• Посилання скопійовано

Як відображається в обліку передання сирої нафти у переробку на давальницьких умовах?

Як буде відбуватись калькулювання готової продукції і формування бухгалтерських проведень з передачі сирої нафти у переробку на давальницьких умовах. В результаті виробництва буде вироблено три види продукції. Чи включається до собівартості транспортування сировини до заводу виробника?

Відповідно до ч. 1 ст. 332 ЦКУ переробкою є використання однієї речі (матеріалу), в результаті чого створюється нова річ.

Право власності на рухому річ, створену особою шляхом переробки з матеріалу, що їй не належить, набувається власником матеріалу за його бажанням, якщо інше не встановлено договором або законом (ч. 3 ст. 332 ЦКУ).

Власник матеріалу, який набув право власності на виготовлену з нього річ, зобов'язаний відшкодувати вартість переробки особі, яка її здійснила, якщо інше не встановлено договором (ч. 5 ст. 332 ЦКУ).

На переробку речі з переданням її результату замовникові може укладатися договір підряду (ч. 2 ст. 837 ЦКУ).

У разі коли робота виконується з матеріалу замовника, у договорі підряду мають бути встановлені норми витрат матеріалу, строки повернення його залишку та основних відходів, а також відповідальність підрядника за невиконання або неналежне виконання своїх обов'язків (ч. 2 ст. 840 ЦКУ).

Відповідно до Інструкції №291 матеріали, передані в переробку на сторону та які надалі включаються до складу собівартості отриманих з них виробів обліковуються на субрахунку 206 «Матеріали, передані в переробку».

Витрати на переробку матеріалів, які оплачуються стороннім організаціям, відображаються безпосередньо за дебетом рахунків, на яких ведеться облік виробів, що отримані з переробки.

Аналітичний облік матеріалів, що передані в переробку, ведеться в розрізі, що забезпечує інформацію про підприємства-переробників та контроль за операціями з переробки і відповідними витратами. Передача матеріалів у переробку відображається тільки на субрахунках рахунку 20.

Крім того зазначимо, що п. 22 ч. 1 ст. 1 Закону №1315 технічні умови визначені як нормативний документ, що встановлює технічні вимоги, яким повинна відповідати продукція, процес або послуга, та визначає процедури, за допомогою яких може бути встановлено, чи дотримані такі вимоги.

Тому продукція, вироблена із давальницької сировини також має відповідати технічним умовам.

При цьому звіт про використання матеріалу замовника може бути оформлений за типовою формою М-23 або довільною із зазначенням обов’язкових реквізитів, встановлених ч. 2 ст. 9 Закону №996.

Крім звіту про використання матеріалу замовника операції за договором перероблення оформлюються:

- накладні (ф. М-11, ТТН тощо) на відпуск давальницької сировини (матеріалів) та повернення готової продукції;

- акт виконаних робіт (за яким замовник відшкодовує вартість переробки);

- калькуляція собівартості виконаних робіт тощо.

Нормами п. 11 П(С)БО 16 та п. 2.16 Методичних рекомендації №635, передбачено, що підприємство самостійно визначає перелік і склад статей калькулювання виробничої собівартості продукції.

Вибір об’єкта калькулювання визначається особливостям, наведеними в п. 599 Методичних рекомендацій №373:

характером виробництва продукції;

організацією виробництва;

одиницею обліку продукції у натуральному вираженні.

Зведений облік витрат на виробництво – це узагальнення за об’єктами обліку всіх витрат за місяць з урахуванням змін залишків незавершеного виробництва та витрат майбутніх періодів, калькулюванням (визначенням) фактичної собівартості товарної продукції (п. 593 Методичних рекомендацій №373).

Калькуляція – це представлений у табличній формі бухгалтерський розрахунок витрат у грошовому вираженні на виробництво одиниці виробу чи партії виробів.

Для калькуляційних розрахунків необхідно два показники: величина виробничих витрат протягом певного періоду та обсяг продукції у цьому самому періоді.

Тому до складу виробничих витрат відноситься як вартість послуг перероблення давальницької сировини, так і вартість транспортування сировини до заводу – переробника та готової продукції у зворотному напрямку.

Як калькуляційні одиниці використовуються натуральні, умовно-натуральні, трудові та вартісні показники (п. 597 Методичних рекомендацій №373).

Форма калькуляції виробничої собівартості продукції наведена в додатку 9 до Методичних рекомендацій №373.

Також про формування собівартості див. тут https://online.dtkt.ua/Book/%C2%AB%D0%94%D0%9A%C2%BB%20%E2%84%9621-2013.epub/navPoint-6

У бухгалтерському обліку виробничі витрати на виготовлення готової продукції, з урахуванням послуг переробки сировини на давальницьких умовах та їх оприбуткування відображається таким чином (суми умовні; оподаткування акцизним податком не розглядається):

 

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, тис. грн

Дебет

Кредит

Передано сиру нафту як давальницьку сировину для переробки

206

201

200,0

Відображено у складі витрат послуги на транспортування сировини переробнику

23

631

15,0

Нараховано податковий кредит з ПДВ на послуги транспортування сировини

641

631

3,0

Відображено у складі витрат послуги з переробки на підставі отриманого акту

23

631

30,0

Нараховано податковий кредит з ПДВ на послуги перероблення давальницької сировини

641

631

6,0

Списано вартість давальницької сировини на витрати виробництва на підставі акту перероблення

23

206

200,0

Відображено інші виробничі витрати:

 

 

 

Нарахована працівникам основна зарплата

23

661

100,0

Нарахована додаткова зарплата

23

661

20,0

Нараховано ЄСВ

23

65

26,4

Відображено інші прямі виробничі витрати

23

631, 372

43,6

Відображено загальновиробничі витрати:

- змінні

23

91

150,0

- розподілені постійні

23

91

210,0

- нерозподілені постійні

901

91

120,0

Відображено оприбуткування готової продукції:

Продукції №1

26

23

225,0

Продукції №1

26

23

280,0

Продукції №1

26

23

200,0

 

Також читайте:

 

Дав нафту - отримав бензин https://dtkt.com.ua/show/1cid0376.html

Методологічні принципи обліку готової продукції https://news.dtkt.ua/accounting/individual-transactions/53384

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202536
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202548
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202534
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025246
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554