• Посилання скопійовано

Придбання та надання в оренду моторного катера: як облікувати?

Підприємство, платник податку на прибуток та ПДВ, придбаває моторний катер для його подальшого надання в оренду. Який бухгалтерський облік та податкові наслідки такої операції?

Бухоблік моторного катеру

Відповідно до Інструкції №291 придбання або виготовлення власними силами матеріальних активів – основних засобів ведеться на рахунку бухгалтерського обліку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів».

Таким чином, придбання катеру в бухобліку відображається записом: Дт 152 Кт 631.

Після цього, такий катер необхідно ввести в експлуатацію як основний засіб. Для цього складається акт введення в експлуатацію на підставі наказу або розпорядження керівника. В обліку введення в експлуатацію транспортного засобу відображається записом Дт 105 Кт 152. Зверніть увагу, що до вартості також потрапляють витрати на доведення його до такого стану, у якому катер може використовуватися за своїм призначенням (в даному випадку надання в оренду).

З місяця наступного за місяцем введення в експлуатацію підприємство нараховує амортизацію згідно з порядком, викладеним у п. 22- 30 П(С)БО 7. Суми нарахованої амортизації включаються до витрат підприємства бухгалтерським записом Дт 91 Кт 131 (оскільки такий катер надається в оренду, то його амортизація потрапить до собівартості послуг з оренди).

 

Облік операцій з надання катеру в оренду

Відповідно до п. 10 П(С)БО 15  дохід, пов'язаний з наданням послуг, визнається, виходячи зі ступеня завершеності операції з надання послуг на дату балансу, якщо може бути достовірно оцінений результат цієї операції.

Результат операції з надання послуг може бути достовірно оцінений за наявності всіх наведених нижче умов:

  • можливості достовірної оцінки доходу;
  • імовірності надходження економічних вигід від надання послуг;
  • можливості достовірної  оцінки  ступеня  завершеності надання послуг на дату балансу;
  • можливості достовірної оцінки витрат,  здійснених для надання послуг та необхідних для їх завершення.

Отже, доходи від продажу послуг з надання персоналу у бухобліку виконавця виникають на дату підписання акту наданих послуг та відображаються згідно з Інструкцією №291 за кредитом субрахунку 703 «Дохід від реалізації робіт і послуг».

 

Податок на прибуток

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(с)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

В першу чергу зазначимо, що податкові різниці, що викладено у Розділі ІІІ ПКУ, не застосовують ті платники податку дохід яких за останній звітний рік не перевищив 20 млн грн і які прийняли рішення про незастосування податкових різниць.

Зважаючи на те, що ПКУ не передбачено податкових різниць за виконаними послугами з надання ОЗ в оренду, такі доходу враховуються лише за правилами бухобліку як було зазначено вище.

При цьому, податкові різниці виникають щодо нарахованої амортизації основних засобів, зокрема, моторного катера:

  • фінансовий результат до оподаткування збільшується (п. 138.1 ПКУ) на суму нарахованої амортизації основних засобів або нематеріальних активів відповідно до НП(С)БО або МСФЗ;
  • Фінансовий результат до оподаткування зменшується (п. 138.2 ПКУ) на суму розрахованої амортизації основних засобів або нематеріальних активів відповідно до п. 138.3 ПКУ.

 

ПДВ

Згідно з пп. «б» п. 185.1 ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є, зокрема, операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ.

Своєю чергою, за пп. «ґ» п. 186.3 ПКУ місцем постачання послуг з надання в оренду (лізинг) рухомого майна вважається місце, в якому отримувач послуг зареєстрований як суб'єкт господарювання або - у разі відсутності такого місця - місце постійного чи переважного його проживання.

Отже, у разі надання послуг з оренди катера резидентам така операція оподатковується ПДВ за звичайною ставкою 20%.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202535
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202528
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025225
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202553
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025220