбутньому визнана доходом, за умови понесення відповідних витрат.

У будь-якому разі страхувальник за погодженим актом (сертифікатом) від страхової компанії на дату складання документа про затвердження переліку витрат, що компенсуються, визнає дохід. Це інші доходи, які виникають у процесі господарської діяльності, але не пов'язані з операційною діяльністю підприємства. Такий специфічний дохід відобразиться на субрахунку 746 «Iнші доходи».

 

ПДВ

Згідно з пп. «а» та «б» пп. 185.1 ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку, зокрема, з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ (у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об'єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю).

Перерахування страховою компанією підприємству ремонтного фонду не передбачає постачання товарів або послуг. Таким чином, при його отриманні у підприємства зобов’язань з ПДВ не виникає. При цьому, в подальшому, оскільки підприємство самостійно буде сплачувати за ремонт (хоч і коштами отриманими від страхової компанії), сума ПДВ у вартості такого ремонту включається до складу ПК підприємства, за умови реєстрації постачальником податкової накладної, та в подальшому коригуванню шляхом нарахування ПЗ з ПДВ не підлягає (на відміну від випадку, коли страхова компанія оплачує вартість ремонту напряму – про це тут).

 

Податок на прибуток

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МФСЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Коригування фінрезультату, що пов’язані з отриманням та використанням коштів цільового фінансування (в даному випадку - це ремонтний фонд), ПКУ не передбачено.

Тому, як у "високодохідників", так і у "малодохідників", що не застосовують коригування фінрезультату, описана у запитанні операція відображається лише за наведеними вище правилами бухгалтерського обліку.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Гарантійна заміна імпортних запчастин: облік, ПДВ та повернення нерезиденту
    Як офіційному дилеру нерезидента в Україні оформити та відобразити в обліку гарантійну заміну запчастини для клієнта (що придбав імпортну техніку), зокрема, отримання дефектної деталі, її повернення нерезиденту-постачальнику, а також які податкові наслідки таких операцій?
    Сьогодні 10:099
  • Безоплатна роздача продукції пожежникам та волонтерам після обстрілу: облік та оподаткування
    Підприємство, платник ПДВ і податку на прибуток (з різницями) безоплатно роздає власновироблену продукцію на місці обстрілу пожежникам та волонтерам, які ліквідовують наслідки такого обстрілу та розгрібають завали. Яка інформація має бути в наказі на безоплатну роздачу? Кількість розданої продукції буде відома через кілька днів, коли ліквідуються наслідки обстрілу. На який рахунок витрат списувати собівартість? Чи нараховувати ПДВ?
    16.06.202511
  • Самовільно збудований виробничий об'єкт: облік та легалізація
    Є самовільно збудоване приміщення. В ньому проводяться роботи: електрика, сантехніка, вода тощо. Як бути з витратами? Що робити з амортизацією? Як це все привести у відповідність? Будівля функціонує і використовується у виробництві
    16.06.202518
  • Облік та оподаткування повернення та гарантійної заміни експортної продукції
    Як виробничому підприємству відобразити в обліку та оподатковувати операції з повернення бракованої продукції від нерезидента, її розбирання, та подальшої гарантійної заміни на нову продукцію з іншою собівартістю, якщо резерв на гарантійні заміни не створювався?
    13.06.202527
  • Пролонгована позика від засновника: облік та оподаткування
    Підприємство, платник податку на прибуток, отримало відсоткову позику від фінансової установи, яка є засновником, на 12 місяців. По закінченню терміну договору позику було пролонговано ще на 1 рік. Чи можна відносити відсотки на витрати? Чи потрібно дисконтувати зобов'язання, та яка відповідальність за недисконтування, враховуючи, що дисконт мав би відображатися у капіталі, а не в доходах/витратах?
    13.06.2025248