• Посилання скопійовано

Внесення в статутний капітал ОЗ: що в обліку?

Засновник створив статутний фонд 100 тис. грн, вніс його на рахунок новоствореного підприємства. Через пів року вирішив внести до статутного капіталу ще меблі та офісну техніку, яка була у нього в наявності. Як правильно оформити такий внесок та як відобразити його в обліку?

Наразі правила формування статутного капіталу та порядок внесення вкладів учасниками ТОВ прописані у ст. 12 – 15 Закону №2275.

Зокрема, розмір статутного капіталу ТОВ складається з номінальної вартості часток його учасників, виражених у гривні. При цьому розмір частки учасника товариства у статутному капіталі товариства може додатково визначатися у відсотках. Розмір у відсотках повинен відповідати співвідношенню номінальної вартості його частки та статутного капіталу товариства.

За ст. 13 Закону №2275 вкладом учасника товариства можуть бути гроші, цінні папери, інше майно. Але вклад у негрошовій формі повинен мати грошову оцінку. Вона затверджується одностайним рішенням загальних зборів учасників, у яких взяли участь всі учасники товариства. При створенні товариства така оцінка визначається рішенням засновників про створення товариства.

Передача основних засобів в статутний капітал оформляється актом приймання-передачі. Він складається в довільній формі (з обов’язковими реквізитами первинного документа), але можна також використовувати типову форму акту №ОЗ-1. Таке майно передається за вартістю, визначеною в рішенні загальних зборів згідно зі ст. 115 ЦКУ та ст. 13 Закону №1576.

 

Бухоблік внесків

Інструкцією №291 для обліку та узагальнення інформації про стан і рух статутного капіталу ТОВ передбачено субрахунок 401 «Статутний капітал». 

За кредитом субрахунку 401 «Статутний капітал» відображається збільшення статутного капіталу, за дебетом – його зменшення (вилучення). Сальдо на цьому субрахунку повинно відповідати розміру статутного капіталу, який зафіксовано в установчих документах підприємства. 

Аналітичний облік статутного капіталу ведеться за видами капіталу за кожним засновником, учасником, акціонером тощо. За кредитом цього субрахунку відображається збільшення статутного капіталу, за дебетом – його зменшення (вилучення). Сальдо на цьому рахунку має відповідати розміру статутного капіталу, який зафіксовано в установчих документах підприємства.

Відповідно п. 10 П(С)БО 7 первісною вартістю основних засобів, що внесені до статутного капіталу підприємства, визнається погоджена засновниками (учасниками) підприємства їх справедлива вартість з урахуванням витрат, передбачених п. 8 П(С)БО 7.

Відображення в обліку внеску засновника у вигляді ОЗ, МНМА, НМА здійснюється проведенням: Дт 10, 11, 12 Кт 46.

 

Податок на прибуток

З огляду на проведення, які слід відображати в обліку в момент отримання внесків від засновників, вони не включаються ані до складу доходів, ані витрат. Тому сума внесків не впливає на об’єкт оподаткування податком на прибуток.

Але якщо вклад вноситься необоротними активами, то слід пам’ятати про податкову амортизацію. Податківці у підкатегорії 102.05 «ЗІР» зауважили, що у податковому обліку не передбачено обмежень щодо нарахування амортизації на основні засоби та нематеріальні активи, внесені до статутного фонду підприємства. Тому якщо такі основні засоби та нематеріальні активи призначені для використання в господарській діяльності платника податку, підлягають амортизації згідно з пп. 138.3 ПКУ.

При цьому амортизації підлягає їх вартість, погоджена засновниками (учасниками) підприємства.

 

ПДВ

Згідно з пп. 185.1 ПКУ обєктами оподаткування є операції платників ПДВ з постачання товарів та послуг на митній території України. При цьому під постачання товарів підпадає будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник (пп. 14.1.191 ПКУ).

