• Посилання скопійовано

Особливості обліку давальницької сировини у сторін договору

Підприємство планує зайнятися переробкою фруктів на соки на давальницьких умовах. Які особливості обліку, документування таких операцій?

Юридичні підстави, особливості обліку, документування операцій переробки давальницької сировини детально розглянуті в цій консультації.

Наведемо тут тезисно.

 

Юридичні підстави

Між підрядником і замовником укладається договір підряду, особливості якого наведено в ст. 837ст. 864 ЦКУ. Причому право власності на сировину, яка переробляється і передається замовником підряднику (фрукти), а також право власності на отриману продукцію (соки) належить замовнику (див. ст. 332).

Серед іншого, в договорі підряду має бути передбачено (див. ст. 840 та інші ЦКУ):

  • особливості передачі матеріалу на переробку (фруктів). Тобто, яким документом оформити (накладна, акт тощо);
  • що право власності на матеріал не переходить від замовника до підрядника;
  • про обов’язок підрядника надати замовникові звіт про використання матеріалу та повернути його залишок;
  • про норми витрат матеріалу, строки повернення його залишку та основних відходів, а також відповідальність підрядника за невиконання або неналежне виконання своїх обов'язків;
  • ціну переробки (може встановлюватися на одиницю виробленої продукції, на всю партію виробленої продукції тощо). Ціна може визначатися у кошторисі, який фактично є додатком до договору підряду. Особливості кошторису наведені в ст. 844 ЦКУ;
  • строки виконання роботи тощо.

 

Документування

Про документування можна почитати нашу консультацію: Якими документами оформлюється переробка давальницької сировини?

Далі тезисно.

1. Договір підряду (див. вище).

2. Накладна, ТТН, акт чи інший подібний документ, за якою матеріали (фрукти) передаються від замовника підряднику.

В такому документі доречно написати, що за ним передаються матеріали на переробку відповідно до такого-то договору, без передачі права власності.

3. Накладна, ТТН, акт чи інший подібний документ, за якою виготовлена з давальницької сировини (фруктів) продукція (соки) передається від підрядника до замовника.

В цих документах також доцільно написати про те, що продукція передається в рамках договору підряду, вона є власністю замовника і за документами право власності на неї окремо не передається.

4. Звіт про використання матеріалів замовника.

Складає такий звіт підрядник. В ньому наводиться кількість отриманої за звітний період сировини від замовника, залишки сировини на початок періоду, скільки сировини використано за звітний період, скільки продукції отримано і передано замовнику.

Залишки сировини. Якщо залишки повертаються замовнику протягом звітного періоду, про це окремо зазначається. У Звіті наводяться також всі первинні документи по руху сировини і готової продукції. Форма Звіту нормативними документами не встановлена, тому погоджується сторонами.

5. Накладна, ТТН, акт чи інший подібний документ, за якою залишки сировини поверталися замовнику.

6. Акт виконаних робіт.

За цим Актом передаються результати виконаних робіт з переробки сировини. Форма його нормативними документами не встановлена, тому погоджується сторонами.

7. Податкові накладні, які складаються на послуги переробки. За умови, що підрядник є платником ПДВ.

 

Бухгалтерський облік замовника

Інформацію щодо обліку дивимося в описі субрахунку 206 в Інструкції №291. Передана на переробку сировина відображається замовником на субрахунку 206: Дт 206 Кт 27 тощо. Отримана з переробки готова продукція: Дт 26 Кт 206.

Отримані послуги з переробки:

  • Дт 26 Кт 631 (на суму без ПДВ);
  • Дт 641 Кт 631 (ПДВ).

Таким чином, в обліку замовника собівартість отриманої від переробки продукції (соків) матиме дві складові:

1. вартість сировини (фруктів);

2. вартість їх переробки.

Оплата послуг переробки: Дт 631 Кт 311.

 

Бухгалтерський облік підрядника

Отримана в переробку сировина відображається на позабалансовому субрахунку 022 «Матеріали, прийняті для переробки».

Всі витрати, які підрядник несе на переробку (зарплата з нарахуваннями працівників, додаткові матеріали, амортизація обладнання, послуги сторонніх організацій, загальновиробничі витрати) обліковуються на рахунку 23. Фактично на цьому рахунку накопичуються витрати виробничої собівартості робіт з переробки.

Використана на виробництво сировина списується з позабалансового субрахунку 022. Оприбуткована готова продукція відображається на субрахунку 023 «Матеріальні цінності на відповідальному зберіганні». При передачі замовнику здійснюється списання з цього субрахунку.

Передані замовнику результати виконаних робіт з переробки за актом:

  • Дт 361 Кт 703 – на суму з ПДВ;
  • Дт 703 Кт 641 – нараховане податкове зобов’язання з ПДВ;
  • Дт 703 Кт 791 – дохід від продажу віднесено на фінрезультати;
  • Дт 903 Кт 23 – виробнича собівартість витрат на переробку списана на собівартість реалізації;
  • Дт 791 Кт 903 - собівартість реалізації віднесена на фінансові результати;
  • Дт 311 Кт 361 – отримана оплата за виконані роботи.

Якщо замовнику повертаються залишки сировини, вони списуються з субрахунку 022.

 

Податок на прибуток

На об’єкт оподаткування податком на прибуток впливає тільки фінансовий результат за даними фінансового обліку і податкові різниці (див. пп. 134.1.1 ПКУ).

З огляду на бухгалтерський облік операцій переробки рух сировини від замовника до підрядника і назад, а також рух готової продукції від підрядника до замовника на фінансові результати не впливає.

На фінрезультат підрядника впливає тільки дохід від виконаних робіт з переробки і собівартість цих робіт.

У замовника в обліку формується собівартість соків. При продажу таких соків дохід від продажу збільшить фінрезультат, а собівартість зменшить. Податкових різниць за наведеними операціями немає.

 

ПДВ

Відповідно до пп. 14.1.191 ПКУ, постачання товарів — це передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду.

Але давальницька сировина є власністю замовника і при передачі її для переробки підряднику право власності на неї не переходить. Те саме стосується готової продукції, яка є власністю замовника вже за фактом її виготовлення підрядником. Тому при передачі продукції від підрядника до замовника також немає переходу права власності.

Поряд з цим об’єктом оподаткування ПДВ є операції з постачання товарів (пп. «а» пп. 185.1 ПКУ).

Отже, за операцією з передачі давальницької сировини підряднику, а також при отриманні замовником готової продукції податкові зобов’язання з ПДВ не нараховуються, тому що відсутній об’єкт оподаткування.

Разом з тим до операцій постачання послуг належить виконання робіт з переробки (див. пп. 14.1.185 ПКУ). А тому такі операції оподатковуються в загальному порядку.

Детальніше про ПДВ у нашій консультації: ПДВ у давальницьких операціях: як нараховується?

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202536
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202548
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202534
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554