• Посилання скопійовано

Бухоблік списання основних засобів та оприбуткування корисних залишків

У квітні 2018 року підприємство (платник податку на прибуток та неплатник ПДВ) придбало верстат. У червні його було введено в експлуатацію, а у жовтні внаслідок пожежі його було знищено. Було оприбутковано металобрухт. Який бухоблік та податкові наслідки таких операцій?

Бухоблік операцій із станком

Відповідно до Інструкції №291 облік витрат, понесених в зв’язку з придбанням верстату до введення в експлуатацію, повинен здійснюватися на рахунку бухгобліку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів». Придбання верстату відображається записом Дт 152 Кт 631 на суму 127 000 грн.

Введення такого верстату в експлуатацію відображається бухгалтерським записом Дт 104 Кт 152 на суму 127 000 грн. При цьому зверніть увагу, що до вартості такого верстату потраплять також і витрати на доведення його до такого стану, у якому він може використовуватися за своїм призначенням, наприклад, монтаж, налаштування тощо (п. 8 П(С)БО 7). Ці витрати теж обліковуються через рахунок 152 аналогічно, як і вартість самого верстата.

Нарахування амортизації починається з місяця, що настає за місяцем, у якому об’єкт ОЗ став придатним для корисного використання (п. 29 П(С)БО 7). Проте при застосуванні виробничого методу нарахування амортизації починається з дати, що настає за датою, на яку об’єкт ОЗ став придатним для корисного використання.

Нарахування амортизації припиняється починаючи з місяця, що настає за місяцем вибуття об’єкта ОЗ, переведення його на реконструкцію, модернізацію, добудову, дообладнання, консервацію. Однак при застосуванні виробничого методу нарахування амортизації припиняється з дати, що настає за датою вибуття об’єкта ОЗ.

Таким чином, амортизація вартості верстата нараховується за період липень-листопад 2018 року. Метод амортизації та строк корисного використання верстата підприємство обирає самостійно. Нарахування амортизації відображається бухгалтерським записом Дт 23 Кт 131 – щомісячно на суму амортизації, розрахованої виходячи з обраного методу та строку корисного використання.

Ліквідація ОЗ (в даному випадку – списання верстата через його знищення внаслідок пожежі) відображається записами: на суму накопиченого зносу на дату списання Дт 131 «Знос основних засобів» Кт 104  та одночасно на залишкову (незамортизовану)  вартість верстата Дт 976 «Списання необоротних активів» Кт 104. Додаткові витрати на ліквідацію ОЗ у зв'язку з форс-мажорними обставинами також відносять до складу інших витрат (п. 29 П(С)БО 16) та відображається на субрахунку 976.

 

Облік металобрухту

Оприбуткування корисних залишків, отриманих від ліквідації об’єкту ОЗ, призводить до збільшення активів, відповідно у підприємства виникає дохід. Вартість оприбуткованого металобрухту відображається за кредитом рахунку 719 "Інші доходи від операційної діяльності" та дебетом рахунку 209 "Інші матеріали".

Згідно з п. 2.13 Методрекомендацій №2 первісна вартість запасів, яка надійшли на склад від ліквідації ОЗ, визначається:

  • за чистою вартістю реалізації, якщо такі запаси призначені для реалізації;
  • або в оцінці їх можливого використання. Така оцінка може бути визначена, виходячи з вартості подібних запасів за наявності їх на балансі підприємства, з урахуванням ступеня їх придатності до експлуатації.

В даному випадку дохід від оприбуткування запасів доцільно визнавати саме у сумі, яку підприємство очікує отримати від його реалізації.

 

Податок на прибуток

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінрезультату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінзвітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Таким чином, якщо підприємство не є платником ПДВ, то його річний дохід не перевищує 1 млн грн, і воно може не коригувати фінрезультат на податкові різниці. В цьому випадку  об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається виходячи із розміру доходів і витрат за правилами бухобліку, які було наведено вище.

 

ПДВ

Оскільки підприємство не є платником ПДВ, то податкових наслідків з цього податку у разі ліквідації об’єкта ОЗ у нього не виникає. Проте варто зважати, що оскільки така операція є об’єктом оподаткування ПДВ, то вона вплине на розрахунок граничного розміру оподатковуваних операції для обов’язкової реєстрації суб’єкта господарювання платником ПДВ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як коригувати резерв сумнівних боргів, якщо покупець розрахувався?
    У грудні 2024 р. підприємство створило резерв сумнівних боргів: Дт 944-Кт 38 на суму Дт заборгованості контрагента 50 тис.грн і збільшило фінрезультат до оподаткування на суму створеного резерву - 50 тис.грн. Дебіторську заборгованість контрагента з балансу списано не було у зв'язку з обіцянкою контрагента сплатити борг. У вересні 2025 р. контрагент сплатив на рахунок підприємства суму боргу - 50 тис.грн. Які проведення у бухобліку слід зробити, щоб списати погашену контрагентом заборгованість та щоб списати нарахований резерв сумнівних боргів? Як відобразити це у податковому обліку?
    Сьогодні 12:0831
  • Імпорт запчастини для гарантійної заміни: що в обліку?
    Підприємство отримало від нерезидента на умовах гарантійної заміни запчастину для ремонту основного засобу. Незважаючи на відсутність оплати нерезиденту, були сплачені ПДВ і митні платежі. Як коректно відобразити в бухгалтерському обліку цю операцію, а також сплачені імпортні платежі?
    Сьогодні 10:1221
  • Будівельний вагончик і посуд - це не благо, а витрати: особливості обліку та оподаткування
    Працівники підприємства у відрядженні працюють на віддаленому майданчику. Вони живуть у будівельному вагончику і підприємство забезпечує їх всім необхідним: постільною білизною, плитками, ковдрами, посудом тощо. Як обліковуються ці предмети? Що з ПДВ?
    17.09.202532
  • Використання форм списання ОЗ у 2025 році
    Яку форму акта списання основних засобів, затверджену наказом Мінфіну №818, чи форму №ОЗ-3 наказу Мінстату №352, слід використовувати при списанні ОЗ? Чи можна застосовувати форму №ОЗ-3, враховуючи, що наказ №352 втратив чинність?
    17.09.2025790
  • Оформлення основного засобу та амортизації для ФОП на загальній системі оподаткування
    Який порядок документального оформлення придбання основного засобу ФОПом на загальній системі оподаткування? Які документи необхідні для введення в експлуатацію та як розраховується амортизація для включення її у витрати?
    16.09.202537