• Посилання скопійовано

Як в обліку відображається застава майна?

Підприємство уклало кредитний договір із банком та договір застави (заставне майно – основні засоби і ТМЦ). Як в обліку відображається застава майна? Чи нараховується амортизація (бухгалтерська і податкова) на заставне майно, яке підприємство продовжує використовувати в госпдіяльності?

Відповідно до ч. 1 ст. 576 ЦКУ предметом застави може бути будь-яке майно (зокрема, річ, цінні папери, майнові права), що може бути відчужене заставодавцем і на яке може бути звернене стягнення.

Предмет застави залишається у заставодавця, якщо інше не встановлено договором або законом (ч. 6 ст. 576 ЦКУ).

Положеннями ст. 586 ЦКУ та ст. 17 Закону «Про заставу» передбачено, що заставодавець зберігає право розпорядження заставленим майном. Він має право користуватися предметом застави відповідно до його призначення, у т. ч. здобувати з нього плоди та доходи, якщо інше не встановлено договором і якщо це випливає із суті застави.

При цьому лише за згодою заставодержателя, якщо інше не встановлено договором або законом, заставодавець має право відчужувати предмет застави, передавати його в користування іншій особі або іншим чином розпоряджатися ним.

Норми ч. 1 ст. 587 ЦКУ зобов’язують особу, яка володіє предметом застави, якщо інше не встановлено договором:

  • вживати заходів, необхідних для збереження предмета застави;
  • утримувати предмет застави належним чином;
  • негайно повідомляти другу сторону договору застави про виникнення загрози знищення або пошкодження предмета застави.

У разі невиконання зобов'язання, забезпеченого заставою, заставодержатель набуває право звернення стягнення на предмет застави.

Заставодержатель за рахунок предмета застави має право в повному обсязі задовольнити свою вимогу, що визначена на момент фактичного задоволення. До складу вимоги заставодержателя також включаються сплата процентів, неустойки, відшкодування збитків, завданих порушенням зобов'язання, необхідних витрат на утримання заставленого майна, та витрати, понесені у зв'язку із пред'явленням вимоги, якщо інше не встановлено договором (ст. 589 ЦКУ).

Згідно з абз. 3 п. 4 П(С)БО 11 забезпеченням є зобов'язання з невизначеними сумою або часом погашення на дату балансу.

Сума забезпечення визначається за обліковою оцінкою ресурсів (за вирахуванням суми очікуваного відшкодування), необхідних для погашення відповідного зобов'язання, на дату балансу (п. 16 П(С)БО 11).

В бухобліку для узагальнення інформації про наявність та рух виданих підприємством забезпечень виконання як власних зобов'язань та платежів, так і зобов'язань та платежів інших підприємств (за договорами поруки) передбачено позабалансовий рахунок 05 «Гарантії та забезпечення надані».

Забезпечення обліковується за вартістю, вказаною в документах про забезпечення. Зокрема, на цьому рахунку обліковується вартість активів підприємства, які оформлено договорами застави (та за сумами, визначеними в них), при цьому з балансу вартість цих активів не списується.

Аналітичний облік забезпечень ведеться за кожним наданим забезпеченням.

Збільшення залишку на рахунку 05 відбувається при наданні забезпечень, зменшення – при погашенні заборгованості, на яку були вони надані, та при перенесенні зобов'язань за ними на баланс.

Отже, оформлення застави на основні засоби та ТМЦ не впливає на їх застосування підприємством – заставодавцем, а також на нарахування амортизації (бухгалтерської та податкової) протягом строку застави.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202411
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202459
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202433
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202441
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442