• Посилання скопійовано

Продаж нерухомості: бухоблік

Балансова вартість нерухомості станом на 01.05.2020 р. складає 20 млн грн, нарахована амортизація в обох обліках — 4 млн грн. Продали нерухомість за 10 млн грн (вартість підтверджено експертною оцінкою). Як в обліку відобразити різницю, якщо продаж здійснено нижче залишкової вартості? Як показати це у додатку РІ до декларації з прибутку?

Будь-яку операцію в обліку слід оформити документально. Iнформація про вибуття, в т. ч. про реалізацію необоротних активів, повинна своєчасно відображатися у бухобліку підприємства. Унаслідок продажу нерухомості об'єкт ОЗ списується з балансу.

Тож підприємству слід подбати про такі документи:

  • рішення про реалізацію необоротних активів потрібно оформити наказом (розпорядженням) керівника підприємства про намір продати актив;
  • форму №ОЗ-1 «Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів». При передачі основних засобів іншому підприємству за плату акт складається у трьох примірниках: перші два у підприємства, що здає (де перший примірник додається до звіту, а другий - до повідомлення на передачу та для акцепта), третій примірник передається особі, що приймає основні засоби. Під час продажу на підставі складеної форми №ОЗ-1 також слід зробити позначку у формі №ОЗ - 6 «Iнвентарна картка обліку основних засобів»;
  • договір про продаж нерухомості (посвідчується нотаріально);
  • податкову накладну.

У ст. 7 Закону про оцінку майна наводиться перелік випадків коли оцінка є обов'язковою. Крім того, підприємство за власним бажанням може здійснити експертну оцінку нерухомості, наприклад, щоб пересвідчитись у правильності визначення ринкової ціни. 

Якщо підприємство веде облік за національними стандартами бухобліку, потрібно враховувати норми П(С)БО 7 та  П(С)БО 27.

В бухобліку потрібно відобразити дві операції:

  • переведення ОЗ до групи вибуття, утримуваної для продажу;
  • реалізацію ОЗ.

Нарахування амортизації об’єкта потрібно припинити з місяця, наступного за місяцем переведення об’єкта до необоротних активів, утримуваних для продажу. Тому у місяці переведення нерухомості до групи вибуття нараховують місячну амортизацію. 

Зверніть увагу на п. 9 розділу ІІ П(С)БО 27, необоротні активи та група вибуття, утримувані для продажу, відображаються в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності на дату балансу за найменшою з двох величин - балансовою вартістю або чистою вартістю реалізації. Тож, якщо чиста вартість реалізації нерухомості менша за балансову (як за умовами запитання), то витрати відображаються в складі інших операційних витрат за Дт субрахунку 946 «Втрати від знецінення запасів».

Переведення ОЗ до групи вибуття, утримуваної для продажу показують проведеннями:

  • сума зносу об'єкта: Дт 131 Кт 103;
  • сума перевищення залишкової вартості над його справедливою вартістю: Дт 946 Кт 103;
  • залишкова вартість об'єкта: Дт 286 Кт 103.

Реалізацію нерухомості показують такими проведеннями:

  • операція постачання: Дт 680 Кт 712;
  • оплата: Дт 311 Кт 377 з подальшим зарахуванням заборгованості: Дт 377 Кт 680 або Дт 311 Кт 680 та Дт 377 Кт 712, та, відповідно, закриття заборгованості: Дт 680 Кт 377;
  • ПЗ відображаються за першою подією: Дт 712 Кт 641 або Дт 643 Кт 641 (у випадку передоплати);
  • собівартість необоротних активів утримуваних для продажу: Дт 943 Кт 712.

