• Посилання скопійовано

Утримано банком комісію за помилкове перерахування коштів при придбанні товару: що в обліку?

Підприємство перерахувало кошти нерезиденту відповідно до контракту. Однак у договорі нерезидент помилково вказав рахунок, який на дату перерахування коштів вже був закритий. Кошти повернулися за мінусом комісії. Нерезидент додатком до контракту зменшує суму поставки на суму комісії. Чи може підприємство віднести на Дт 91 цю комісію?

Відповідно до Інструкції №22, помилкове списання/зарахування коштів - списання/зарахування коштів, унаслідок якого з вини банку або клієнта відбувається їх списання з рахунку неналежного платника та/або зарахування на рахунок неналежного отримувача.

Своєю чергою, ст. 1212 ЦКУ зобов’язує особу, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), повернути потерпілому це майно.

Таким чином, оскільки рахунок був вже закритий, то банк повернув кошти відправнику.

Склад витрат й їх кваліфікація прописані у П(С)БО 16. Детально про склад виробничих витрат можна дізнатися із Методрекомендацій №373.

Згідно з п. 7 П(С)БО 16 витрати визнаються витратами певного періоду  одночасно  з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені. Витрати, які неможливо  прямо  пов'язати  з  доходом  певного періоду,  відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.

Відповідно до Інструкції №291, на рахунку 91 "Загальновиробничі витрати" ведеться облік виробничих накладних витрат на організацію виробництва та управління цехами, дільницями, відділеннями, бригадами та іншими підрозділами основного й допоміжного виробництва, а також витрати на утримання та експлуатацію машин і устаткування. Цей рахунок не застосовується підприємствами торгівлі.

Склад загальновиробничих витрат прописаний у п. 15 П(С)БО 16. Серед них немає комісії банку. Більш детальний склад загальновиробничих витрат знаходимо у Методрекомендаціях №373, й серед них немає жодної згадки. Тоді як у п. 18 П(С)БО 16 йде мова, що до адмінвитрат включаються, зокрема, плата за розрахунково-касове обслуговування та  інші послуги банків. Ці витрати обліковуються на рахунку 92 «Адміністративні витрати». Ці витрати є витратами звітного періоду.

 

Нагадаємо!

Розрахунково-касове обслуговування - послуги, що надаються банком клієнту на підставі відповідного договору, у тому числі у вигляді електронного документа, укладеного між ними, які пов'язані із переказом коштів з рахунка (на рахунок) цього клієнта, видачею йому коштів у готівковій формі, а також здійсненням інших операцій, передбачених договорами (п. 1.37 ст. 1 Закону №2346).

Комісія і є платою за здійснення операції.

 

Тобто традиційно витрати на РКО, які й включають комісію банків, є адмінвитратами підприємства. Адже зазвичай є абонтплата банку. Та й суми комісій є незначними.

Водночас варто відмітити ще одну норму П(С)БО, а саме - п. 9 П(С)БО 9. Так, відповідно до нього первісною  вартістю  запасів,  що  придбані  за  плату,  є собівартість запасів, яка складається з таких фактичних витрат, зокрема, із  інших витрат, які безпосередньо  пов'язані  з  придбанням запасів (Дт 28 Кт 377 Дт 377 Кт 311).

Тому з іншої сторони, вважаємо, можна кваліфікувати такі витрати на комісію банку, якщо із документального оформлення буде видно, що ця комісія знята саме із платежу, призначеного на придбання товару, частиною первісної вартості товару. Якщо документальне оформлення та прив’язка до платежу відсутня, то без сумнівів це адмінвитрати. Якщо ж ні, то за рішенням керівництва ця комісія, на наш погляд, може бути розцінена як інші витрати, безпосередньо пов’язані із придбанням товару. Адже покупець товару їх поніс у зв’язку із придбанням товару. Більше того, на суму комісії зменшується платіж за товар вже на правильний діючий рахунок. Своє рішення керівництву бажано оформити внутрішнім документом (або взагалі встановити, що комісії банків у такому випадку є іншими витратами, безпосередньо пов’язаними із придбанням товару). Втім, будьте готові роз’яснювати цей момент перевіряючим, адже стандартно традиційно всі РКО – в т.ч. комісії банків, є витратами звітного періоду у вигляді адмінвитрат.

Рекомендуємо із цього приводу звернутися до Мінфіну за консультацією.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Калашян Катерина

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік рахунку 704 при розрахунку сільгоспчастки
    При розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва для платника єдиного податку IV групи враховуються кредитові обороти за визначеним переліком рахунків доходів. Чи слід зменшувати дохід на суму оборотів за дебетом рахунку 704 «Вирахування з доходу» (повернення продукції власного виробництва) при заповненні Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    12.12.202528
  • Критерії ОЗ для ПДВ при ліквідації МНМА
    Які критерії (бухгалтерські чи податкові) застосовуються для визначення основних засобів при списанні МНМА (рахунок 112) з метою уникнення нарахування податкових зобов'язань з ПДВ при ліквідації? Чи враховується вартісний критерій 20 000 грн за ПКУ, якщо у бухобліку встановлено інший критерій віднесення до МНМА?
    12.12.2025343
  • Облік ремонту авто через страхову з франшизою
    Автомобіль обліковується на балансі ТОВ. Після страхового випадку ТОВ сплатило 3100 грн франшизи на рахунок СТО (неплатник ПДВ), решту вартості ремонту (загальна сума - 58 000 грн) сплатила страхова компанія. Як відобразити ці операції в бухобліку? На яку суму має бути складений акт виконаних робіт СТО: на 3100 грн чи на повну суму - 58 000 грн?
    11.12.202533
  • Облік ліквідації зруйнованого зерноскладу
    Зерносклад (1964 р. введення в експлуатацію, залишкова вартість 150 тис. грн) зруйнувався внаслідок обвалення перекриття. Керівництво прийняло рішення про ліквідацію об'єкта. Які дії має виконати бухгалтер у цій ситуації та як правильно відобразити операції в обліку?
    11.12.202518
  • Перенесення податкового кредиту при реорганізації: алгоритм дій та бухоблік
    У зв’язку з припиненням ТОВ «Б» шляхом приєднання до ТОВ «А» було складено передавальний акт від 01.02.2022 р. Рішенням про припинення передбачено перехід усіх активів та зобов’язань до правонаступника, у тому числі сальдо за дебетом субрахунку 641, що включає від’ємне значення з ПДВ. Як перенести цей податковий кредит (ПК) та відобразити операцію у звітності?
    11.12.202523