• Посилання скопійовано

Зміна методу амортизації ОЗ на прискорений зменшення залишкової вартості: бухоблік

Підприємство (більше 20 млн грн) планує з 01.07.2020 р. змінити метод нарахування амортизації тільки за одним об’єктом (токарному верстату) з прямолінійного на метод прискореного зменшення залишкової вартості. Чи можна в цьому випадку змінити нарахування амортизації за податковим обліком як в бухгалтерському?

Дійсно, завдяки Закону №466 починаючи зі звітного періоду І півріччя можна нараховувати амортизацію основних засобів груп 3, 4, 5 і 9 прискореним методом, передбаченим п. 43-1 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ. Причому фактично й амортизація, нарахована за І квартал, може бути перерахована згідно з цими правилами (див. ІПК ДПС від 12.06.2020 р. №2410/6/99-00-05-05-02-06/ІПК).

При цьому в бухобліку може застосовуватися «стандартна» амортизація таких ОЗ, а в податковому обліку — прискорена. Відповідно, як ми зауважили вище, це спричинить виникнення різниці на користь платника податку на прибуток — фінансовий результат до оподаткування зменшиться на суму різниці між «стандартною» бухгалтерською та прискореною податковою амортизацією. Про це ми зазначали тут.

Згідно з пп. 24 П(С)БО 7метод нарахування амортизації підприємство встановлює для кожного конкретного об’єкта ОЗ з урахуванням:

  • очікуваного способу отримання економічних вигід від його використання з урахуванням його потужності або продуктивності;
  • передбачуваного фізичного і морального зносу;
  • правових або інших обмежень щодо строків його використання та інших чинників.

Відповідно до п.28 П(С)БО 7 метод амортизації об'єкта основних засобів переглядається у разі зміни очікуваного способу отримання економічних вигід від його використання.

Що означає «зміна очікуваного способу отримання економічних вигід»? Це означає, що в той момент, коли ви вводили в експлуатацію основний засіб, у вас намір був один, мета, бачення терміну корисного використання, спосіб отримання економічних вигід. Але минув час і ви уже реальніше бачите, що насправді строк не той і метод був обраний не зовсім правильно. Отже, багато речей може нам підійти під обґрунтування, що таке «зміна способу отримання економічних вигід». Детальніше про це читайте тут.

Прикладами зміни очікуваних економічних вигід можуть бути:

1) з огляду на технічний прогрес придбана комп'ютерна техніка вже через рік є морально застарілою, а отже, через рік-два після придбання потребуватиме оновлення;

2) придбано обладнання, аналог якого може вийти у продаж уже через місяць-два. При цьому нове обладнання матиме вищі технічні характеристики чи може бути придбане за значно меншу ціну із кращими технічними характеристиками;

3) і третій варіант — зміна бачення — найпоширеніший. Адже на дату введення в експлуатацію ви встановлювали амортизаційні параметри виходячи з професійного судження. А на чергову дату балансу, після того як об'єкт основних засобів поексплуатувався, ви точніше бачите та прогнозуєте майбутню економічну вигоду від використання. Та, природно, точніше можете судити про ймовірний строк корисного використання. Детальніше про це ми писали тут.

Таким чином, норми П(С)БО говорять про зміну методу амортизації лише у разі зміни очікуваного способу отримання економічних вигод від його використання. Якщо це правило дотримано щодо використання токарного верстату, то відповідно можна змінити метод амортизації. Якщо ж ні, то змінити метод амортизації не вийде.

Зміна параметрів нарахування амортизації має супроводжуватися наказом (рішенням) керівника. Зразок наказу ми наведи у матеріалі тут.

 

На замітку!

Зміна методів нарахування амортизації основних засобів вважається зміною облікової оцінки, а не політики, що підтвердив Мінфін у листі від 02.11.2009 р. №31-34000-20-23-5535/5708. Тобто перераховувати «стару» амортизацію не потрібно. Нараховувати амортизацію за новим методом розпочинають з місяця, що йде за місяцем, у якому прийняли відповідне «змінююче» рішення (абз. 2 п. 28 П(С)БО 7, абз. 5 п. 26 Методрекомендацій №561). При цьому базою для розрахунку нової суми амортизаційних відрахувань служить залишкова вартість об’єкта ОЗ на початок місяця, що йде за місяцем змін (див. лист Мінфіну від 25.07.13 р. №31-08410-07-27/22430).

Втім, методи амортизації зазначаються в наказі про облікову політику згідно з п.2.1 Методрекомендацій №635, а тому слід внести зміни до наказу.

Відповідно до п. 3.4 Методрекомендацій №635 зробити це можна в один зі способів:

- або внести зміни до діючого (базисного) наказу про облікову політику;

-  або викласти наказ про облікову політику в новій редакції, якщо зміни охоплюють переважну частину тексту розпорядчого документа чи істотно впливають на його зміст.

 ***

Читайте також:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202537
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202549
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202534
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025248
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554