• Посилання скопійовано

Зміна лізингоотримувача: як відобразити в обліку у первинного лізингоодержувача?

ТОВ взяло у фінлізинг авто вартістю 1 200 000 грн (у т.ч. ПДВ). В серпні 2020 року відбувається зміна лізингоодержувача. Залишок невиплаченої суми фінлізингу - 200 000 грн. Амортизація нарахована в сумі 120 000 грн. Як ця операція відбитися в податковому та бухгалтерському обліку підприємства? Які наслідки щодо оподаткування з ПДВ, прибутку?

Бухоблік

Законодавчо не обмежено, за якою вартістю передавати сам об’єкт фінлізингу. Це може бути як сума заборгованості, яка переводиться до нового лізингоодержувача на дату передачі ОЗ, так і договірна вартість (тобто залишок боргу непогашених лізингових платежів + додаткова договірна компенсація, наприклад, за вже понесені витрати).

У разі зміни лізингоодержувача у первинного лізингоодержувача має бути відображено:

  • переведення боргу за сумою відшкодування вартості предмета фінлізингу, яку залишилося погасити лізингодавцю тобто на суму 200 000 грн (Дт 531 Кт 377);
  • передачу об'єкта фінлізинга, оплатою за який і буде заборгованість, яка переводиться до нового лізингоодержувача (Дт 377 Кт 712). Якщо ж новий лізингоодержувач також компенсуватиме вже понесені витрати у вигляді раніше сплачених лізингових платежів у сумі відшкодування вартості предмета лізингу, то такі платежі також буде визнано в бухобліку доходом від передачі об'єкта фінлізингу (Дт 377 Кт 712).

Списується об'єкт фінлізингу у звичайному порядку, як і при продажу ОЗ:

  • Дт 286 Кт 105 на суму 880 000 грн ((1 200 000 - 1 200 000 /6) – 120 000) - переведено ОЗ до групи вибуття на дату набрання чинності договору про зміну лізингоодержувача;
  • Дт 131 Кт 105 на суму 120 000 грн - списано нараховану амортизацію;
  • Дт 943 Кт 286 - визнано собівартість реалізації ОЗ.

Детальніше про зміну лізингоодержувача та приклад із проведеннями ми писали тут.

 

Податок на прибуток

Вважаємо, що тут має діяти аналогія із тим, коли лізингодавець передає об’єкт фінлізингу.

Так, податківці у "Віснику" від 21.07.2017 р. №27 (931) зауважують для лізингодавця: якщо об’єкт придбали або виготовили з метою передачі у фінлізинг, то коригування фінрезультату не передбачено. Проте, якщо лізингодавець передає лізингоодержувачу власний об’єкт ОЗ (і при цьому коригує фінрезультат на різниці згідно з пп. 134.1.1 ПКУ), він повинен здійснити коригування фінрезультату відповідно до пп. 138.1, 138.2 ПКУ, а саме:

  • збільшити фінрезультат до оподаткування на суму залишкової вартості об’єкта, визначеної за національними (або міжнародними) стандартами. Оскільки перед передачею у фінлізинг об’єкт було переведено до групи вибуття (Дт 286) і на нього не нараховували амортизацію (п. 6 П(С)БО 7), то потрібно брати залишкову вартість об’єкта саме на момент переведення;
  • зменшити фінрезультат до оподаткування на суму залишкової вартості об’єкта, визначеної за правилами податкового обліку, які наведено у ст. 138 ПКУ.

Таким чином, вважаємо, оскільки первинний лізингоодержувач ввів в експлуатацію отриманий об’єкт фінлізингу, та використовував його у своїй діяльності, а потім вирішив його передати іншому лізингоодержувачу за договором переуступки, то  різниці за залишковою вартістю об’єкта фінлізингу мають бути.

Також, аби не виникало непорозумінь із контролюючими органами та взагалі дізнатися їх позицію із цього приводу, радимо отримати власну ІПК.

 

ПДВ

Зауважимо  основну думку щодо ПДВ. Так, податківці завжди бачили у зміні лізингоодержувача безкоштовне постачання ОЗ, а тому говорили (лист ДФС від 16.05.2018 р. №2199/6/99-99-15-03-02-15/ІПК) про складання двох ПН :

  • на безкоштовне постачання на нового лізингодержувача (а він, своєю чергою, відповідно не мав право на ПК);
  • на балансову (залишкову) вартість ОЗ за даними бухобліку на початок місяця передачі такого ОЗ.

Погодитися із цим ми не могли й завжди наполягали на тому, що ніякого безкоштовного постачання немає. Про це ми зазначали тут.

На щастя, наразі в листі ДПСУ від 23.03.2020 р. №1201/6/99-00-07-03-02-06/ІПК вони почали притримуються нашої позиції - при передачі об’єкта фінлізингу первинний лізингоотримувач повинен скласти ПН на нового лізингоотримувача, виходячи з договірної вартості переданого об’єкта (не забуваючи, щоправда, про правило мінбази). При цьому на підставі такої ПН новий лізингоотримувач має право відобразити ПК.

Втім, попереджаємо, що це перші вісточки зміни позиції податківців, а тому радимо отримати власну ІПК із цього приводу, аби уникнути непорозуміння із перевіряючими. Детальніше фіскальну позицію ми досліджували тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202536
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202549
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202534
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025248
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554