• Посилання скопійовано

Не нараховували амортизацію: як визначити балансову вартість ОЗ при їх продажу?

У 2005 році підприємство отримало майновий внесок в статутний капітал. Отримане майно в подальшому надавалось в оренду, однак введення в експлуатацію та нарахування амортизації не відбувалось. У 2020 році прийнято рішення про продаж майна. Чи можна балансову вартість таких ОЗ (без врахування амортизації) віднести до складу собівартості при їх продажу?

Пунктом 23 П(С)БО 7 передбачено, що нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, який встановлюється підприємством (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс), і призупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації.

Своєю чергою, згідно з п. 9 П(С)БО 27 необоротні активи та група вибуття, утримувані для продажу, відображаються в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності на дату балансу за найменшою з двох величин - балансовою вартістю або чистою вартістю реалізації. Балансовою вартістю ОЗ є різниця між їх первісною вартістю та сумою нарахованого зносу (амортизації).

При цьому, за п. 7 П(С)БО 16 витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені. Витрати, які неможливо прямо пов'язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.

В даному ж випадку ОЗ фактично експлуатувались підприємством (надавались в оренду), а отже, на них, згідно з П(С)БО, мала б бути нараховано амортизація, яка повинна була відноситись до складу витрат того періоду.

Якщо підприємство амортизацію не нараховувало (і не вводило ОЗ в експлуатацію), то при переведені їх до складу ОЗ групи вибуття за вартістю без врахування амортизації, підприємство завищує їх балансову вартість та в подальшому завищу суму витрат на субрахунку 943.

Таким чином вважаємо, що у разі виявлення такого факту податківці можуть наполягати на тому, що у періоді вибуття таких необоротних активів підприємство завищило розмір своїх витрат і викривило значення фінансового результату періоду в якому відбувається продаж ОЗ. Тому на думку автора найбільш безпечним варіантом буде здійснити виправлення помилки в бухгалтерському обліку щодо нарахування амортизації таких необоротних активів через рахунок 44 Але ,зверніть увагу, що в такому випадку суми витрат на амортизацію не будуть враховуватись у складі витрат підприємства (оскільки виправляються через рахунок 44, а це не впливає на фінрезультат поточного періоду за яким визначається об’єкт оподаткування податком на прибуток). Однак, підприємство, враховуючи строки давності (1095 днів із дати, що настає: за граничним днем подання Декларації) може уточнити показники Декларацій з податку на прибуток підприємств виправивши у них визначений фінансовий результат до оподаткування (із врахування нарахованої амортизації за відповідні роки).

Ті ж декларації, з граничного терміну подання яких вже минуло 1095 днів, виправленню не підлягають, а отже, фактично підприємство втрачає право на відображення таких сум у витратах (вони проводяться лише в бухгалтерському обліку через рахунок 44).

Про виправлення помилок у бухгалтерському обліку та декларації з податку на прибуток ми писали тут:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202536
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202549
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202534
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025248
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554