Фінрезультат від здійснення операції з продажу нерухомості є об’єктом для сплати податку на прибуток. Підприємство є платником податку на прибуток і здійснює коригування на різниці, тому слід звернути увагу на ст. 138 ПКУ. У разі продажу нерухомості, як виробничого ОЗ фінансовий результат до оподаткування:

1) збільшується:

  • на суму нарахованої бухгалтерської амортизації (за умовами запитання - це 4 млн грн);
  • на суму бухгалтерської залишкової вартості (за умовами запитання - це 20 млн грн);

2) зменшується:

  • на суму розрахованої податкової амортизації (за умовами запитання - це 4 млн грн);
  • на суму податкової залишкової вартості ОЗ визначеної з урахуванням положень пп. 138.3 ПКУ (за умовами запитання - це 20 млн грн).

Пам’ятайте, що для податкової амортизації:

  • заборонений виробничий метод амортизації;
  • потрібно враховувати мінімально допустимі строки корисного використання;
  • не враховуються переоцінки — дооцінки або уцінки. 

Перед заповненням додатка РІ за півріччя слід заповнити додаток АМ — інформація щодо нарахованої амортизації, де будуть заповнені графи 3,4 та 5 рядка А3. А далі значення графи 5 рядка 1.2.1 переноситься до рядка 1.2.1 додатка РІ.

Тож у випадку реалізації нерухомості у травні 2020 р. у додатку РІ за півріччя будуть заповнені такі рядки:

  • рядок 1.1.1 - сума бухамортизації — 4 млн грн;
  • рядок 1.1.2 - балансова вартість — 20 млн грн;
  • рядок 1.2.1 - сума податкової амортизації — 4 млн грн;
  • рядок 1.2.2 - балансова вартість з урахуванням пп. 138.2 ПКУ — 20 млн грн.

За умовами запитання, різниці, які виникають при нарахуванні амортизації необоротних активів, згортаються. 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Водоп`янова Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Порядок обліку надмірно утриманих аліментів після закриття виконавчого провадження
    Як правильно відобразити в бухобліку ситуацію, коли у лютому 2022 року з заробітної плати працівника були надмірно утримані та перераховані аліменти виконавцю на 400 грн, а виконавче провадження наразі закрито? Який рахунок слід використовувати для списання заборгованості: Дт 946 Кт 663 чи Дт 441 Кт 663?
    Сьогодні 13:1215
  • Відшкодування бюджетними коштами допомоги ЗСУ: що в обліку?
    Підприємство протягом 1 півріччя 2025 року надавало благодійну допомогу ЗСУ виготовленою продукцією. Таку допомогу оподатковувало ПДВ у зв'язку з можливістю її відшкодування за рахунок грантів місцевого бюджету. У ІІІ кварталі підприємству було відшкодовано за рахунок бюджетних коштів суму витрат на благодійну допомогу без частини витрат на ПДВ. Як відобразити таку операцію в бухобліку?
    Сьогодні 08:0515
  • Списання заборгованості перед засновником після зменшення статутного капіталу
    ТОВ на загальній системі, зменшуючи у 2016 році статутний капітал, відобразило заборгованість перед єдиним засновником проведенням: Дт 401 Кт 672 на суму 281 000 грн. Заборгованість не виплачена, а згодом (у 2017 році) статутний капітал було збільшено. Чи є законний та обліковий механізм списання (закриття) субрахунку 672 без фактичної виплати засновнику?
    Сьогодні 07:0314
  • Застосування мінімальних строків амортизації ОЗ «малодохідником»
    Чому малодохідні підприємства (з річним доходом до 40 млн грн), які мають право не застосовувати податкові різниці, при нарахуванні амортизації основних засобів та нематеріальних активів можуть ігнорувати мінімально допустимі строки, встановлені ПКУ, і керуватися виключно строками, визначеними в бухобліку (НП(С)БО/МСФЗ)?
    15.10.202525
  • Гарантійний ремонт продукції виробником: як відобразити в обліку?
    Як підприємству-виробнику, що реалізує продукцію юрособам, бухгалтерськи та податково коректно обліковувати витрати на виконання гарантійних ремонтів (створення забезпечення/резерву, списання запчастин, роботи) відповідно до НП(С)БО та ПКУ?
    15.10.202522