• Посилання скопійовано

Бухоблік списання основних засобів та оприбуткування корисних залишків

У квітні 2018 року підприємство (платник податку на прибуток та неплатник ПДВ) придбало верстат. У червні його було введено в експлуатацію, а у жовтні внаслідок пожежі його було знищено. Було оприбутковано металобрухт. Який бухоблік та податкові наслідки таких операцій?

Бухоблік операцій із станком

Відповідно до Інструкції №291 облік витрат, понесених в зв’язку з придбанням верстату до введення в експлуатацію, повинен здійснюватися на рахунку бухгобліку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів». Придбання верстату відображається записом Дт 152 Кт 631 на суму 127 000 грн.

Введення такого верстату в експлуатацію відображається бухгалтерським записом Дт 104 Кт 152 на суму 127 000 грн. При цьому зверніть увагу, що до вартості такого верстату потраплять також і витрати на доведення його до такого стану, у якому він може використовуватися за своїм призначенням, наприклад, монтаж, налаштування тощо (п. 8 П(С)БО 7). Ці витрати теж обліковуються через рахунок 152 аналогічно, як і вартість самого верстата.

Нарахування амортизації починається з місяця, що настає за місяцем, у якому об’єкт ОЗ став придатним для корисного використання (п. 29 П(С)БО 7). Проте при застосуванні виробничого методу нарахування амортизації починається з дати, що настає за датою, на яку об’єкт ОЗ став придатним для корисного використання.

Нарахування амортизації припиняється починаючи з місяця, що настає за місяцем вибуття об’єкта ОЗ, переведення його на реконструкцію, модернізацію, добудову, дообладнання, консервацію. Однак при застосуванні виробничого методу нарахування амортизації припиняється з дати, що настає за датою вибуття об’єкта ОЗ.

Таким чином, амортизація вартості верстата нараховується за період липень-листопад 2018 року. Метод амортизації та строк корисного використання верстата підприємство обирає самостійно. Нарахування амортизації відображається бухгалтерським записом Дт 23 Кт 131 – щомісячно на суму амортизації, розрахованої виходячи з обраного методу та строку корисного використання.

Ліквідація ОЗ (в даному випадку – списання верстата через його знищення внаслідок пожежі) відображається записами: на суму накопиченого зносу на дату списання Дт 131 «Знос основних засобів» Кт 104  та одночасно на залишкову (незамортизовану)  вартість верстата Дт 976 «Списання необоротних активів» Кт 104. Додаткові витрати на ліквідацію ОЗ у зв'язку з форс-мажорними обставинами також відносять до складу інших витрат (п. 29 П(С)БО 16) та відображається на субрахунку 976.

 

Облік металобрухту

Оприбуткування корисних залишків, отриманих від ліквідації об’єкту ОЗ, призводить до збільшення активів, відповідно у підприємства виникає дохід. Вартість оприбуткованого металобрухту відображається за кредитом рахунку 719 "Інші доходи від операційної діяльності" та дебетом рахунку 209 "Інші матеріали".

Згідно з п. 2.13 Методрекомендацій №2 первісна вартість запасів, яка надійшли на склад від ліквідації ОЗ, визначається:

  • за чистою вартістю реалізації, якщо такі запаси призначені для реалізації;
  • або в оцінці їх можливого використання. Така оцінка може бути визначена, виходячи з вартості подібних запасів за наявності їх на балансі підприємства, з урахуванням ступеня їх придатності до експлуатації.

В даному випадку дохід від оприбуткування запасів доцільно визнавати саме у сумі, яку підприємство очікує отримати від його реалізації.

 

Податок на прибуток

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінрезультату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінзвітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Таким чином, якщо підприємство не є платником ПДВ, то його річний дохід не перевищує 1 млн грн, і воно може не коригувати фінрезультат на податкові різниці. В цьому випадку  об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається виходячи із розміру доходів і витрат за правилами бухобліку, які було наведено вище.

 

ПДВ

Оскільки підприємство не є платником ПДВ, то податкових наслідків з цього податку у разі ліквідації об’єкта ОЗ у нього не виникає. Проте варто зважати, що оскільки така операція є об’єктом оподаткування ПДВ, то вона вплине на розрахунок граничного розміру оподатковуваних операції для обов’язкової реєстрації суб’єкта господарювання платником ПДВ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0335
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202547
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202533
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554