Отже, якщо основні засоби вносить засновник платник ПДВ, то для засновника такий внесок буде постачанням товарів.

При отриманні внесків від фізосіб-засновників наслідків з ПДВ не виникає. А от засновник – платник ПДВ на дату передачі основного засобу повинен скласти податкову накладну (базою оподаткування є договірна вартість, узгоджена засновниками, але не нижче балансової вартості об’єкта (ст. 198 ПКУ)) та зареєструвати в ЄРПН і на підставі цієї накладної має право на податковий кредит, який відображається проведенням Дт 641 Кт 46.

 

ПДФО

Керуючись нормами розділу IV ПКУ для фізособи-засновника внесення вкладів не є доходом. Але підприємство-емітент має відобразити в формі №1ДФ під ознакою доходу «178» суми коштів або майна, внесених фізособою до статутного фонду. 

Згідно з пп. 170.2.6 ПКУ до складу загального річного оподатковуваного доходу платника податку включається позитивне значення загального фінансового результату операцій з інвестиційними активами за наслідками такого звітного (податкового) року.

Загальний фінансовий результат операцій з інвестиційними активами визначається як сума інвестиційних прибутків, отриманих платником податку протягом звітного (податкового) року, зменшена на суму інвестиційних збитків, понесених платником податку протягом такого року.

Тож тільки при виході чи продажу своєї частки статутного капіталу у фізособи-засновника буде виникати дохід.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік та ПДВ при передачі матеріалів для маскувальних сіток
    ТОВ - платник податку на прибуток за листом – проханням від ОТГ планує надати безкоштовно матеріали для виготовлення маскувальних сіток. Частину матеріалів куплено у ФОПа без ПДВ, частина з ПДВ. Як документально оформити передачу матеріалів? Чи потрібно нараховувати компенсуюче ПДВ?
    Сьогодні 09:1117
  • Облік витрат благодійного фонду за відсутності цільових надходжень
    Благодійний фонд отримав послуги з електроенергії у грудні з актом виконаних робіт, які було віднесено до витрат (Дт 949 Кт 685) з одночасним проведенням (Дт 48 Кт 718). Оплата за послуги не здійснювалася, що призвело до кредиторської заборгованості. Після закриття місяця виникло дебетове сальдо за рахунком 48 через відсутність цільових надходжень. Які госпоперації потрібно було провести у випадку, коли витрати понесені в одному році, а кошти від благодійників для їх оплати не надходили?
    01.04.202552
  • Чи може підприємець-"загальносистемник" використати експертну оцінку для нарахування амортизації ОЗ?
    Підприємець-платник ЄП перейшов на загальну систему оподаткування. Документи на основні засоби (вантажні автомобілі), які безпосередньо використовуються у госпдіяльності, не збереглися. Чи правомірно використовувати оціночну вартість незалежного експерта для нарахування амортизації?
    01.04.202527
  • Облік придбання державного підприємства на аукціоні
    ТОВ на загальній системі придбало держпідприємство через аукціон з умовою погашення всіх боргів ДП. Підприємство отримало майно та зобов'язання ДП за передавальними актами з балансовими сумами. Як ТОВ має відобразити в бухобліку отримані активи та зобов'язання ДП? Яку кореспонденцію рахунків слід застосувати при оприбуткуванні майна та зобов'язань? Як відобразити в обліку погашення частини боргів, що вже сплачені, та непогашені зобов'язання?
    31.03.202517
  • Прискорена амортизація автомобіля, отриманого у фінлізинг
    Підприємство, платник податку на прибуток, що коригує фінрезультат до оподаткування на податкові різниці з розділу ІІІ ПКУ, отримало у фінансовий лізинг на 5 років автомобіль (за програмою кредитування 5-7-9). Чи можна застосувати до такого автомобіля прискорену амортизацію, як в податковому обліку, так і в бухгалтерському (2 роки)?
    31.03.2025125