• Посилання скопійовано

Чи можна встановлювати ціни на готову продукцію шляхом встановлення націнки?

ТОВ на загальній системі оподаткування, платник ПДВ (діяльність - освітні послуги (дитячий садок) готує іжу для вихованців, вподальшому планує продавати готові страви іншому дитячому садку. Чи можливо встановити націнку у % та додавати її до вартості витрачених продуктів? Як обгрунтувати таку націнку?

Як ми зазначали у цій  консультації, виробнича собівартість готових страв формується з таких витрат:

  • прямі матеріальні витрати;
  • прямі витрати на оплату праці;
  • інші прямі витрати;
  • змінні загальновиробничі та постійні розподілені загальновиробничі витрати.

Крім цього, за рахунок виручки від продажу готової продукції госпрозрахункове підприємство повинно відшкодувати свої адміністративні витрати, витрати на збут та інші операційні витрати. Покажемо в таблиці фрагмент Звіту про фінрезультати (форма 2 фінансової звітності) в частині операційної діяльності, з умовними сумами для прикладу.

 

Стаття

Код рядка

Сума

Чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг)

2000

10000

Собівартість реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг)

2050

5600

Валовий прибуток

2090

4400

Валовий збиток

2095

--

Інші операційні доходи

2120

--

Адміністративні витрати

2130

950

Витрати на збут

2150

325

Інші операційні витрати

2180

125

Фінансовий результат від операційної діяльності:  прибуток

2190

3000

Фінансовий результат від операційної діяльності:  збиток

2195

--

 

Припустимо, що ТОВ займається тільки продажем готових страв, і всі суми у таблиці відносяться лише до діяльності з виготовлення та продажу цієї продукції.

ТОВ робить націнку на готові страви таким чином, щоб ця націнка покривала всі операційні витрати (950 + 325 + 125 = 1400 грн) і давала операційний прибуток 30% від виручки, тобто 3000 грн.

Все це покривається за рахунок валового прибутку:  4400 грн (валовий прибуток)  – 1400 грн (операційні витрати) = 3000 грн (операційний прибуток).

Для цього потрібно виробничу собівартість 5600 грн націнити  таким чином, щоб виручити від продажу 10000 грн, і розрахунок буде таким: 4400 грн (валовий прибуток) / 5600 грн (собівартість) = 78,6% націнки від виробничої собівартості.

Перевіряємо наш розрахунок: 5600 грн + 78,6%*5600 грн = 10000 грн (округлено). Отже, виручки в сумі 10000 грн вистачить для того, щоб покрити і виробничу собівартість страв, і операційні витрати, а також отримати запланований прибуток 30% (рівень рентабельності).

Таким чином, з метою дотримання норм ПКУ в частині оподаткування прибутку важливо, щоб був правильно організований виробничий облік витрат на виробництво готових страв на рахунках 23, 91 та 26. Про це ми писали у цій консультації.

Далі, націнка на готові страви повинна як мінімум компенсувати операційні витрати звітного періоду – адміністративні, збутові та інші операційні витрати, а також націнка може забезпечувати  певний операційний прибуток (проте це не обов’язково, на розсуд самого підприємства).

Для цілей оподаткування ПДВ важливо, щоб продажна ціна готових страв була не нижче звичайних цін на такі страви (див. другий абзац пп. 188.1 ПКУ). Тож при встановленні націнки слід врахувати звичайну ціну таких страв, за якою вони зазвичай продаються на вільному ринку (в інших кафе, столових тощо). Взагалі, якщо є труднощі з визначенням звичайної ціни страв (немає ринку аналогічних страв), то як додатковий аргумент можна використовувати те, що ціна продажу страв буде принаймні вище їх виробничої собівартості. На нашу думку,  питань у податківців не повинно бути.

Щодо документального оформлення, то планову націнку можна обґрунтувати плановою калькуляцією страв, плановим розрахунком операційних витрат, що припадають саме на діяльність з виготовлення страв (при цьому лише у частині тих обсягів продукції, що продається іншому садку), а також виходячи з планового рівня рентабельності продажу готових страв (цей показник береться на розсуд підприємства, він може бути і нульовим, якщо підприємство не має на меті  отримувати прибуток від такого продажу).

Планова калькуляція та розрахунок націнки затверджуються наказом керівника підприємства.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202537
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202549
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202535
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025248
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554