• Посилання скопійовано

Зміна лізингоотримувача: як відобразити в обліку у первинного лізингоодержувача?

ТОВ взяло у фінлізинг авто вартістю 1 200 000 грн (у т.ч. ПДВ). В серпні 2020 року відбувається зміна лізингоодержувача. Залишок невиплаченої суми фінлізингу - 200 000 грн. Амортизація нарахована в сумі 120 000 грн. Як ця операція відбитися в податковому та бухгалтерському обліку підприємства? Які наслідки щодо оподаткування з ПДВ, прибутку?

Бухоблік

Законодавчо не обмежено, за якою вартістю передавати сам об’єкт фінлізингу. Це може бути як сума заборгованості, яка переводиться до нового лізингоодержувача на дату передачі ОЗ, так і договірна вартість (тобто залишок боргу непогашених лізингових платежів + додаткова договірна компенсація, наприклад, за вже понесені витрати).

У разі зміни лізингоодержувача у первинного лізингоодержувача має бути відображено:

  • переведення боргу за сумою відшкодування вартості предмета фінлізингу, яку залишилося погасити лізингодавцю тобто на суму 200 000 грн (Дт 531 Кт 377);
  • передачу об'єкта фінлізинга, оплатою за який і буде заборгованість, яка переводиться до нового лізингоодержувача (Дт 377 Кт 712). Якщо ж новий лізингоодержувач також компенсуватиме вже понесені витрати у вигляді раніше сплачених лізингових платежів у сумі відшкодування вартості предмета лізингу, то такі платежі також буде визнано в бухобліку доходом від передачі об'єкта фінлізингу (Дт 377 Кт 712).

Списується об'єкт фінлізингу у звичайному порядку, як і при продажу ОЗ:

  • Дт 286 Кт 105 на суму 880 000 грн ((1 200 000 - 1 200 000 /6) – 120 000) - переведено ОЗ до групи вибуття на дату набрання чинності договору про зміну лізингоодержувача;
  • Дт 131 Кт 105 на суму 120 000 грн - списано нараховану амортизацію;
  • Дт 943 Кт 286 - визнано собівартість реалізації ОЗ.

Детальніше про зміну лізингоодержувача та приклад із проведеннями ми писали тут.

 

Податок на прибуток

Вважаємо, що тут має діяти аналогія із тим, коли лізингодавець передає об’єкт фінлізингу.

Так, податківці у "Віснику" від 21.07.2017 р. №27 (931) зауважують для лізингодавця: якщо об’єкт придбали або виготовили з метою передачі у фінлізинг, то коригування фінрезультату не передбачено. Проте, якщо лізингодавець передає лізингоодержувачу власний об’єкт ОЗ (і при цьому коригує фінрезультат на різниці згідно з пп. 134.1.1 ПКУ), він повинен здійснити коригування фінрезультату відповідно до пп. 138.1, 138.2 ПКУ, а саме:

  • збільшити фінрезультат до оподаткування на суму залишкової вартості об’єкта, визначеної за національними (або міжнародними) стандартами. Оскільки перед передачею у фінлізинг об’єкт було переведено до групи вибуття (Дт 286) і на нього не нараховували амортизацію (п. 6 П(С)БО 7), то потрібно брати залишкову вартість об’єкта саме на момент переведення;
  • зменшити фінрезультат до оподаткування на суму залишкової вартості об’єкта, визначеної за правилами податкового обліку, які наведено у ст. 138 ПКУ.

Таким чином, вважаємо, оскільки первинний лізингоодержувач ввів в експлуатацію отриманий об’єкт фінлізингу, та використовував його у своїй діяльності, а потім вирішив його передати іншому лізингоодержувачу за договором переуступки, то  різниці за залишковою вартістю об’єкта фінлізингу мають бути.

Також, аби не виникало непорозумінь із контролюючими органами та взагалі дізнатися їх позицію із цього приводу, радимо отримати власну ІПК.

 

ПДВ

Зауважимо  основну думку щодо ПДВ. Так, податківці завжди бачили у зміні лізингоодержувача безкоштовне постачання ОЗ, а тому говорили (лист ДФС від 16.05.2018 р. №2199/6/99-99-15-03-02-15/ІПК) про складання двох ПН :

  • на безкоштовне постачання на нового лізингодержувача (а він, своєю чергою, відповідно не мав право на ПК);
  • на балансову (залишкову) вартість ОЗ за даними бухобліку на початок місяця передачі такого ОЗ.

Погодитися із цим ми не могли й завжди наполягали на тому, що ніякого безкоштовного постачання немає. Про це ми зазначали тут.

На щастя, наразі в листі ДПСУ від 23.03.2020 р. №1201/6/99-00-07-03-02-06/ІПК вони почали притримуються нашої позиції - при передачі об’єкта фінлізингу первинний лізингоотримувач повинен скласти ПН на нового лізингоотримувача, виходячи з договірної вартості переданого об’єкта (не забуваючи, щоправда, про правило мінбази). При цьому на підставі такої ПН новий лізингоотримувач має право відобразити ПК.

Втім, попереджаємо, що це перші вісточки зміни позиції податківців, а тому радимо отримати власну ІПК із цього приводу, аби уникнути непорозуміння із перевіряючими. Детальніше фіскальну позицію ми досліджували тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік безоплатно отриманого акційного товару
    Підприємство в рамках акції отримало від постачальника товар з нульовою вартістю для подальшого продажу. Як коректно оприбуткувати такий безоплатно отриманий товар у бухгалтерському обліку? Як відобразити в бухобліку його подальшу реалізацію?
    Сьогодні 13:149
  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    01.07.202529
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.2025209
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.2025638
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202541