• Посилання скопійовано

Податкові наслідки безоплатної передачі безоплатно отриманих ОЗ неприбутковою організацією

Неприбуткова громадська організація планує безкоштовно передати іншій громадській організації власні ОЗ (які ще недоамортизовані і раніше були отримані також безкоштовно). Які податкові наслідки такої операції та як вона відображається у бухобліку?

Статус неприбутковості

Відповідно до пп. 133.4.2 ПКУ доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

При цьому податківці звертали увагу (зокрема, тут і тут), що ТМЦ або основні засоби мають використовуватися неприбутківцями за цільовим призначенням. В інакшому випадку неприбуткова організація повинна розрахувати податкове зобов'язання з податку на прибуток у розмірі 18%, виходячи із балансової вартості використаних за нецільовим призначенням активів.

Таким чином, можливість безоплатної передачі ОЗ або підстава, на якій ОЗ передається, повинні бути визначені установчими документами.

Разом з тим доходи та витрати від такої операції відображаються у Звіті про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації у відповідних графах отриманого доходу (ряд. 1.5) та понесених витрат (ряд. 2.3).

 

Бухгалтерський облік

Згідно з п. 18 П(С)БО 15  цільове фінансування капітальних інвестицій визнається доходом протягом періоду корисного використання відповідних об'єктів інвестування (основних засобів, нематеріальних активів тощо) пропорційно сумі нарахованої амортизації цих об'єктів.

Справа в тому, що як було зазначено вище, неприбуткова організація використовує свої доходи для реалізації мети, а отже, ОЗ, що передаються їй безоплатно, фактично є цільовим фінансуванням (наданням активів для певної мети).

Як і в звичайному випадку з ОЗ, при їх вибутті, сума нарахованого зносу щодо безоплатно наданих основних засобів відображається за дебетом субрахунку 131 «Зношення основних засобів» у кореспонденції з кредитом рахунка 10 «Основні засоби». Разом з цим відображаються витрати, пов’язані із операцією з безоплатної передачі, на субрахунку 976 «Списання необоротних активів» (Дт 976 Кт 10). Дохід від цієї ж операції у бухгалтерському обліку не визнається, оскільки у цьому випадку немає відповідності до критеріїв доходу, установлених П(С)БО 15. Однак, тут варто зауважити, що ОЗ, які передаються було отримано безоплатно та вони ще не замортизовані (і за ними залишився залишок на субрахунку 424). Тому вважаємо, що разом з відображенням залишкової вартості таких ОЗ у складі витрат варто визнати і залишок доходу від їх безоплатного отримання записом Дт 424 Кт 745.

 

ПДВ

Як передбачено пп. «а» пп. 185.1 ПКУ, об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку, зокрема, з постачання товарів*, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ ( у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об'єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю).

* Постачання товарів - будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (п. 14.1.191 ПКУ).

Отже, операція з безоплатної передачі ОЗ іншій неприбутковій організації є об’єктом оподаткування ПДВ. Що ж до бази оподаткування в такому випадку (коли актив передається безоплатно і фактично договірна ціна становить 0), то п. 188.1 ПКУ встановлено, що база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни).

Зважаючи на зазначене вище, якщо неприбуткова організація є платником ПДВ, то вона зобов’язана нарахувати ПЗ з ПДВ виходячи з балансової вартості ОЗ, що безоплатно передаються і скласти за такою операцією ПН з типом причини 15 (як складати таку ПН ми писали тут).

Якщо ж неприбуткова організація не є платником ПДВ, то звичайно, що ПЗ з ПДВ вона не нараховує та ПН не складає. Однак визначена за наведеними вище правилами мінімальна база оподаткування ПДВ включається до їх оподатковуваного ПДВ обсягу доходу, що визначається з метою обов’язкової реєстрації платником ПДВ за п. 181.1 ПКУ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202536
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202548
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202534
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025246
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554