• Посилання скопійовано

Бухоблік списання основних засобів та оприбуткування корисних залишків

У квітні 2018 року підприємство (платник податку на прибуток та неплатник ПДВ) придбало верстат. У червні його було введено в експлуатацію, а у жовтні внаслідок пожежі його було знищено. Було оприбутковано металобрухт. Який бухоблік та податкові наслідки таких операцій?

Бухоблік операцій із станком

Відповідно до Інструкції №291 облік витрат, понесених в зв’язку з придбанням верстату до введення в експлуатацію, повинен здійснюватися на рахунку бухгобліку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів». Придбання верстату відображається записом Дт 152 Кт 631 на суму 127 000 грн.

Введення такого верстату в експлуатацію відображається бухгалтерським записом Дт 104 Кт 152 на суму 127 000 грн. При цьому зверніть увагу, що до вартості такого верстату потраплять також і витрати на доведення його до такого стану, у якому він може використовуватися за своїм призначенням, наприклад, монтаж, налаштування тощо (п. 8 П(С)БО 7). Ці витрати теж обліковуються через рахунок 152 аналогічно, як і вартість самого верстата.

Нарахування амортизації починається з місяця, що настає за місяцем, у якому об’єкт ОЗ став придатним для корисного використання (п. 29 П(С)БО 7). Проте при застосуванні виробничого методу нарахування амортизації починається з дати, що настає за датою, на яку об’єкт ОЗ став придатним для корисного використання.

Нарахування амортизації припиняється починаючи з місяця, що настає за місяцем вибуття об’єкта ОЗ, переведення його на реконструкцію, модернізацію, добудову, дообладнання, консервацію. Однак при застосуванні виробничого методу нарахування амортизації припиняється з дати, що настає за датою вибуття об’єкта ОЗ.

Таким чином, амортизація вартості верстата нараховується за період липень-листопад 2018 року. Метод амортизації та строк корисного використання верстата підприємство обирає самостійно. Нарахування амортизації відображається бухгалтерським записом Дт 23 Кт 131 – щомісячно на суму амортизації, розрахованої виходячи з обраного методу та строку корисного використання.

Ліквідація ОЗ (в даному випадку – списання верстата через його знищення внаслідок пожежі) відображається записами: на суму накопиченого зносу на дату списання Дт 131 «Знос основних засобів» Кт 104  та одночасно на залишкову (незамортизовану)  вартість верстата Дт 976 «Списання необоротних активів» Кт 104. Додаткові витрати на ліквідацію ОЗ у зв'язку з форс-мажорними обставинами також відносять до складу інших витрат (п. 29 П(С)БО 16) та відображається на субрахунку 976.

 

Облік металобрухту

Оприбуткування корисних залишків, отриманих від ліквідації об’єкту ОЗ, призводить до збільшення активів, відповідно у підприємства виникає дохід. Вартість оприбуткованого металобрухту відображається за кредитом рахунку 719 "Інші доходи від операційної діяльності" та дебетом рахунку 209 "Інші матеріали".

Згідно з п. 2.13 Методрекомендацій №2 первісна вартість запасів, яка надійшли на склад від ліквідації ОЗ, визначається:

  • за чистою вартістю реалізації, якщо такі запаси призначені для реалізації;
  • або в оцінці їх можливого використання. Така оцінка може бути визначена, виходячи з вартості подібних запасів за наявності їх на балансі підприємства, з урахуванням ступеня їх придатності до експлуатації.

В даному випадку дохід від оприбуткування запасів доцільно визнавати саме у сумі, яку підприємство очікує отримати від його реалізації.

 

Податок на прибуток

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінрезультату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінзвітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Таким чином, якщо підприємство не є платником ПДВ, то його річний дохід не перевищує 1 млн грн, і воно може не коригувати фінрезультат на податкові різниці. В цьому випадку  об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається виходячи із розміру доходів і витрат за правилами бухобліку, які було наведено вище.

 

ПДВ

Оскільки підприємство не є платником ПДВ, то податкових наслідків з цього податку у разі ліквідації об’єкта ОЗ у нього не виникає. Проте варто зважати, що оскільки така операція є об’єктом оподаткування ПДВ, то вона вплине на розрахунок граничного розміру оподатковуваних операції для обов’язкової реєстрації суб’єкта господарювання платником ПДВ.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    Сьогодні 12:0561
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    Сьогодні 11:0627
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202420
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202432
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.202410