• Посилання скопійовано

Відображення податкових різниць у бухобліку

У підприємства - платника податку на прибуток витрати на амортизацію за бухобліком є більшими за нараховану амортизацію за пп. 138.3 ПКУ. Таким чином виникають податкові різниці. Як відобразити їх у бухобліку та фінзвітності?

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МФСЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Зокрема, згідно з пп. 138.1 та 138.2 ПКУ:

Фінансовий результат до оподаткування збільшується:

  • на суму нарахованої амортизації основних засобів або нематеріальних активів відповідно до НП(С)БО або МСФЗ;
  • на суму уцінки та втрат від зменшення корисності основних засобів або нематеріальних активів, включених до витрат звітного періоду відповідно до НП(С)БО або МСФЗ;
  • на суму залишкової вартості окремого об’єкта основних засобів або нематеріальних активів, визначеної відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, у разі ліквідації або продажу такого об’єкта.
  • на суму залишкової вартості окремого об’єкта невиробничих основних засобів або невиробничих нематеріальних активів, визначеної відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, у разі ліквідації або продажу такого об’єкта;
  • на суму витрат на ремонт, реконструкцію, модернізацію або інші поліпшення невиробничих основних засобів чи невиробничих нематеріальних активів, віднесених до витрат відповідно до НП(С)БО або МСФЗ;

Фінансовий результат до оподаткування зменшується:

на суму розрахованої амортизації основних засобів або нематеріальних активів відповідно до пп. 138.3 ПКУ;

на суму залишкової вартості окремого об’єкта основних засобів або нематеріальних активів, визначеної з урахуванням положень цієї статті Кодексу, у разі ліквідації або продажу такого об’єкта;

на суму дооцінки основних засобів або нематеріальних активів у межах попередньо віднесених до витрат уцінки відповідно до НП(С)БО або МСФЗ;

на суму вигід від відновлення корисності основних засобів або нематеріальних активів у межах попередньо віднесених до витрат втрат від зменшення корисності основних засобів або нематеріальних активів відповідно до НП(С)БО або МСФЗ;

на суму первісної вартості придбання або виготовлення окремого об’єкта невиробничих основних засобів або невиробничих нематеріальних активів та витрат на їх ремонт, реконструкцію, модернізацію або інші поліпшення, у тому числі віднесених до витрат відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, у разі продажу такого об’єкта невиробничих основних засобів або нематеріальних активів, але не більше суми доходу (виручки), отриманої від такого продажу.

Тож маємо такий порядок визначення об’єкту оподаткування податком на прибуток:

  • визначаємо фінансовий результат за даними бухгалтерського обліку (прибуток до оподаткування);
  • коригуємо цей показник на податкові різниці шляхом заповнення додатку РІ до Декларації;
  • оподатковуємо податком на прибуток, відкоригованим на різниці фінансовим результатом.

Своєю чергою, як зазначено у п. 7 П(С)БО 17, відстрочене податкове зобов'язання визнається у разі наявності тимчасових податкових різниць, що підлягають оподаткуванню. Різниці, що виникають у сумі амортизації за БО та за пп. 138.3 ПКУ ОЗ, не є тимчасовими, оскільки вони ніколи не будуть вираховані або оподатковані. Таким чином, в даному випадку тимчасові різниці в обліку не виникають і ВПА та ВПЗ не визнаються.

Тобто такі різниці знаходять своє відображення тільки у декларації з податку на прибуток (додаток РІ) і впливають на бухоблік підприємства лише збільшуючи суму податку на прибуток (за рахунок збільшення фінрезультату до оподаткування).

Сума донарахованого податку на прибуток за підсумками збільшення фінансового результату до оподаткування на підставі даних додатку РІ в даному випадку потрапить до податкового зобов'язання з поточного податку на прибуток (запис: Дт 981 Кт 641).

При цьому, платник податку в бухгалтерському обліку (а отже, і у фінансовій звітності) жодним чином не відображає суми «податкової» амортизації. Такі суми розраховуються окремо (за пп. 138.3 ПКУ) у Додатку АМ до декларації з подальшим перенесенням такої суми до додатку РІ декларації.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202521
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202535
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.2025108
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.20251 132
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025492